Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Seizoen 2011 Jorg


Jorg

Aanbevolen berichten

Leuk idee!

 

Teeltplan

moestuinplan-klein-2011.png

Klik hier voor het volledige plan

 

Nieuw op de 2011 lijst:

Diverse paprika rassen, diverse pompoenen, meloenpeer, 2 nieuwe tomatensoorten (nog bestellen). Nogmaals een poging om gojibes te zaaien.

Verder het gebruikelijk: aardappels (agria), sla, broccoli, etc.

 

Tuin in Januari

6fcd9f.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De paprika zaailingen staan nu 8 dagen onder de lampen. Ze zijn niet gefileerd en zien er gezond uit. En ja hoor, er komt toch nog 1 gojibes op

no92j4.jpg

 

Komende dagen zal ik nog even naar de volkstuin rijden om daar wat foto's te maken. Het teeltplan is ook bijna klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Tijd voor weer eens een update van mijn kant.

 

- Nashi peren gesnoeid (iets te vroeg misschien)

- laatste stukje gespit

- erwten gezaaid (potjes in de kas)

 

Verder staat de spinazie ook boven de grond. De wortels laten zich nog niet zien...

spinazie-januari-februari-res.jpg

 

De paprika gaat eigenlijk te hard onder de lampen. Ik ga de temperatuur wat terugbrengen en volgend jaar 2 tot 3 weken later zaaien. Over de werking van de tl ben ik zeer tevreden. Mooie stevige en gezonde plantjes

 

paprika-res.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gisteren sla en spitskool gezaaid. De erwten zijn vorige week voorgezaaid. Stond nog wat op de planning maar daar ben ik niet aan toegekomen.

 

Verder heb ik de kas bij huis 'zaai klaar' gemaakt. De overwinterende planten, zaaitafel en zaaibakken zijn er uit gehaald en ik heb daarna geveegd en de ramen gewassen. Was hard nodig ivm groene aanslag en luchtvochtigheid (schimmels) doordat er nog een aantal zinke teilen stonden waar de hele winter een laagje water in heeft gestaan... Nu is alles weer netjes en staan de overwinterende sierplanten geordend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Zo, mijn topic op laten schonen door de moderators en mijn wisselteeltplan eindelijk eens toegevoegd.

 

Zie startpost (nu alleen nog een wat minder sombere startfoto maken).

 

Afgelopen weken gezaaid:


  • - Sla
    - Rode kool, broccoli, koolrabi
    - Afrikaantjes
    - Erwten en peultjes
    - radijs, wortel, spinazie volle grond

 

Van het weekend weer eens echt werken op de tuin zelf.

Na het weekend ook de tomaten (laten) zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Van het weekend niks gezaaid maar wel de grond klaar gemaakt voor het seizoen. In December is heel de tuin gespit en van het weekend heb ik alles diep en mooi fijn geharkt. Mooie work-out in plaats van dat 'luie' gedoe met frezen Altijd moeilijk om het juiste moment voor grondbewerking te kiezen, te droge grond krijg je niet fijn, te natte grond klontert weer samen. Kies je dus het verkeerde moment dan het je het hele seizoen last van keiharde kluiten. Nu was het in ieder geval het juiste moment, vrijdag had het lekker geregend en zaterdag viel alles mooi uit elkaar

 

De afgelopen 2 jaar heb ik geen frees gebruikt en ook dit jaar niet, ik wil er na toe werken om de grond stukje bij beetje te verbeteren door groenbemesters en compost. Spitten blijft voorlopig nodig en is ook niet iets waar ik een hekel aan heb. Bovendien wordt het stuk van de aardappels bij het rooien al omgezet. Natuurlijk ben ik het wel eens met o.a. Hans dat frezen soms wel erg handig kan zijn zeker als je voor de eerste keer de grond gaat bewerken en dus nog geen compost of groenbemester gebruikt hebt. De lucht en de fijne structuur die dan in de grond worden gebracht kunnen positief werken op de planten.

 

De rijtjes gezaaide groente (zie hierboven) zijn niet te zien op de foto, maar zo bijzonder is dat ook niet, komt nog niks boven (en het vriest nog) dus het enigste wat je ziet is de potgrond waarmee ik de altijd zaden afdek. Dat is misschien een handige tip voor de beginners die in de volle grond gaan zaaien.

