Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 19-8-2023 om 16:51, Marinke zei:

Geen idee @Lia56 deze zaden komen uit een gekocht zakje zaden van madame Jeanette. De andere soort is in ieder geval adjuma.

Die zakjes bevatten zelden echte Mme's. Meestal is het plaatje op het zakje ook gewoon van een rode Aji Uma.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Het gaat heel langzaam met de rijping buiten. Ik heb pas twee rijpe pepers geoogst, allebei Espelette, en eentje was niet heet. Nu begint er één lemon drop geel te kleuren. Ik heb ongeveer tweehonderd onrijpe pepers hangen, vooral veel sugar rush peach. Ik denk dat ik uiteindelijk de takmethode van @donaldkmoet gaan gebruiken om ze af te rijpen. Maar ook nu heb ik geen verse peper voor de soep, echt jammer dit.

IMG_20230821_100917.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Wat! 😮 is dat een peperplant? Reusachtig! Ik wist niet dat ze zo hoog konden worden!

Ik zag net dat het Dutch Chili Fest in Eindhoven bijna is. Kent iemand dat? Ik wil misschien wel gaan en ben benieuwd naar evt. ervaringen :).

• Like 1
Geplaatst:

Rocoto een maatje groter opgepot van:

DSC_1696.JPG

Naar een emmer bij gebrek aan ruime potten. 

DSC_1697.JPG

Zitten nu ongeveer 10 vruchten aan van verschillende maten:

DSC_1695.JPG

DSC_1694.JPG

Blijkt een lastige groeier te zijn. Houd van zo'n 15 a20graden overdag. Rond 17graden bloeid deze en maakt vruchten aan. Nacht temp van 7 is voldoende. Bij hogere temperatuur vanaf 25 maakt die geen vruchten meer aan, en gaat er dan weer slechter uitzien. Houdt niet zo direct zon licht, liefst bewolking. Een stand plaats waar deze ochtend zon krijgt en in de middag schaduw is perfect. Deze zomer met zoveel regen en bewolking heeft deze dus goed gedaan. 

Is nu ruim 1,40m breed. 

_20230822_173244.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag de eerste piquillo geoogst en geproefd. Wat een aangename verassing.

De smaak begint als een zoete paprika en gaat langzaam over naar licht pittig!

20230822_171734.jpg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)
3 hours ago, rorror said:

Denk dat die peper wel 8 of 10 jaar oud is. Gezien de stam. 

Wist niet dat in nederland ook peper eetwedstrijd werd gedaan.

https://www.dutchchilifest.nl/heetste-peper-eetwedstrijd 

Best leuk, ik ben vorig jaar ook geweest. Eet wedstrijd werd georganiseerd door een Amerikaan die tevens op Netflix in een docu met Ed Currie te zien is.

Verder is er veel te eten, zijn er zaden en planten te koop is het gewoon een gezellig samenkomst van chili fanaten. 

Als je in de buurt bent en je hebt de tijd is het leuk om even naar binnen te lopen.

Ben je "die hard" dan kun je altijd nog even uitproberen hoeveel carelina reapers je achter elkaar weg kunt eten. (Mij niet gezien)

@mus ik tag je even want ik zie net je post.

aangepast door HerbalX
  • Like 2
Geplaatst:

@rorror Bij het filmpje van vorig jaar zag ik dat er iemand zo veel had gegeten dat ie moest kotsen. Dat lijkt me niet bepaalt lekker om naar te kijken. Al vind ik mensen die hete pepers proberen op youtube wel vermakelijk.

@HerbalX Dat klinkt goed. Volgens mij is het evenement zelfs gratis. Als ik geen andere plannen heb dat weekend ga ik waarschijnlijk wel even kijken.

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, rorror zei:

Denk dat die peper wel 8 of 10 jaar oud is. Gezien de stam. 

Wist niet dat in nederland ook peper eetwedstrijd werd gedaan.

https://www.dutchchilifest.nl/heetste-peper-eetwedstrijd 

Door de Clifton Chili Club, hier heeft Stan (de peperman) zijn bekendheid aan te danken. Lauren deed een reportage over hem o.a. op Chilifest. Ook AnchilliQue (en man) en Jan Cactus kwamen in beeld.

Dus enkel een stukje, niet alles meer online, met overheveling naar Youtube.

Hele aflevering staat ook nog online. meerdere stukjes over pepers, chilifest en Stan:

https://www.npostart.nl/lauren/13-11-2018/AT_2105796

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Mijn eerste suger rush stripey hangt aan de plant! Eindelijk!

Ja, ik weet niet wat er met de baccatums is. Heb ze dacht ik eind mei uitgeplant.
Sugar rush peach stripey en aji pineapple zijn voor woelratten opgegeten, dus daar heb ik verder geen info over.
Aji mandarin heeft alleen de vruchten gezet die in huis bestoven zijn, daarna volgens mij niet meer. Trouwens ook niet heel veel groei, de laatste tijd wel beter maar ik geloof niet dat ik nieuwe vruchten heb gezien.
Butter cookie groeide wel flink, maar het merendeel van de oogst is ook de vruchten die in huis bestoven zijn, van de nieuwe groei niet zo veel.

