Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Water geven, wieden (verbazend toch, hoe al die ongewenste planten opkomen en geen last schijnen te hebben van het gebrek aan regen, ook op plaatsen waar ik geen water geef 🤔)

De eerste tuinbonen geoogst en vermoedelijk de laatste aardbeien (ook weer door gebrek aan water). Maar de erwten gaan nog steeds fijn en tijdens het wieden zag ik ook de eerste tomaat aan de Japanese Early hangen. Nog wel groen. 

Geplaatst:

Water gegeven, dat is nu dagelijks werk, verder alles gecontroleerd op bloemen of rottigheid en ik moet zeggen het staat er allemaal zeer goed bij en de top dressing voeding van afgelopen week heeft de planten zeer goed gedaan!

IMG_0787.jpeg

We hebben inmiddels de eerste grote augurken,

IMG_0791.jpeg

Ook is de eerste dwerg zonnebloem 🌻 in ontwikkeling,

IMG_0795.jpeg

Geplaatst:

Bonen gelegd, vliesdoek erover zodat de fazant en duif er niet bij kan.

IMG_20230617_170213_12.thumb.jpg.1abdb83aed0d17a5a664c32d666841a2.jpg

Vastgezet met pinnen, voegspijkers denk ik, gekocht bij kringloop.

IMG_20230617_170228_2.thumb.jpg.2dfa7660abb8a98d62adb8f03fb9a429.jpg

Beetje omgebogen

IMG_20230617_170321_1.thumb.jpg.045e7087f4c1ed878fca4bdf7160deda.jpg

Emmer bokashi geleegd, gedeelte bij blauwe bes ingegraven, ander gedeelte op composthoop.

Praatje gemaakt.

En eerste echte oogst!

IMG_20230617_180729_3.thumb.jpg.7193d5f08104650ee73f1e7f42235400.jpg

Naast de peterselie ligt basilicum, variant waar ik de naam niet echt van ken; versterkte of gestekte basilicum. Het wordt een klein struikje en schijnt tegen 5 graden te kunnen 

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Ondanks het warme weer heb ik in de  vroege ochtend en avond nog best wat voor elkaar kunnen krijgen. Knoflook en aalbessen geoogst. Nieuw bietenveldje gemaakt en de voorgezaaide plantjes daar savonds geplant. Het net van de vroege aardbeien afgehaald en om de bieten gedaan (bietenblad is hier momenteel meer in trek bij de vogels dan aardbeien). De laatste bleekselderij planten geplant.  Wat stokken bij een paar tomaten gezet. De rest moet nog. Veel water gegeven… 

Geplaatst:

Dat warme weer is niet mijn ding, ik houd me dus overdag koest. Vanavond water gegeven, doperwten geplukt, Sint Jansuien geoogst, onkruid gewied, lekker gerommeld en genoten van al het moois. Zo blij dat het lekker lang licht is, dan heb ik toch nog wat aan mijn dag. 

Geplaatst:
  • Auteur

Net terug.

Vanmorgen de laatste kolen geoogst, net als uien en knoflook.

Vanmiddag was het redelijk koel hier, de waterslang aan het pompje gedaan en 250L aan de mais, courgette, paprika's en tomaten gegeven.

Die laatste twee staan nog onder glas dus eerst ramen er af en gelijk het onkruid weggehaald en de tomaten gedieft.

Tussen het glas toch weer net te warm voor mij......

'S avonds eerst aardbeien geplukt, het wordt gelukkig al minder.

Een rij bonen geoogst en de planten tussen de mais gegooid.

Ook de snijbiet  weggehaald en tussen de mais gemikt.

Nog twee kruiwagens compost verplaatst voor het te donker werd.

Geplaatst:

Komkommers uitgedund,dieven bijj de tomaten plañten weggehaald

Geplaatst:

Aaaah, mollen! Tuurlijk, kon ook nog wel… er popten ineens overal molshopen op afgelopen week. Alles plat gemaakt en gevuld met water… allemaal bieten eruit gedrukt, pepers, bessen, het gazon. Het gazon en bessen zijn niet zo erg. Maar de rest, grrrrr. Ik heb uren de dompelpomp laten lopen totdat de sloot vond dat het wel genoeg was. Miezerig staaltje kwam er ineens uit. Verstopt misschien…

Ik baal heel erg van mijn bieten en pepers.

Bodemonderzoek laten doen bij welkoop. Ph waarde was 5,5 en een ander stuk 6. Prima dus voor een moestuin. De voeding was zo goed als non existent… gisteren gedroogde koemest en beendermeel gegeven. Hopelijk is het nu wat beter. Ik spoel natuurlijk continue alle voedingsstoffen weg door woelmuizen ratten en mollen gangen uit te spoelen. Rotbeesten…

Geplaatst:

@Mellie ik voel met je mee.
7 pepers kwijt dit jaar, tot dit jaar wist ik niet eens dat ze die planten lusten.. heb gisteren niet eens gekeken of ik nog planten kwijt ben, maar waar ik langs liep stonden ze nog.

