Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe te beginnen...


Kuikhoven

Aanbevolen berichten

Tja, nou heb ik een mooie grote voortuin. Nu nog vol met planten en struiken, straks hopelijk een mooie moestuin. Maar waar begin je nou eigenlijk?! Ik heb er geen haast mee en wil het eigenlijk in 1x goed doen. Een leuke heg om de tuin, maar wat voor heg kan ik ervoor gebruiken? Hoe hoog mag hij worden? Een leuk pad door de tuin, verschillende groentes, fruit en snijbloemen. Maar wat kan samen? Ik heb al het een en ander gelezen op de vrolijke tuinier maar ben benieuwd of mensen nog wat handige tips voor me hebben wat betreft de start met zo'n moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bericht straalt gewoon uit dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Niet nodig en een geruststelling elke beginner loopt tegen dezelfde vragen op.

 

Mijn eerste advies zou zijn: koop een goed moestuin boek waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe te zaaien en planten. Internet bevat een schat aan informatie maar zo'n boek is vaak toch net even iets duidelijker.

 

Mijn volgende tip zou zijn om eens rustig op papier te gaan zetten wat je zelf wilt gaan telen in de voormoestuin. Welke groente, fruit, kruiden. Wil je het helemaal goed doen dan zoek je op internet de periode op waarin je ze kunt zaaien. Deze groente deel je vervolgens in naar de groep waartoe ze behoren, zie bijvoorbeeld: hier (laatste alinea). Vervolgens pak je een nieuw stuk papier en teken je de lay-out van de moestuin. aan jou de keus ga je voor creatief of kies je de traditionele manier van een x aantal vakken, 1 per groep. Denk ook aan de paadjes.

 

Een goede start voor een moestuin die een siertuin is geweest is wat mij betreft om alles er uit te halen totdat de grond kaal (alle planten, kiezels, gras,etc) en schoon is (wortels en onkruid er uit). Vervolgens kun je de grond wat verbeteren door compost onder te werken en de paden neer te leggen.

 

Voor een heg maar ook een schutting moet je goed kijken hoeveel schaduw je dat oplevert. Nu en in de zomer, in de schaduw groeien groenten namelijk niet ideaal. Een halve dag schaduw kan nog net.

 

Mijn laatste tip zou zijn, maak je niet al te druk, een zaadje is geprogrammeerd om te ontkiemen. Het eerste jaar is altijd een leerproces: Learn by doing it!

 

Als je nog meer vragen hebt of dingen onduidelijk zijn: stel ze gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wat je zegt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zit zo vol ideeën en energie dat ik het liefst direct wil beginnen ook al heb ik geen flauw idee waar en hoe. Ik ben net met een zaklamp naar buiten gegaan om nog even snel de tuin op te meten

Het is een stuk van 7.20 bij 6.85 met 1 schuine hoek. Wat ik erin wil verbouwen weet ik nog niet maar wil makkelijk beginnen. Tomaat, ui, aardbei, sla, paprika, snijbloemen en kruiden. Maar ik weet totaal niet onder welk soort deze vallen. Is er ergens online een lijstje van?

De moestuin wordt erg creatief. Gezien het ook mijn voortuin is wil ik hem ook mooi maken. Rozenboog als entree. Mooie snijbloemen aan de rand om het kleur te geven. Schelpen paadje (of zoiets) door de tuin etc.

Ook ga ik een vogelverschrikker maken. Niet om vogels weg te jagen ofzo maar puur omdat ik het leuk vind

Ik denk dat ik inderdaad maar ga beginnen van het kaal maken van de tuin en dan een mooie heg/hek erom heen plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tomaat, wat voor tomaten? grote of kleine? etc.

snijbloemen: https://www.moestuinforum.nl/welke-snijbloemen-t2738.html

kruiden: wat gebruik je vooral, wat vind je lekker, etc.

sla, wat vind je belangrijk? de,smaak, of maak je die met n dressing van je eigen kruiden en hecht je meer waarde aan de kleur, of toch het groei tempo? of wat nog simpeler is: koop een zakje zaad met een mix van sla soorten. bijv. een italiaanse pluksla mix, die heeft veel smaak vond ik.