 

start-moestuin-grond2.jpg

Van het weekend ga ik alvast wat zakken compost halen, de bloementuin (voor de bijen) en de kruidentuin op orde maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Update (zonder foto's helaas )

Vorige week niet veel gedaan (alleen tomaten verpot).

 

Geplant

De laatste aardappels

Paprika's die in de tuiskas blijven overgepot naar 10 literpotten, de rest verhuisd naar de kas.

 

Gezaaid (of binnen, -of in de kas, -of in de volle grond)

Courgette (geel en groen)

Komkommer

Pompoen

Mais

Spinazie

Wortel

Bietjes

Sla

Broccoli en spitskool (om de 4 weken een aantal planten)

 

Volgende week o.a. boontjes voorzaaien, voorgezaaide erwten uitplanten (de in de volle grond gezaaide steken hun kopje ook boven), de kas op de moestuin plantklaar maken voor de kas tomaten, compost halen en vast nog veel meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Deze keer wel een update met foto's. Helaas wel vergeten om een overzichtsfoto te maken en mijn excuses voor de slechte kwaliteit.

 

Op de volkstuin heb ik wat sla plantjes en de erwten uitgeplant. De erwten die 2 weken gelden in de volle grond zijn gezaaid piepen ook al boven.

erwten1.jpg

 

Het eerst rijtje wortels begint langzaam aan groter te groeien, heeft even geduurd voordat ze op gang kwamen.

wortel1.jpg

 

Voor de rest is er niet zoveel te beleven op de volkstuin, de aardappels staan in de grond, de voorjaarsgroenten zijn ook lekker aan het groeien en de appelbomen staan in bloei.

 

In de 'kwekerij' is alles lekker aan het groeien en af aan het harden.

afharden1.jpg

 

De mais, courgette en pompoenen komen langzaam op, de tomaten groeien ook stevig door en kunnen volgende week verpot worden naar een grote pot.

 

De paprika's en pepers staan al 2 weken in de kas thuis. Ongeveer de helft is overgepot in een 10 liter pot de andere helft komt in de volle grond te staan en blijft nog even in de eigenlijk al te kleine poten staan. Deze hebben nu voor het eerst een hele lichte bemesting gehad.

 

Hier de eerste helft

paprika1.jpg

 

en hier een deel van de andere helft, de hele kweekbak staat vol.

paprika2.jpg

 

Aan de meeste planten hangen trouwens al de eerste paprika's, dus nu hopen dat de temperaturen een beetje fatsoenlijk blijven.

paprika3.jpg

 

En hier nog een klein deel van de tomaten (volgende week verpotten en meer ruimte geven). Ik hou ongeveer de helft over de andere helft geef ik weg.

tomaten1.jpg

 

Zaterdag is nog gezaaid basilicum, sla en de eerste boontjes.

 

en als laatste natuurlijk lekker gesmuld van de eerste rabarber

rabarber1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Droog, droog en nog eens droog. De regendruppels die gisteravond en vanochtend vielen zijn niet eens noemenswaardig (misschien dat het de rest van de dag wel lekker geregend heeft in Zeeland maar als ik nu naar buienradar kijk betwijfel ik dat...).

 

Speciaal voor veuvecouderc nog een nieuwe kunstgreep in gebruik genomen : in navolging van Borsalino heb ik in de kas een druppelsysteem geïnstalleerd. Werkt goed!

1-druppelaars-kas.jpg

De tomaten zijn verpot naar hun uiteindelijke potmaat: 10/12 liter.

2-tomaten-10l-kas.jpg

De paprika's aan de andere kant.

3-paprika-kas-2.jpg

 

Na een 2 tal jaar geen kruisbessen te hebben gehad (nieuwe planten) hangen de struiken nu lekker vol!

4-kruisbes-eerste-vrucht.jpg

 

De meeste aardappels staan boven, die zouden best wel wat water lusten.

5-aardappels.jpg

 

Vervolgens heb ik de paprika's in de volle grond uitgeplant, een risico na het zien van de foto's met vorstschade hier op het forum.

Ik neem de gok omdat de vooruitzichten goed zijn, ze voorspellen tot in ieder geval IJsheiligen geen vorst meer. Bovendien zijn de paprika's al afgehard en toe aan een grote potmaat = de volle grond.

 

6-paprika-volle-grond.jpg

 

In de kas staat nog wat sla, de Randy F1 tomaten staan hier sinds vorige week in. De buitentomaten FransNL plant ik binnenkort buiten de kas uit, die moeten eerst nog wat afharden.

 

7-tomaten-sla-kas.jpg

 

8-sla-overzicht.jpg

 

9-spinazie-kool.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weer even een foto en tekst update van mijn vorderingen. En deze keer, jaja, niet met mijn gsm genomen. Op ons complex hebben we dit jaar last van een konijnenplaag. Nadat in het begin van het seizoen alles kaal was gevreten (incl prei en een aantal aardbeienplantjes (!)) heb ik alle open gaten in het hekwerk van onder dicht gemaakt met kippengaas. Lange tijd geen bezoek gehad van broer konijn maar vandaag waren alle kropsla planten aangevreten. De andere slasoorten en groenten hadden geen schade. Een tegenvaller, de kroppen stonden er zo mooi bij ondanks de droogte. Dan maar 2 kroppen oogsten voor 1 maaltijd… Ik zou niet direct weten waar ze er door zijn gekomen, voorlopig ga ik ga geen gaten van 5 cm dicht maken…

 

De tomaten in de kas thuis gaan hard, de eerste bloemetjes en tomaten zijn zichtbaar. De paprika planten hangen aardig vol met groene paprika’s die hopelijk straks in de kleuren, rood, geel, wit, bruin (chocola), oranje en paars gaan rijpen. Het merendeel zijn trouwens gewoon rode punt en blokpaprika’s. Zo heerlijk zoet als ze eenmaal afgerijpt zijn aan de plant, nu al zin in.

tomaten-kas-thuis-2.jpgpaprika-kas-thuis-2-1.jpg

Het druppelsysteem werkt trouwens echt super, alleen maar even open draaien, krantje lezen, en kraantje dicht doen. De tank moet 1x op de 4 dagen bijgevuld worden (te kleine tank gekozen).

 

Twee overzichtfoto’s van de volkstuin. Voorlopig geven we water om 1x per dag of om de dag water. Op de meeste stukken is grond nog redelijk vochtig onder de toplaag, vandaar dat er soms is een dagje overgeslagen kan worden.

 

overzicht-links-21-05-2011-droog-1.jpg

overzicht-rechts-21-05-2011-droog.jpg

 

Ik las vandaag een mooie quote in Grow Your Own: “As an old gardener once told me – always get your seeds sown, because you can’t catch up on that one later”. Nu loop ik met de groente die nu echt al gezaaid moesten worden niet achter, maar met wortelen waarvan ik eerst voorliep en de 2 rijtjes heb kunnen oogsten, loop ik daar nu een beetje mee achter vanwege de droogte. Daarom vandaag een nieuwe poging gedaan, nieuwe rijtjes wortelen en bietjes gezaaid met potgrond er over om de kiempjes het niet te moeilijk te maken en een jutte zak om het vocht vast te houden.

 

De courgette heb ik vandaag geplant, de pepers en paprika op de foto zijn afgelopen weekend geplant. Deze plantjes heb ik van de buurman gekregen, die had heel veel planten over. Zijn bijna allemaal verschillende rassen dus altijd leuk om te proberen.

courgette-volkstuin-1.jpg

pepers-buiten-1.jpg

 

De paprika’s van eigen kweek groeien ook gestaag door.

paprika-vollegrond-2.jpg

 

De kool onder insectengaas gaat ook prima. Bij een van de tunnels was er blijkbaar toch nog een opening (net sloot niet aan doordat er een plant naast stond) waardoor een aantal rupsjes van een ander plantje op de dichtsbijzende koolplantjes zaten. Volgensmij geen koolwitjes (die rupsen zijn geheel groen zover ik weet) maar andere rupsen met haren, geel met zwarte ‘schildjes’ en daartussen weer wat tussen groen en geel). Ben helaas vergeten er een foto van te maken ondanks dat de rupsen thuis in de vogelrijke tuin zijn uitgezet. We moeten de vlinders (en oke ook de vogels ) een beetje steunen toch?

kolen-1.jpg

 

Dan nog een foto van de kas in de moestuin. Nog drie kroppen sla te gaan, maar inmiddels zijn de ananas-aardbeien uitgeplant in de kas (op aanraden van Erwin destijds). Op de foto zijn ook de randy f1 tomaten te zien, die zien er wat rommelig uit maar dat hoort zo. Deze struiktomaten moeten niet gedieft worden.

randy-f1-langzaam-struikje.jpg

 

En als laatste een foto van de ananas-aardbei (ja oke zo bijzonder is die niet meer hier op het forum) en omdat er afgelopen weekend stro rond de aardbeien is aangebracht nog een close up. De ananasaardbei maakt al uitlopers aan.

ananas-aardbei.jpg

aardbei-stro-joekel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

3 weken geleden dus tijd voor een update.