Gisteren extra slang aangelegd om de tweede rij potten (vorig jaar 1 rij potten) makkelijk te bewateren.
Wilde nog knoflook oogsten, maar was geen tijd meer. Etenstijd voor mij.
Dan maar vanmiddag. Ik zie trouwens dat het straks gaat regenen (wel afwachten of de druppels de grond raken...)

Geplaatst:

Ik had gezien dat de kadewand onder de meterslange ranken van kleefkruid zat. Er zit een 2 meter hoge heg tussen, dus ik zie het zelf niet. Tenzij je aan de andere kant staat natuurlijk. Dat met de heggenschaar gesnoeid. De man hield de tijd bij. Ik mocht een half uur ivm die stomme rug. Nou… aangezien je zo’n 25 cm hebt om te balanceren en dan een zware heggenschaar was de 30 min een beetje kort. Uiteindelijk 1 uur bezig geweest. Toen met de hark alles getracht het water uit te vissen. Voor een rondje kliko had ik echt geen puf meer. Alles staat netjes achter de heg uit mijn zicht. De buren mogen het droog en krokant kijken.

De man heeft de heg iets korter gemaakt en de binnenkant gedaan. De sering was dik 3 m hoog. Die korter gemaakt zodat ik ook weer de bloemen kan ruiken. De kers die ongelukkigerwijs in de ren staat, weggehaald. Uitgraven lukte eerder al niet en nu maar omgezaagd. Doodzonde. Was een lekkere kers.

Wat molshopen weer vol laten lopen… ik heb carbid liggen nog, maar vind mollen eigenlijk heel leuk en gebruik dat liever niet. Maar als er morgen weer nieuwe molshopen zijn, dan krijgen ze helaas een gifgasdood. Brrrr. Alleen al het neertypen bezorgd me rillingen. Deze 2 gaten had ik al vol laten lopen, maar zoals je ziet heeft dat weinig effect gehad… zucht.

48cebe05a4d1cca0a822d267d29f6983.jpg

Geplaatst:

@Mellie ik snap eigenlijk ook niet wat je tegen mollen hebt. Ze zijn vooral erg nuttig. De bultjes hark je weer glad. Klaar.

Ik heb gewied, knoflook en sintjans uitjes geoogst 😀 en water gegeven. En een hoop schietgebedjes naar de weergoden. 48 uur gestage regen voor het hele land lijkt me wel wat.

Geplaatst:

Courgette geeft de eerste bloem... heerlijk naar gekeken. Verder gewied en ondanks de belofte van regen...helemaal niets dus bewaterd..

Geplaatst:
  • Auteur

De ramen van de platte bak gehaald omdat het eindelijkbewolkt was.

Palen en draden getrokken voor de tomaten die daar staan.

Op  een stuk of 20 na alle tomaten aangebonden.

Tuinbonen gedopt en nog extra uien geoogst voor de kimchi.

Geplaatst:
@Mellie ik snap eigenlijk ook niet wat je tegen mollen hebt. Ze zijn vooral erg nuttig. De bultjes hark je weer glad. Klaar.

Klopt. De bulten zijn zo weg. Alleen mijn bieten en pepers zijn dood… dat vind ik wel ergerlijk.
Geplaatst:
13 minutes ago, Mellie said:

Klopt. De bulten zijn zo weg. Alleen mijn bieten en pepers zijn dood… dat vind ik wel ergerlijk.

Hier hetzelfde probleem met mollen. De molshoop is vaak zo weggepoetst, alleen is hij de dag (of twee) daarna meestal toch weer terug. Hij graaft steeds een pad onder het minikasje en twee tomaten door. Die zijn echt stukken kleiner dan de planten waar het niet gebeurt. Heb geprobeerd dmv bakstenen het pad geprobeerd te verplaatsen, maar dat lukt nog niet echt. 

Geplaatst:

Moerbei wat bijgeknipt, en wat vruchten geplukt. Lekker, ondanks niet volledig zwart.

Ook wat aardbeien geplukt. Deel van de overgebleven kersen in zakjes gedaan omdat ik ook wat kersen wil eten en niet alleen de vogels.

En knoflook geoogst, een deel dan.

In combinatie met overvloedige roest krijg je dit:

IMG_20230618_185708.thumb.jpg.74383c9359751267d18546f60bc2c4e7.jpg

En had ook een wit t-shirt aan, dat werkt ook niet mee.

