Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wintersnoei van de kiwibessen aan huis gedaan, voor zover ik er bij kan met de ladder (sommige ranken zitten op 6 meter boven de grond, met de 3x10 ladder kom ik een heel eind qua hoogte, maar niet qua durf).    Die in de volkstuin volgen morgen.  Ben aan de late kant, had dit beter 3 weken eerder gedaan.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag voor het eerst sinds een week naar de moestuin geweest. Weer wat verder gegaan met het looppad tussen de verhoogde bedden. Dit beetje ontdoen van grove delen gras en klaver, en wat egaliseren. Daarna laagje karton en worteldoek erover, alvorens de tuinaarde volgende week vrijdag geleverd wordt. Daarna inzaaien met kruiptijm en Corsicaanse munt.

Tevens de laatste romanesco bloemkool geoogst alsmede de paar spruiten die er stonden.
Ook gezien dat er weer aan 2 vijgen geknaagd was, stonden scheef en wiebelden heel erg toen ik eraan voelde.
Krijg een deja-vu met de appels 2 jaar geleden.
Ik denk dat vijgen + woelmuizen geen goede combi is..

Geplaatst:

Rondje tuin gewandeld, geconstateerd dat ik ondanks het zachte en zonnige weer niet vandaag bedjes ga schoonmaken, veel te brak en grieperig. 

Wel wat dingen binnen en buiten voorgezaaid in potjes, en de vogels nog een beetje verwend met pindakaas en vetbollen.

Manlief is wat struiken aan het snoeien en zlatenen uit zand aan het zeven, ongelofelijk hoeveel stenen hier in de grond zitten. Gelukkig vindt hij het een zen-klusje, iedereen blij. 

• Like 1
Geplaatst:

Een rondje gefietst langs de molen voor meel voor het brood en aspen benzine gehaald.

De kettingzaag liep er prima op, en gelijk de abrikozenboom aangepakt.

Daarna nog een lange ladder wezen halen voor het hoge snoeiwerk, nu maar hopen op rustig weer.

Geplaatst:

@Patrijs Als die kettingzaag en abrikozenboom elkaar in volle glorie ontmoet hebben vandaag, loop je wel kans op vervelende infecties, waaronder loodglans.  Steenvruchten snoei je beter vanaf half april tot in september.   Aan de andere kant, mijn twee grote hoogstam abrikozen zijn ooit midden in de winter verplaatst (naar 200 km verderop) en daarbij flink teruggesnoeid ivm transport.  Die hebben dat goed overleefd, bleek uit een foto van de nieuwe eigenaar een jaar later. 

Geplaatst:

Werkuren (corvee) gedaan op de volkstuin.  Ik moet elk jaar 4x doen op een zaterdagochtend en laat ik nu net voor een beurt ingeroosterd staan op de MTFD Voorjaar 2023 (15 april).  Ter vervanging vandaag direct een beurt gedaan, daar ik toch vroeg wakker was.  Een kruiwagen of 30 met grond vullen en wegrijden om een border te herstellen langs het parkeerterrein van de vereniging. Kon erger qua klussen, hoewel mijn spieren daar morgen vast anders over zullen denken.

• Like 3
Geplaatst:

Even naar de tuin gefietst om te kijken hoe alles er bij ligt.

De allium familie doet het prima! De Sintjans uitjes die ik vorig jaar via ruil van @acpronk kreeg, staan er florissant bij, oerprei en boomui doet het goed, alle knofloken ook. De olifantknof broedbolletjes van afgelopen jaar zie ik nog niet, maar die van 2021 staan ook bovengronds.

Van de vorig jaar geplantte fruitstruikjes heeft alles het tot nu toe ook overleefd. De duindoorntjes zitten vol met knopjes, de honingbessen ook.

Allen de nine star perennial kool laat mij in de steek. Staat er echt bij als een sneu ding. Terwijl de eeuwig moes en de boerenkoolspruitjes lekker fris ogen, hangt de nsp er maar wat droevig bij. Ik had ze bijna gerooid, maar misschien komt er nog gewoon her en der een bloeistengel. Leuk voor de beestjes. Ik heb nog zaad, dus dan komt ie er wel opnieuw. Alleen zal ik hem dan bij wat strengere vorst moeten inpakken.

Toen nog wat lege bedden geschoffeld en snel naar huis om pepers te verspenen en meer pepers, paprika's en aubergine te zaaien 🙂

Geplaatst:

@lia56 kastanjehout gaat zo lang mee voor het rot. Dus je kunt er ook nog menig klusje mee fiksen ipv alleen opstoken. Mooi zeg!

