Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 19-6-2023 om 12:51, HerbalX zei:

De pepers hebben helaas een behoorlijke groeiachterstand opgelopen doordat ik deze, zo bleek later, te veel magnesium hebben gehad. Door een fout in de berekening hebben ze tien keer meer gehad dan zou moeten, met als resultaat krom getrokken door groene bladeren en het stoppen van de groei als gevolg. 

Heb je hier trouwens een foto van. Om het effect van overbemesting van te veel magnesium te kunnen zien.

Wat voor voeding geef je om te veel magnesium te neutraliseren?

Ik weet b.v. als je te veel stiksfof gift geeft, dat bladeren misvormt kunnen worden. Als je dan een kalk gift geeft, dan neutraliseert het een deel van de stikstof. Dat is ook de reden dat je je gazon niet mag bemesten en kalken tegelijk, omdat het elkaar tegenwerkt.

Geplaatst: (aangepast)
4 hours ago, rorror said:

Heb je hier trouwens een foto van. Om het effect van overbemesting van te veel magnesium te kunnen zien.

Wat voor voeding geef je om te veel magnesium te neutraliseren?

Ik weet b.v. als je te veel stiksfof gift geeft, dat bladeren misvormt kunnen worden. Als je dan een kalk gift geeft, dan neutraliseert het een deel van de stikstof. Dat is ook de reden dat je je gazon niet mag bemesten en kalken tegelijk, omdat het elkaar tegenwerkt.

Ik zal even de plaatjes opzoeken. 

De overbemesting is veroorzaalt door bitterzout (magnesiumsulfaat). Normaal doseerde ik een kleine eetlepel op 10 liter en deze hoeveelheid is nu in 1 liter gegaan.

Wat betreft stikstof en kalk op het gazon dacht ik dat het nog een andere bijwerking had;

Stikstof en kalk reageren op elkaar met als resultaat ammoniak dat weer tot verbanding en vervolgens tot verzurings leidt terwijl je dat met kalk juist wildr voorkomen. Of dit helemaal juist is weet ik niet, maar dit stond mij bij.

Mooie planten btw. Jou lemon drop ziet er enorm anders uit als de mijne. Ik zal ook daar een foto van bij gaan voegen. Lemon drop staat hier overigens het eerste jaar.

aangepast door HerbalX
Geplaatst:

Best groot blad, die Sugar Rush Stripey.

IMG_20230623_164733867_BURST001.thumb.jpg.97296dd898696ead1d66c130e08b8a75.jpg

De Sugar Rush Peach heeft wat kleiner blad bij mij, maar nog steeds breder dan de meeste andere pepers.

Eigenlijk ben ik met deze en nog wat andere pepers al blij als ik er dit jaar een paar goede exemplaren bij heb voor zaden. En natuurlijk om te proeven. Ik heb voor volgend jaar ook de Sugar Rush Cream.

• Like 6

@Kevins Moestuin,

als ze paars zijn, zijn ze eigenlijk nog onrijp en zijn ze nog niet op smaak ( waterig en niet echt heet ), je moet echt wachten tot ze diep rood zijn dan zijn ze rijp en hebben de beste smaak!

Het werkt eigenlijk met alle paarse pepers zo, ik had vorig jaar de Buena Mulata waarbij het net zo werkt en dit jaar heb ik de Black Pearl psychedelic waarbij het rijpe stadium ook de rode kleur heeft!

Je kan wel prima een paarse peper nu plukken en testen en dan vergelijk je dat later met een rode dan proef je het verschil zelf wel en zie je ook het verschil in rijpheid aan de binnenkant van de peper, gewoon omdat dat interessant is.😉

ps; zaden oogst je dus ook pas als ze rood zijn.

voorbeeld Buena Mulata van vorig seizoen,

onrijp paars,

IMG_9169.png

rijp rood,

IMG_9465.png

aangepast door Ruderalis
Foto’s toegevoegd!
  • Thanks 1

De Black Pearl psychedelic zijn inmiddels toch ook aardig aan het ontwikkelen, nog geen bloemen (helaas) maar ik heb goede hoop.😆

Het zijn de lastigste planten die ik dit seizoen heb staan, wat al begon met ontkiemen en het op kweken en nu pas komen ze een beetje los en beginnen echt te groeien, het is geen super grote soort qua plant maar het is de eerste keer dat ik deze soort kweek dus ik heb nog geen referentie kader om te beoordelen hoe het echt gaat!

Er komen paarse besjes aan die omkleuren naar diep rood wanneer de pepertjes rijp zijn.

de plantjes vandaag, ze begonnen in het korfje er achter, ter referentie,

IMG_0891.jpeg

zo begonnen ze in de tent na ijsheilige,

IMG_0494.jpeg

- Update, eerste bloemen gespot! 🌸
IMG_0903.jpeg

😎

aangepast door Ruderalis
Update
  • Like 4
Geplaatst:
Op 23-6-2023 om 16:59, woldistel zei:

Best groot blad, die Sugar Rush Stripey.

Hier ook best groot blad. Ook eindelijk goed aan de groei. 

DSC_1562.JPG

Oja.. we hadden er nog meer staan. Sommige doen het beter dan de ander. In alle planten zitten nu vol met knoppen en de eerste staan in bloei. 

DSC_1563.JPG

En ja we hebben er nog meer staan, die helaas nog niet op de foto willen. Die doen daar wat moeilijk over. 😅 

• Like 3
Geplaatst:

Bij deze nog wat van onze openlucht pepers 🌶️, inmiddels komen die ook wel op gang, helaas vind ik dat openlucht planten toch snel wat tekort schieten op kas planten, helaas hebben we maar een kleine tunnelkas dus moet ik kiezen wat daar in komt te staan en moet de rest in de openlucht.