Ook praatje gemaakt met @DKB, heb afgesproken dat ik de tweede pot honing van hem neem, hij heeft sinds kort ook een bijenkast op ons complex staan.

Geplaatst:

Laatste tuinbonen thuis er uit gehaald, alle knoflook en uien eruit, zaten ook vol met preimineer..

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Het stukje waar ik gisteren de knoflook heb geoogst, daar 2 rijtjes bietjes gezaaid (rode cylindra en gele burpee's golden). Ook 5 rassen sla (op elkaar om later uit te planten waar nu de rest van de knoflook staat) en Shanghai paksoi (kleine groene paksoi).
Wilde nog een paar koolsoorten zaaien, maar geen plek meer.

Op een ander stuk waar een hoop vossenstaart gras staat/stond, daar de 4 chayote geplant.
Was net te laat met dat gras, stond zichzelf al uit te zaaien. Gaat later dit jaar of volgend jaar een behoorlijke klus worden omdat in te tomen... En het zaad zit ook nog eens op mijn sokken, lijkt net kleefkruid.

Geplaatst:

Gewerkt aan fruitrek.

Vanwege warmte mee gestopt, moet nu echt af, gaat te lang duren anders.

Verder niets gedaan.

Wel boos geworden; gaatje in het vliesdoek gemaakt door een woest en redeloos gedierte 😡 zat ook vogelpoep op.

Hoe bestaat het!

IMG_20230619_143530_1.thumb.jpg.7828f63edfb15bfd5514ac76083d8df3.jpg

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Die natuur ook he @vlietzicht [emoji14]

Ik heb alleen de vingerhoedskruid en de komkommers in de volle grond gezet en even de kraan open gehad voor ze.

Geplaatst:
  • Auteur

De laatste tomaten aangebonden, veel water gegeven, peultjes en aardbeien geoogst, geschoffeld.

Geplaatst:

Braam gesnoeid, bieten/aardbeien/courgettes/tayberries geoogst, meloenen opgebonden, afwateringsgreppel weer ietsjes verder afgemaakt en de leipeer vast gesnoeid. Irritant aan deze periode is dat er zo enorm veel muggen en andere steekinsecten op de moestuin zitten, iedere keer kom ik ondergeprikt thuis. Iemand nog een goed advies voor een zelfgemaakt zalfje of olie of crème wat hier bij helpt? Liefst met iets uit de moestuin.

Geplaatst:

Stuk van de grindbak verwijderd en courgette en rode ui in gezet afgelopen weekend. Verder wat onkruid wieden en toch maar wat zakken compost en boomschors gelegd boven de plekken die ik al had aangepakt.

Toen ik vanochtend in de tuin kwam, waren alle plantenstekers uit de grond getrokken en een hoop houtsnippers in het rond gestrooid. Iemand enig idee wat voor dier dit doet? Duif? Egel? Eekhoorn? Kraai? Andere vogel?

aangepast door CherryCharlie

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

ondergeprikt thuis. Iemand nog een goed advies voor een zelfgemaakt zalfje of olie of crème wat hier bij helpt? Liefst met iets uit de moestuin.

Citroenmelisse bladeren (of ander citroenkruid) kneuzen en over jouw armen en benen inwrijven?

Vanochtend even langs de moestuin bamboestokken langs enkele vijgen zetten, sommige waren al best wel krom gewaaid en dat was nog maar windkracht 3 ofzo. Straks met die windstoten.. sommige vijgen waren 1.5m in een seizoen gegroeid, zijn nu een stok met zijtakken die veel wind vangen.
Geplaatst:

Alleen maar geplukt. Wat bessen -vooral niet te veel!-, heel veel aardbeien waar ik er zelf slechts 4 van heb gegeten [emoji38] de rest is in de medeplukker gegaan. Ook bladeren van oa framboos en bes geplukt. De lavas bijgeknipt. Gestaard maar de 1,5 meter hoge peterselie. Ja echt. Nog nooit zo’n lange staak aan peterselie gehad. Vraag me af of de nakomelingen van deze staak ook langgroei eigenschappen gaan hebben.

De eerste lading frambozen geplukt en gegeten van @goldfish. De zoon vond ze heerlijk. Hoe vindt jij ze? Heel apart die dieprode kleur en de structuur. Veel steviger dan ‘normale’ frambozen. Echt apart. Ik heb pas 1 plant in de grond. Heb eigenlijk geen plek voor de tweede plant en wil ze liever niet in pot. Ik twijfel of ik ze achter de vijgenboom langs het water ga zetten of dat hij toch weg moet…. Een mens moet ook niet zo gulzig zijn hè. [emoji2960]

Ik heb nog wat bloemen gezaaid vanochtend en een klein beetje water gegeven.
Zonnescherm is uitgerold. Klaar voor de dag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic