Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Lia56 afgelopen jaar in Engeland gekocht bij SpicesOnTheWeb.  Maar ze moeten ook in Nederland wel te krijgen zijn. 

mocht dat laatste niet het geval zijn, ben ik bereid om tegen compensatie van de kosten de zaden naar je op te sturen. 

Geplaatst:

Binnen kort komt de peper zaden ruil weer.

Even uit mijn hoofd de regeltjes, zal de organisator vragen hier ook een topic op dit forum te maken, dan alleen op chilieforum.

- Je bied je zaden aan, en hoeveel zakjes/pakketjes je hebt.

- Je zet neer welke soorten je graag wilt (online wordt lijst bij gehouden en kan je zien wie wat aanbied, en daar vink je op aan of je die wilt).

- Iedereen zend alles op naar 1 persoon, de organisator. Die sorteerd alles uit, en stuurt het naar iedereen terug.

- Kost je dus 2 postzegels, en 2 envoloppen. Verzenden, en envolop met postzegel voor terug. (als je meer zaden verstuurd/ontvangd). Verder geen kosten.

- De organisator bekijkt de lijst welkje wilt, en die doet alles van iedereen bij elkaar en stuurd het terug naar je.

Op die manier kan je met het tussenpersoon organisator met maar 2 envolopen/zegels met iedereen ruilen.

• Like 3
  • Thanks 2
Geplaatst: (aangepast)

@acpronk zie mijn onderschrift voor de link. Als je je daar aanmeldt zul je ook het alleen voor leden topic zien. Hierin de topics van vorig jaren. Sol maakt elk jaar op 1 oktober het topic aan. Je meldt je in het topic aan en sol pm-ed je dan alle informatie. inclusief de link naar een online spreadsheet. Die vul je in en dan dan kan het grote kiezen beginnen. Eind november sluit de spreadsheet en moet je insturen. Sol sorteert alles uit en vult je retour envelop. En dan ontvang je met Sinterklaas je cadeautje. Kosten twee (december)zegels, twee envelopjes, wat gripzakjes. Mocht je meer uitleg willen lees Sol's introductietekst in het PTP 2022 topic op de in mijn tagline genoemde link.

Ik kan alvast een advent/pre-discussie topic maken wil je alvast planten zien waarvan je zaden gaat nemen?

Zo doen we het al een jaar of tien en nog nooit is er een envelop verloren gegaan (vandaar ook voor de kerstdrukte), zelfs niet naar Belgie, Ierland, Hongarije @timvk2000 doe je weer mee? De grote zadendoos verzonden als pakketje is enkele malen verdwenen, of bleef lang hangen, zo ontstond de Turbo versie.

aangepast door donaldk
  • Like 4

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@donaldk Bedankt. Bij gebruik van tapatalk zie je geen onderschrift.

PTP 2022 is enkel voor leden te zien? Bij Zaden - Zaden ruil en verkoop zie ik enkel 2 topics (gripzakjes en de oproep voor 2020).

Vanochtend de Aji Mandarin (5 stuks) doormidden gesneden, zaden geoogst en in de vriezer gedaan bij de rest, En een klein stukje van een paar mm van de onderkant gesneden en geproefd. Geen hitte en verder ook geen smaak. Volgende keer iets meer proeven.

Daarna de Arbol doormidden gesneden om te drogen, hier 13 stuks dit keer. Tijdens het snijden voelde ik al aan mijn neus dat de capsaïne door de lucht vlogen, bij het uitademen werd het heel warm elke keer weer. Daarna beetje olie op de handen en toen met zeep gewassen.

Zojuist, na een half uur tot een uur ongeveer, kwam er een haartje of ander vuiltje in mijn oog, toen even met mijn mes-hand (waar ik de pepers mee sneed, waar dus minder capsaïne op zit) in mijn oog. Paar minuten brandend gevoel, maar na een kwartier is het weer weg.

Volgende keer maar 2 keer handen wassen, en/of handschoenen dragen tijdens het snijden. En dat terwijl deze peper maar medium is (30.000-50.000 scoville)...