 

en zo n beetje een lijstje gaan opbouwen met wat je exact wilt denk. Of gewoon rond snuffelen jn webshops zoals vlaamszaadhuis.com.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen hier snapt met welke vragen je allemaal zit, en dat je van de hoeveelheid niet meer weet waar te beginnen. Geeft niks. Jezelf opjagen en denken ; 'straks is het voorjaar er echt, en dan heb ik nog niks " hoeft allemaal niet toch ?

 

Belangrijk is dat je goed nadenkt over de basis, je wensen en je budget. Je zegt zelf al ; het is de voortuin. Het moet ook een beetje tonen waarschijnlijk. Een rozenboog ? gewoon doen , en poot er gelijk al die mooie roos tegenaan. Bedenk een mooie "indeling "van je tuin. Waar en hoe en in welke vorm de paden ? Misschien heel formeel ? misschien heel 'çottage-achtig ' ? Maak bedden, en laat die bedden nog even voor wat ze zijn, maar die zijn er dan vast ( vruchtwisseling-plan ; zie verder op dit forum ) neem een 60 cm diepe rand aan 3 of 4 zijden van de tuin voor bloei en toonbaar spul en wat dingen die je graag wil sowieso. dan moet je wel beslissen hoe je de tuin 'afkakent' . een heg. liguster, beuken , taxus ? een schutting ? Best veel werk allemaal. Je zal al dat wer eerst moeten aanpakken lijkt me.

Later komen de bedden wel denk ik. zo gaandeweg het voorjaar begin je es met wat niet TE moeilijke dingen. je koopt wat plantjes die al klein, kant en klaar zijn ( kosten 3x niks ) , de nrmale groentes en es wat aparts proberen. Je kan zelf gaan zaaien. Maar je kan alles wel willen. Je moet nu maar gewoon beginnen , binnen het budget wat je er voor hebt.

eerst de grote dingen.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eetbare heg is ook leuk. Verschillende fruitsoorten: leiboompjes? Bessenstruiken, misschien wat palen en draad om frambozen tegenaan te telen? Als je zorgt dat ze niet al te hoog worden, geven ze niet zo veel schaduw. En in de schaduw rand kan je altijd nog groenten zetten die toch niet zo van zon houden. In de hoogzomer kan daar sla, je kunt er rabarber zetten, bosaardbeitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen, voor de tips. Ik denk dat ik inderdaad rustig aan moet beginnen met het grote werk. Heg planten en de rozenboog kopen. Ik woon aan de rand van het bos dus ik denk dat ik alles wel goed moet omheinen tegen alle beestjes. We hebben hier veel konijnen, muisjes en vogels. Zijn daar nog goede dingen voor om ze buiten je moestuin te houden? Plantjes die stinken (voor hun) ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja das best lastig want er is zoveel leuks!

 

Bloemen zijn een leuk idee en ziet er fleurig uit.

Wist je dat er ook zat eetbare bloemen zijn?

Viooltjes, Goudsbloem, Borage (komkommerkruid), cosmea, oost indische kers (lage en klimmende versies zijn er) etc. etc.

 

Afrikaantjes zijn goed tegen aaltjes in de bodem

 

Zo'n rozentoog is erg leuk, je zou er een hondsroos tegenaan kunnen laten groeien, van die bottels kan je lekkere jam maken en zitten vol met vitamine c.

Maar ook een klein pompoentje of een oost indische kers kan je daar tegen aan laten groeien.

Of een komkommer? Er zijn een aantal Surinaamse komkommers die het heel goed buiten doen

 

Maar ik lees dat je ook nog vrij veel wilt doen voordat je echt kan beginnen zeg maar.

Zou het een idee zijn om dit jaar evt. een aantal dingen te telen in potten?

Kan je alvast ervaring opdoen met moestuinieren, zo nu en dan iets uit je tuin eten en verder hard werken zodat het dadelijk helemaal is zoals je wilt?

Bijna alle groenten kunnen in potten geteelt worden, sla, wortels, tomaten, pepers, radijs, kruiden, snijbiet, bietjes, een courgette wordt groot maar is wel heel gaaf! Maïs, snackkomkommer

Ikzelf heb een makkelijke moestuin, ook wel SFG genoemd, en ben vorig jaar begonnen met een klein bakje en heb er echt lol mee gehad en natuurlijk wat ervaring mee opgedaan. En dit jaar meer vakken dus nog meer lekkers!

 

Heb je misschien een foto vanm de voortuin, denk toch iets makkelijker mee, de grootte en de ligging met het oog op de zon is ook best belangrijk.