 

Aardappelen

Dankbaar als ze zijn, lekker gegroeid door de regen en nog geen teken van phytophtora, de aardappels! Nu hopen dat de periode van droogte opgevolgd door regen niet resulteert in doorwas. Dit is het ras Agria.

Verder heb ik nog de eerstelingen Frieslander staan, die groeit wat minder maar is nog wel gezond.

1-agria-goed.jpg

 

Tijdens het poten heb ik een overschotje biltstar pootaardappelen gekregen van een van de buren. Zonder me in dat ras te verdiepen heb ik 2 rijtjes gepoot. Helaas, bildstar is erg gevoelig voor phytophtora. Morgen gaan ze er uit want de eerste (duidelijke) verschijnselen van phytopthora heb ik al waargenomen. Nu maar hopen dat ze de agria niet aansteken. Stom, stom, stom van me. Volgend jaar hou ik het bij mijn eigen vertrouwende rassen.

2-bildstar-phytopthora.jpg

 

Meloenpeer

De meleonpeerplant die er het slechtst bijstaat van de 3 planten heeft als eerste vruchten aangemaakt. En hoe.

3-meloenpeer.jpg

 

Kolen

Kolen zijn toch wel een van mijn lievelingsgroentes om te telen. Jootje viel het ook al op in een ander topic, van zo'n klein zaadje zulke mooie planten en vaak grote oogst. Ik heb alleen een foto'tje van de broccoli (8 planten) maar ik had de rest maar al te graag laten zien.

4-broccoli.jpg

 

Tomaten

De Randy F1 tomaten in de kas op de volkstuin gaan inmiddels als een trein. Struikvormig maar ze geven een ongelofelijk hoge opbrengst (8 planten).

5-tomaten-randyf1-volkstuin.jpg

 

Die aan de rechterkant (zijn er 3 van de 8) heb ik overigens heel tactisch niet op de foto gezet . Onze groene gevleugelde en zuigende vrienden hebben daar toegeslagen en aangezien ik alleen maar in het weekend op de volkstuin kom is er wat schade. Valt opzich wel mee maar een aantal bladeren zijn aan de punt licht geel. Die laat je natuurlijk niet zien op een foto De bladluizen zijn overigens na het vochtige weer van de afgelopen dagen uit hun eigen weer vertrokken.

 

De tomaten in de kas bij huis doen het ook goed. Daar heb ik afgelopen vrijdag de bladeren tot aan de eerste tros verwijderd om te zorgen voor een beter verluchting. Alleen de gardeners delight blijft in groei en bloei nog een beetje achter...

6-tomatne-kas-thuis.jpg

 

Paprika

De paprika's in de volle grond beginnen langzaam te verkleuren. Ze hebben wel een kleine groei stop door het teveel aan vruchten (ze beginnen langzaam weer nieuwe knoppen aan te maken). Vreemd genoeg zijn de paprika's in de kas nog niet aan het verkleuren. Volgend jaar alle paprika's maar in de volle grond?

7-paprika-vollegrond.jpg

8-paprika-kas.jpg

 

Rest

De rode ui begint na de regen ook weer lekker te dikken. Tot nu toe nog geen enkele ui doorgeschoten ondanks het weer van de afgelopen maand.

9-rode-ui.jpg

 

De uitgeplante ui is ook goed aangeslagen (3 weken geleden). Inmiddels zijn de geulen al dicht geharkt. Nog even en de knoflook op de achtergrond is oogstklaar, ben benieuwd naar de oogst na dit warme voorjaar. Achter de rijen knoflook staan nog een x aantal rijen prei.