• Like 2
Geplaatst:

Een kleine update over de madame Jeanettes die het vermoedelijk niet zouden zijn. Zie de foto. De iets grotere zouden adjuma’s moeten zijn en de drie iets kleinere madame Jeanettes. Zou dat toch kunnen kloppen? Ook al rijpten ze een beetje paars (misschien waren ze aan het blauwbekken inde tuin 😅)

IMG_4921.jpeg

8 minuten geleden, Marinke zei:

De iets grotere zouden adjuma’s moeten zijn en de drie iets kleinere madame Jeanettes.

Die onderste drie lijken wel (meer) op madammekes. Maar kan de échte kleur niet goed zien, zijn normaal wat feller geel als de dieper gele adjuma. En kan ze niet ruiken. De geur is ook heel herkenbaar.

aangepast door Erny
Geplaatst:

Bedankt voor de foto’s @henkg je hebt gelijk die van mij is een andere peper. Erg jammer. Hij smaakte overigens wel uitstekend  net in een salsa met tomatillo’s. Volgend jaar maar op zoek naar zaden van een andere producent. 

Geplaatst:

Als ik google op madame jeanette dan zie ik bij images ook best veel pepers die op die van jou lijken @Marinke Maar ja, zoals al gezegd worden Adjumas soms ook als madame jeanettes aangeboden. Het verschil zou hem dan vooral in de fruitige smaak moeten zitten. Lastig hoor. Gezien ook de verschillende MJ vormen (langer dan Adjuma, maar ik zie zowel een wat gladdere variant als de geplooide wokkel, zoals die van henkg). 

Gelukkig zijn ze wel lekker 😄

• Like 1
Geplaatst:
Op 26-6-2023 om 21:26, rorror zei:

@Kevins Moestuin Voor grote paprika's kan je fruitbeschermzakjes gebruiken, of juwelen zakjes.

image.png

Zelf zoek ik al een paarjaar een manier hoe ik regen water uit de potten kan houden. Iets van een plastic ring dat om de stam afsluit en over de aarde en potgrond gaat, zodat het ernaast loopt. Plastic zak of iets kan ook. Maar dat zie ik niet zitten voor het aanzicht. Als iemand een idee heeft?

Wat dacht je van een vuilniszak of plastic zak openknippen en en deze om je stammetje heenwikkelen en hier 2 of 3 slagen tape omheen. Vervolgens kun je de rest als rokje draperen over je pot heen. Eventueel aan de onderkant ook aan je pot tapen. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn sproeisysteem buis waar veel te veel water uit gutste. Hier om de buis het rokje gemaakt. Dit rokje terug in mijn reservoir uit laten komen en dat heeft al zeker letterlijk 1000en liters water eroverheen gehad. 

• Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, acpronk zei:

@donaldk Bedankt. Bij gebruik van tapatalk zie je geen onderschrift.

PTP 2022 is enkel voor leden te zien? Bij Zaden - Zaden ruil en verkoop zie ik enkel 2 topics (gripzakjes en de oproep voor 2020).

Vanochtend de Aji Mandarin (5 stuks) doormidden gesneden, zaden geoogst en in de vriezer gedaan bij de rest, En een klein stukje van een paar mm van de onderkant gesneden en geproefd. Geen hitte en verder ook geen smaak. Volgende keer iets meer proeven.

Daarna de Arbol doormidden gesneden om te drogen, hier 13 stuks dit keer. Tijdens het snijden voelde ik al aan mijn neus dat de capsaïne door de lucht vlogen, bij het uitademen werd het heel warm elke keer weer. Daarna beetje olie op de handen en toen met zeep gewassen.

Zojuist, na een half uur tot een uur ongeveer, kwam er een haartje of ander vuiltje in mijn oog, toen even met mijn mes-hand (waar ik de pepers mee sneed, waar dus minder capsaïne op zit) in mijn oog. Paar minuten brandend gevoel, maar na een kwartier is het weer weg.

Volgende keer maar 2 keer handen wassen, en/of handschoenen dragen tijdens het snijden. En dat terwijl deze peper maar medium is (30.000-50.000 scoville)...