Brazilian Starfish,

IMG_0922.jpeg

Piri Piri,

IMG_0924.jpeg

Bublegum white,

IMG_0925.jpeg

Carolina Reaper rood bloemen,

IMG_0919.jpeg

Pink Tiger,

IMG_0920.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

@Kevins Moestuin,

klopt, het is in de tent allemaal een stuk beter onder controle te houden, je planten blijven mooier en wat ik belangrijk vind is dat je zelf de baas over je water gift bent en je dus wanneer je maar wilt voeding aan je water kan toevoegen.

• Like 1
Geplaatst:

@Kevins Moestuin Voor grote paprika's kan je fruitbeschermzakjes gebruiken, of juwelen zakjes.

image.png

Zelf zoek ik al een paarjaar een manier hoe ik regen water uit de potten kan houden. Iets van een plastic ring dat om de stam afsluit en over de aarde en potgrond gaat, zodat het ernaast loopt. Plastic zak of iets kan ook. Maar dat zie ik niet zitten voor het aanzicht. Als iemand een idee heeft?

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik heb de eerste rijpe aji de pineapple geplukt. Er hangen heel veel groene aan. Zo wonderlijk dat deze als enige dan al afgerijpt is. Ben zo benieuwd of hij al pittig is!

Nog even wat informatie over de Black Pearl psychedelic, de Black Pearl wordt al langer gekweekt, de Black Pearl psychedelic is een door Semistrani ontwikkelde soort en nog alleen daar verkrijgbaar!

Als het me lukt om zaden te oogsten zal ik ze voor aankomend seizoen beschikbaar stellen voor de bio doos 📦, ik ben namelijk zeer benieuwd hoe het anderen af zal gaan deze soort op te kweken aangezien het mij erg veel moeite heeft gekost om hier te komen.

Ik zelf vind het een zeer bijzondere en mooie plant, hij heeft meer kleurig blad en heeft besjes achtige pepers die paars beginnen en diep rood eindigen wanneer ze rijp zijn.

Het is een prachtig pepertje voor in salades met een sterke van 30.000 shu.

Het is een Capsicum Annuum peper.

Ik heb eerder al verteld dat de plant qua blad er wat rommelig uitziet, dus wanneer je dat niet weet dat het zo hoort kan je denken dat de plant er niet goed uitziet, ik zal het hier onder met foto’s verduidelijken,

Wat foto’s van mijn 2 planten waarop het rommelige meer kleuren blad te zien is,

IMG_0927.jpeg

IMG_0929.jpeg

IMG_0930.jpeg
IMG_0953.jpeg

IMG_0973.jpeg

Hier onder een foto van Semistrani de creator van de Black Pearl psychedelic,

IMG_0931.jpeg

als laatste een foto waarop de rijpe pepers te zien zijn,

IMG_0932.jpeg

😎

aangepast door Ruderalis
Extra foto toegevoegd
  • Like 7
Geplaatst:

Waar ik na het uitplanten dacht, nou die zien er verpieterd uit, dat wordt niets meer. Blijkt dat ik (zoals jullie al zeiden) meer vertouwen in de planten moest hebben:

De brazillian rainbow:

Schermafbeelding2023-06-30om21_31_10.thumb.png.fb3320a15c12a3ffda9534b3ce126249.pngSchermafbeelding2023-06-30om21_31_27.thumb.png.534d965a1d329ab59a9df3c04551de62.png

De Balls of Fire:

Schermafbeelding2023-06-30om21_31_48.thumb.png.71738ced0de468a667ae53bdd1ab7b3c.png

Schermafbeelding2023-06-30om21_32_03.thumb.png.de78e0c1e85b9ce6858b7342b9256853.png

De Jalapeno, al wel bloemen, nog net geen vrucht: 

Schermafbeelding2023-06-30om21_32_29.thumb.png.16d3de056352ecf44ea6e9b8f003d115.png

Ps: elke keer zijn mijn fotos zo wazig bij het uploaden, maar op mn iPhone hartstikke scherp, doe ik iets fout? 

• Like 3
Geplaatst:

@Birdie91,

staat er netjes bij allemaal lekker aan het bloeien, peper planten zijn over het algemeen taaie planten dus je hoeft niet snel te wanhopen.

Wat betreft de foto’s dat klopt ze komen er altijd kwalitatief minder op te staan als dat ze op je telefoon staan, het is niet anders.😉

Geplaatst:

Bij mij staan alle planten er best goed bij, behalve de Annaheim. Hoe kan dit? Heeft al een aantal redelijk  grote pepers er aan hangen.  Te droog? Juist te nat?

IMG-20230703-WA0016.jpg

IMG-20230703-WA0015.jpg

IMG-20230703-WA0014.jpg

IMG-20230703-WA0013.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Leuk filmpje over 5 (sier) peper soorten voor als je eens wat anders wilt, vooral voor de mooi maar de pepers 🌶️ zijn alsnog eetbaar!

(de Black Pearl zit er ook tussen maar dat is de gewone dus niet de Black Pearl psychedelic die ik heb staan),

• Like 1
Geplaatst:

1b94ad13bccf9799e98adf6039a78986.jpg

De eerste aji de pineapple is tot tranen toe pittig…! Dat beloofd wat voor de rest. Ik proef nog steeds geen ananas, maar wel iets van banaan. Hij is eigenlijk al te pittig om dat goed eruit te kunnen halen. Daar baal ik best van. Had dat echt gehoopt goed te kunnen proeven met die eerste pepers.

b07708f03c20bb8ce24c752d2ca0ce18.jpg

2ead761faeaa2747b87afbce3a5ec289.jpg

Verder staat alles op 2 pepers na die van onder zijn afgeknaagd, er heel goed bij. Ik mag niet klagen qua pepers.

• Like 7

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...