Zou een combinatie droog/warm en nat/koud niet goed voor ze zijn?
Geplaatst:
17 minuten geleden, acpronk zei:

Zou een combinatie droog/warm en nat/koud niet goed voor ze zijn?

Beide resulteert vaak op groeistop, zeker met de regen stonden ze hier even stil. Nu met het redelijke weer van afgelopen weken is er wel een hoop groei bijgekomen. 

Lemon drop is ook baccatum. 

Die doet het wel goed hier. 

DSC_1704.JPG

Zitten er voldoende aan. 

DSC_1703.JPG

Weer iemand de naam van deze? 

Volgens verpakking candle light, maar is het duidelijk niet. Wel een erg leuke vorm voor een peper. 

DSC_1699.JPG

Geplaatst:
On 8/18/2023 at 2:20 PM, rorror said:

@HerbalX Is er wel ééntje die ik wil proberen volgend jaar. Vind de baccatum soorten wat specialer dan de chineese.

Ik heb altijd een beetje last van de 'fruitige' bewoording. Naar welke fruit smaak deze? Citroen,limoen, mango, perzik, of ... ?

Gister maar eens de proef op de som genomen en  een Aji Fantasy en een Aji mango in reepjes gesneden en van vruchtwand tot aan zaadlijst geproefd. Ik moet zeggen dat ik de term "fruitig"  invergelijking met bijv. Habanero of Thaise chili's nu wel kan thuis brengen. Deze pittigheid is niet zo "in-je-face". 

De vruchtwand van de fantasy is zoet en fris met hinten van citroen. en daar kon ik bij deze peper weinig pittigheid in aantreffen. Naar mate ik dichter bij de zaadlijst kwam werd het iets pittiger. Maar zeer aangenaam. Ik zou een Aji Fanasy zo door een salade heen snijden. Voor mij een blijvertje in de collectie. 

Een blijvertje geldt ook voor de Aji Mango geldt het zelfde. Een erg zoeter peper alleen is deze een stuk pittiger als de Fantasy. Ik weet nog niet zo goed waar ik de Aji Mango in ga gebruiken, maar ik vindt het een zeer aangename peper. Ik zal stiekem als te denken aan een mooie saus, misschien wel op basis van Mango of Ananas ;)

• Like 2
Geplaatst:
15 hours ago, rorror said:

Rocoto een maatje groter opgepot van:

DSC_1696.JPG

Naar een emmer bij gebrek aan ruime potten. 

DSC_1697.JPG

Zitten nu ongeveer 10 vruchten aan van verschillende maten:

DSC_1695.JPG

DSC_1694.JPG

Blijkt een lastige groeier te zijn. Houd van zo'n 15 a20graden overdag. Rond 17graden bloeid deze en maakt vruchten aan. Nacht temp van 7 is voldoende. Bij hogere temperatuur vanaf 25 maakt die geen vruchten meer aan, en gaat er dan weer slechter uitzien. Houdt niet zo direct zon licht, liefst bewolking. Een stand plaats waar deze ochtend zon krijgt en in de middag schaduw is perfect. Deze zomer met zoveel regen en bewolking heeft deze dus goed gedaan. 

Is nu ruim 1,40m breed. 

_20230822_173244.JPG

Heb mijn rocoto ook maar een geinspecteerd (Rocoto Grande Yellow). Het beginnen inmiddels behoorlijke vruchten te wachten, relatief zwaar voor een peper. Bij mijn verschillen ze wel een beetje in de vorm, maar wellicht dat dat nog bij trekt;

photo_5994614829056376034_y.jpg

photo_5994614829056376035_y.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Denk dat ik de naam van dit soort gevonden hebt: Biquinho.

Verassening.. had gedacht dat ze heet zouden zijn, zijn maar ~1000 Scoville. Zijn misschien lekkere pepertjes om in te maken, om zo heel bij de salade erdoor heen te doen.

DSC_1699.JPG

Nog even afwachten welke kleur ze worden.

https://www.peperzaden.nl/biquinho-red.html

Biquinho pepers komen oorspronkelijk uit Brazilië. Biquinho betekent ‘kleine snavel’, refererend aan het smalle uitsteeksel aan de peper.  Biquinho is een milde peper die rauw gegeten kan worden. Ze worden ook vaak in azijn ingemaakt. Ze verkleuren van groen naar rood. De plant doet het goed in potten.

https://www.vreeken.nl/207927-peper-biquinho-amarela-button-yellow

De gele vruchtjes zijn slechts een tikkeltje heet, maar hebben wel een duidelijke 'rokerige' smaak. Ideaal voor zoetzure marinades en sauzen. Ook prima bij de barbecue en voor het inmaken met bijvoorbeeld augurken. D

• Like 2
Geplaatst:

@Mellie geen probleem, ik zal ze oogsten, selecteren, drogen en vervolgens hier een deel beschikbaar stellen voor mensen die dat graag willen.

Ik begreep dat ik te weinig actief ben op het forum om mee te mogen doen met de biozadendoos dus dan doen het er buiten om :D

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...