10-prei-knoflook.jpg

 

Met bonen en erwten heb ik dit jaar een beetje moeite. Ze komen gewoon niet boven de grond. Overigens vind ik dat niet heel gek, de oorzaak zit hem namelijk in het oude zaad. Als het zaad van bonen en erwten veroudert gaan ook de cell membranen stuk en komen er scheuren in het zaad. Het gevolg is dat ze heel snel en veel water opnemen wat weer resulteert in of rotten of ongelijkmatige en slechte groei. Zelfs in verse potgrond waar ik geen extra water aan gegeven heb had maar een kiempercentage van rond de 30-40%. En ja dat is weinig. Ik vond het zonde om de zaden weg te gooien (wie doet dat nu?), eerst alles opmaken dan pas nieuwe kopen (alleen de succes rassen). Dat geldt eigenlijk voor alle groente. Inmiddels heb ik genoeg struikboontjes om uit te planten en staan ook de snijbonen boven. Niks aan de hand dus

11-snijbonen.jpg

 

Dan nog het fruit

Nog nooit zoveel frambozen gehad als dit jaar, in tegenstelling tot de tegenvallende oogst van aardbeien (geen water gegeven).

13-framboos.jpg

 

Tja, wat moet ik van de appels zeggen. Is het uberhaupt mogelijk om zonder te spuiten fatsoenlijke appels op te kweken? Het lijkt dit jaar nog mee te vallen met het aantal aangetaste vruchten. De appelmoes zal er, na het wegsnijden van, niet minder om smaken.

12-appels.jpg

 

Zo dat was het weer voor de komende 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Het is duidelijk dat de oogsttijd begonnen is. En wat heb ik daar toch een hekel aan Niet het eten op zich maar wel het verwerken daarvan. Snijbonen door de molen halen, de zaadjes uit de paprika's halen, sperziebonen trekken en doperwten doppen, ik blijf het rotwerk vinden.

 

Overichtsfoto's (1e met gsm)

05072011530.jpg

DSCF0009.jpg

 

Ik beloof alvast dat ik voor de volgende keer eens wat andere groente op de foto zal zetten

 

Van het weekend de eerste 30 rijpe paprika's geplukt, voornamelijk puntpaprika's.

De volgende lading komt er al weer aan.

paprika-4-tweede-oogst.jpg

 

Belangrijker is het dat de planten na de stilstant door een teveel aan vruchten weer nieuwe knopjes en bloemen krijgen.

paprika-5-tweede-start.jpg

paprika-6-tweede-start.jpg

 

De tomaten in de kas thuis komen al tegen het dak, ze doen het op zich redelijk maar de pruimenboom gooit altijd een beetje roet in het eten. Één hoofdtak neemt behoorlijk wat ligt weg uit de kas, die gaat er dus volgendjaar af. De eerste rijpe tomaten komen ook dit jaar weer van eigen tomatenras van forumlid Frans.

tomaten-4-bijna-klaar.jpg

beschut.jpg

 

Ook de randyF1 hangt vol, straks weer verse pastasaus maken.

tomaten-5-randyf1-vol.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Na regen komt zonneschijn, dat blijkt maar weer. Helaas heeft de regen en wind van afgelopen week wel de zonnebloemen geveld, één zonnebloem is op de courgette planten gevallen en één op het paprika veld. Zonde van de gebroken planten maar het is niet anders, zitten toch al aardig wat paprika's in de vriezer.

 

Vandaag op de vrijgekomen ruimte (rijtje frieslanders en uien/knoflook) sla en andijvi uitgeplanten.

1-sla-uitplanten.jpg

 

De pas gezaaide sla is vandaag verspeend voor uitplant over enkele weken.

2-sla-verspenen.jpg

 

De pas gezaaide boontjes komen ook boven. Vandaag nog een veldje gezaaid, de zaaitijd van bonen loopt nu langzaam op zijn eind.

4-bonenstruikjes.jpg

 

De eerste snijbonen, nog even wachten met oogsten.

3-de-eerste-snijbonen.jpg

 

Een voordeel, de regen van afgelopen week was wel voordelig voor de uitlopers van de aardbeien.

7-uitlopers-aardbeien-stekken.jpg

 

Voor de rest weinig boeiends, inmiddels bijna elke dag groente uit eigen tuin en vooral veel fruit.

6-fruit.jpg

 

Volgende keer weer een overzichtfoto (in zijn geheel en van wat veldjes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Klopt, roest op de prei en stengelui. Geen ramp, de plant gaat er niet aan dood en daar ga ik dan ook niet voor spuiten

 

De zaaisels zijn van enkele weken eerder, o.a. laatste keer wortel en bietjes. Die staan al boven inmiddels maar dat is slecht te zien op de foto. De eerste twee rijtjes zijn wel vers, dat is spinazie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...