En wat voor soort grond heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je het in een keer goed wilt doen. Dat lijkt me heel moeilijk. Wat is er op tegen om dit jaar klein te beginnen (ergens in het midden) en dit stukje bij beetje uit te breiden. Dan heb je ook meer tijd voor het echte plan. Zelf ben ik vorig jaar wat ondoelmatig begonnen en heb stukje bij beetje de tuin uitgebreid en ben er nog mee bezig. Ook hier speelt dat het gaat om een voortuin en dus wel leuk moet blijven uitzien. https://www.moestuinforum.nl/voormoestuin-van-kruidje-2012-t3513.html

 

Een vruchtwisselingsplan heb ik pas deze winter bedacht en daar was ik toch wel even mee bezig (verandert nog steeds, maar nu niet meer zo vaak). Ben nu noch bezig met verwijderen en verplaatsen van planten in de border.

 

Het afschermen tegen de beestjes lijkt me een lastige. Hier kan ik niet bij helpen omdat er hier buiten vogels (en m'n egel) niet zo veel zijn. Aangezien de duiven het hebben voorzien op mijn jonge zaailingen zaai ik op een beschermde plaats of dek ik af. Misschien kan je genoeg zaaien zodat je met de konijnen kan delen? Er zijn er velen met een omheining tegen de besten. Daar krijg je vast nog wat tips.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

kippengaas of een kat tegen de konijnen en muizen... sinds wij een kat hebben, hebben wij geen last van konijnen meer... zelfs niet toen de kolen eetbaar en bereikbaar waren en er sneeuw lag bij -13!

Zonnebloemharten schijnen tegen muizen te helpen, mocht je geen kat willen hebben...

 

En ipv rozenboog: er bestaan ook klimmende courgettes! dat zijn zeer dankbare planten met mooie bloemen en een fijne grote oogst!

En sla: pluksla! supermakkelijker en steeds oogstbaar na 6 weken al...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou !! Ziet dat er even goed uit zeg ! Leuk veel ruimte, al wel iets van een basis aanwezig. De beukenhagen zou ik gewoon laten, met snoeien wat dichter laten worden. De zandgrond ( je zit op zand ) is niet het supergrondje waar je gelijk alles van moet verwachten, maar dat kan met de jaren komen. Je moet eens goed kijken wat de zonsituatie is en hoe die zal zijn in de zomer. Deze tuin vraagt om een uitgebreide kruidentuin, afgezoomd met buxus bv. En inderdaad een paar mooie rozenstruiken ( geurende natuurlijk ) en je rozenboog. Veel lavendel en rozemarijn enzo. 2 witte rozen op stam naast de voordeur of langs het pad wat je aanlegt vanuit de rozenboog erheen. Die haag heb je er alvast bij gekregen.

 

Lekker stuiken wegslopen, waar je niks mee hebt. een vakkenplan maken en langzaam aan gaan kleden met ook bloeiende zaken.

Ja... je snapt het al... zo'n grote ópen'vraag die je hier stelt op dit forum vraagt natuurlijk om bemoeienissen van onze kant. Maar IK zou het wel weten !

 

niet gelijk alles in 1x willen , bodemverbetering komt wel. gewoon dingen alvast gaan doen. Je hebt al een basis.

 

( ps: schuttingen zijn hier natuurlijk helemaal niet aan de orde. Zo zie je maar. foto's doen heel wat bijdragen bij een vraag )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit, bemoeienis mag altijd hoor. Ik haal de goede tips ertussen uit en waar ik niets mee kan laat ik voor wat het is

Ik ga dit weekend, mits het droog is, wat planten uit de voortuin halen en naar de achtertuin verplaatsen.

 

Mijn man heeft zich er ook een beetje mee bemoeid en vroeg zich af of het slim is om bakken te maken die bv. 10cm hoger zijn dan de grond zelf. Dit zodat je er goede grond in kan doen en er misschien wat makkelijker bij kan. Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Verder vind ik het inderdaad een leuk alternatief om groentes te verbouwen tegen de rozenboog. Ik wist helemaal niet dat dat kon

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit, bemoeienis mag altijd hoor.
OK dan doe ik dat ook nog even.

Weet je al hoe het met zon en schaduw zit? Waar is Noord op de foto? Veel groenten houden van veel zon, sommige kunnen met wat minder toe.