Ja dat schreef ik al dit is het enige deel van het forum waar je je voor moet aanmelden. De communicatie gaat ook via DM op het forum. We willen gewoon dat het een ruil onder liefhebbers blijft. Zo voorkom je ook dat iemand toch niet instuurt. Hebben we op oude forum een keer gehad meen ik. Hele PTPt deel is enkel voor leden. Rorror vind rond 1 oktober veel te laat, ik vind het vroeg, want bij mij moet alles nog vrucht gaan dragen of in ieder gevl verkleuren op een paar Gandpa's Home Peppers na dan, maar dan weet je wat je hebt kunnen oogsten. Wij nemen nu eenmaal zaad van alle soorten. Ik kan wel alvast een topic aanmaken waarin je kunt laten zien wat je hebt staan. EN ik laat SOl even weten hoe Rorror en eventuele anderen erover denken. 

Aanmelden is toch niet zo'n probleem oude bekenden AnchilliQue en en paar van haar vrienden komen eigenlijk ook alleen nog naar in het najaar op het forum;-). Al zien we altijd graag meer participatie.

• Like 1

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@acpronkenkel  een wasmiddel haalt het niet weg, lost pas echt op in vetten. Dus eerst insmeren met wat boter ofzo en dan een wasmiddel om het vet weer af te stoten. Maar dan heb ik nog zere vingers. Ook met twee lagen handschoenen, mildere pepers hebben juist vaak meer sap. 

Home of the Turbo.

Geplaatst:
21 uren geleden, donaldk zei:

Rorror vind rond 1 oktober veel te laat, ik vind het vroeg, want bij mij moet alles nog vrucht gaan dragen of in ieder gevl verkleuren

Ik vind het laat vanwege dat ik er nu veel mee bezig ben, en dus meteen alles kan registeren en verwerken op de site. Gaat mij er niet om of de vruchten al klaar zijn voor zaad. 

Maar goed sol zegt, zelf een peper actie opzetten of wachten tot 1okt. We zijn uitgepraat of het eerder kan..

Geplaatst:

Suger rush peach krijgt volgend jaar een grotere kuip. Hoop dat de vruchten dan iets groter worden. 

DSC_1690.JPG

Paprikas in kuip inplaats van pot worden ook groter dan voorgaande jaren toen ik ze teelde in kleinere potten. 

DSC_1685.JPG

@acpronk hebben jullie op moestuincomplex nog kuipen van vorig jaar over? Wil er voor volgend jaar een aantal extra bij. 

Geplaatst:
1 uur geleden, rorror zei:

Ik vind het laat vanwege dat ik er nu veel mee bezig ben, en dus meteen alles kan registeren en verwerken op de site. Gaat mij er niet om of de vruchten al klaar zijn voor zaad. 

Maar goed sol zegt, zelf een peper actie opzetten of wachten tot 1okt. We zijn uitgepraat of het eerder kan..

Hij wilde wel kijken of hij eerder alles op kon zetten (online diensten veranderen elk jaar wel wat, officieel was die al jaren US only bijvoorbeeld), maar hij is nu ook druk met zijn volle grond/pot seizoen.

Ik heb een anticipatie topic klaar staan voor de voorbereiding zet je daaar je soorten neer. Eventeel met een beschrijvingslink. En plaatjes. Kopieren we het zo over naar de spreadsheet. Hoeveel soorten gaat het om dit jaar best veel, als ik het mij goed herinner. Ik heb zover slechts Ring of Fire, Siberian Home Pepper, Grandpa's Home Pepper, Etna, Die uberhaupt zijn opgekomen en vrucht vormen/dragen. Misschien komt dat ene Thai Sun plantje ook nog. Een van de drie Nagabrain Chocolates begint nu twee bloemetjes te tonen

• Like 1

Home of the Turbo.

@rorrorAls je een boortje hebt, Is de Hornbach nog een optie (Zijkant voor dual rootzone, of water bufferende pot, in bodem zijrand voor traditioneel). Gripline 90L rechthoekige kuipen 7,50, de 65L variant 6,50, de ronde 90L is 7,95, de 65L 4,95, 40L 4,75, 20L 1,90, 12L 1,10 en wat hoger 40x40 rond 35L relatief duur 8,90. 125L is er enkel in Wit, waarom is wit altijd zoveel duurder 41,95...

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...