... Mijn man heeft zich er ook een beetje mee bemoeid en vroeg zich af of het slim is om bakken te maken die bv. 10cm hoger zijn dan de grond zelf. Dit zodat je er goede grond in kan doen en er misschien wat makkelijker bij kan. Heeft iemand daar ervaring mee? ...
Het forum en de rest van internet staan er vol mee. Heel veel mensen maken verhoogde bedden. Hele discussies over de meest geschikte lengte / breedte / verharding paden, etc. etc..

Een bijzondere vorm is een MM (= makkelijke moestuin) engels: SFG (square foot gardening).

Zelf heb ik wegens teveel nattigheid één grote bak gemaakt, waarin ik teel als in een "gewone" moestuin.

... Verder vind ik het inderdaad een leuk alternatief om groentes te verbouwen tegen de rozenboog. Ik wist helemaal niet dat dat kon ...
Fruit kan ook. Druiven, kiwi, appels peren, ... (weer wat om over te twijfelen). Ja pas maar op met die moestuiniers. Als je aan drie mensen advies vraagt krijg je zeven verschillende adviezen.

 

Edit: verder helemaal met Bit eens.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man heeft zich er ook een beetje mee bemoeid en vroeg zich af of het slim is om bakken te maken die bv. 10cm hoger zijn dan de grond zelf. Dit zodat je er goede grond in kan doen en er misschien wat makkelijker bij kan. Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Zelf heb ik nu nog mmbakken ( volkstuin wordt ingericht ) in de voortuin met paadjes van 2 tegels breed. Weet zeker dat ik in de tuin de bakken ga missen. Je kunt af en toe op de rand van de bak achter je gaan zitten om in de bak voor je te werken. Ligt aan de leeftijd natuurlijk maar dit vind ikzelf een groot voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind verhogingen ook een groot voordeel. Is er nog de keuze tussen een houten (wat na jaren wel vergaat) of een stenen bak. Vergeet niet dat je ook aarde nodig hebt om in de bakken te doen. Als je voor het terras achter toch veel zand kwijt moet, kun je dat mooi in die bakken doen. Scheelt 1) kopen van nieuwe aarde en 2) het afvoeren van aarde, want daar moet je ook voor betalen!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige tuin! Ik voel me wel thuis hier want ben ook een beginner en heb een beetje hetzelfde.. weet niet goed waar te beginnen en wat ik nou eigenlijk in mijn tuin wil. Ik wil niet te moeilijk beginnen maar het opbouwen. Gelukkig heb ik op dit forum al aardig wat gelezen wat handig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Robin.G, Wel duidelijk dat iedere beginner tegen hetzelfde stuit

 

Wat betreft de tuin en de zon. De tuin ligt op het oosten. Dus 's morgens lekker een zonnetje en ik gok dat hij zo rond midden/einde van de middag achter het huis verdwijnt.

Ik weet het echter niet precies gezien we hier pas sinds december wonen en eigenlijk nog geen zon gezien heb Kan ook zomaar zijn dat het bos aan de overkant wat schaduw werpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanmiddag bij de dierenwinkel geweest en daar kreeg ik een mooi blaadje mee vol met zaden die ze verkochten voor in de moestuin. De volgende heb ik uitgezocht, iemand een idee of dit wat is?

 

Ananaskers

Aardbeien (Baron von Solemacher)

Paprika (collectie)

Prei (Herfstreuzen 3)

Rucola (gewone en wilde)

Ijssla/Ijsbergsla (Barcelona)

Tomaten (Moneymaker)

Uien (Stengelui Ishikura, zaaiui Noordhollandse bloedrode)

Bieslook (Fijnbladig)

 

Ik weet niet of iedereen dezelfde namen en types hanteert maar deze heb ik uit het blad van "tuinboetiek".

Weet iemand wat ze daar bedoelen met "f1 hybride" kan me namelijk niet s voorstellen van een f1 hybride tomaat. Zie hem al scheuren of het circuit met een elektra stekker uit z'n kroontje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen dat hybride planten meer opbrengst hebben, en sowieso kan je zelf geen zaad oogst,en van hybride planten (geen zaad met dezelfde eigenschappen.)

 

Die aardbei is een bos aardbei. totaal anders dan een aardbei uit de supermarkt, maar dat had je denk al gezien? (niet dat ze vies smaken ofzo, maar vooral het formaat dat anders is , kleiner. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...