Ik heb de kippenhokken schoongemaakt, de kipjes ingewreven met diatomeeenaarde en 1 kip haar pootjes ingesmeerd tegen kalkpoot. 3 eitjes geraapt. Onkruid geplukt en bij de kippen gedumpt. Ze mochten vandaag eindelijk ook weer eens buiten scharrelen omdat hun mother of chickens ook weer eens wat in de tuin deed. Word ik altijd blij van die scharrelende kipjes. Heerlijk zo. De buurman kwam me nog even uitlachen omdat hij me hoorde kletsen tegen de dames

Geplaatst:

Een dag of 3-4 de honingverbena geknipt omdat deze te groot werd in de overwintering op zolder, stekjes hebben al wortels van 2cm. Gaat sneller dan stekken nemen van de plant in november.

Vandaag nog wat citroenverbena geknipt en ook nog wat meer honingverbena, andere planten want zo snel groeien ze nou ook weer niet.
En van beide ook weer stekken gemaakt op water. Hopelijk wordt het ook wat met de citroenverbena. Die is heel lekker in de thee.

Geplaatst:

Een flinke tak uit de top van een Esdoorn gezaagd die krap tussen twee tuinhuisjes staat.

Er was al iemand die heel behulpzaam alle lage takken had verwijderd dus flink klimwerk en de tak in stukken laten zakken en ook alles opgeruimd.

Maar wel iemand blij gemaakt met straks weer zon op het zonnepaneel.

• Like 1
Geplaatst:

Ja mooi weer was het wel.

Ik had nog een auto vol esdoorn stokken van gisteren, die naar de tuin gereden en daar gezaagd  en opgestapeld om te drogen.

Omdat het weer er prima voor is en het de komende dagen zo blijft een groot deel van de gespitte grond doorgewerkt met de cultivator.

Bij de gesnoeide abrikozentakken de twijgen er af gehaald en een deel naar de tuin gebracht en een emmer vol klein geknipt als bodem bedekker.

Verse uitjes, veldsla en sterrenkers geoogst en schoongemaakt.

En nog thee gedronken tot de zon weg ging en temperatuur een vrije val maakte.

Vanmiddag nog in mijn T-shirt bezig, terug de handschoenen aan.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag maar even wat rustiger aan gedaan.

Een bos snoeihout verwerkt, in de zon zitten knippen en wilgentakken geschild.

Het plastic tunneltje open gezet en daar onkruid verwijderd en gekletst, er is weer volk bi de tuintjes.

Palmkool mee, die gaat alweer bijna schieten.

Geplaatst:

Zaden uitgezocht, steeds gluren bij de zaailingen... ( helaas nog geen Lemon drop)
Een aantal zaailingen verspeend, en .... gewoon gerommeld.... laat de lente maar komen 

• Like 1
Geplaatst:
Op 4-2-2023 om 19:04, Veldjesgraaf zei:

Twee rijtjes aardbeien verplant.

En een stuk gespit. Het weer wordt zachter en de tuin lonkt al weer.

dit lees ik graag, kan het nu? ik dacht dat het beter in het najaar was

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Ik verplant aardbeien tot ze medio maart weer tot leven komen.

Ook hier moet het misschien nog gebeuren, afgelopen augustus was het veel te droog en warm voor een geslaagde uitplant vond ik.

Gisteren kool meegenomen dus vandaag kon ik daar weer een stukje spitten en wat kruiwagens mest kwijt voor de suikermais die er straks komt.

Ik wilde het peulenveldje doorwerken met de cultivator maar de grond was bevroren.

Daarom maar alle bonenstaken die er lagen verplaatst en er vast wat peulenrekken neergelegd.

In de lage kas winterpostelein geoogst en daar sla, rucola en raapstelen gezaaid. Wel oud zaad dus er moeten nog wat rijtjes vers zaad bij.

Snoeiafval naar de tuin gebracht en daar de takken in stukjes geknipt, deels voor tussen de bessen en de dikkere stukken te drogen gelegd.

Twee bonenstaken geschild en voor het weer koud werd retour.

• Like 1
Geplaatst:

Grassen en sierriet gesnoeid in de achtertuin. De kippen hebben de hoop doorzocht, mateloos interessant zo'n hoop gras. Maar gestopt toen de kliko vol zat.

Voor:

20230208_110757.thumb.jpg.78449da4429bcdc6352609354bb732f9.jpg

Na:

20230208_113559.thumb.jpg.a903759e7def0a5c99c0127a1f14e515.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag voor het eerst een gedeelte van de tuin omgespit. 
wilde dit eigenlijk in het najaar doen maar zat toen 10 weken in een revalidatie traject. 
Helaas vanwege chronisch ziek gaat het spitten lastig en in kleine stukjes per keer. Veel kleine stukjes maken vanzelf een hele omgespitte tuin😂

Totaal is 106m2. 

Moet ook op zoek naar een nieuwe kas. Had een tunnels van 3x2x2. Helaas is één van de zijwanden kapot. 
Mooi project voor de komende tijd. 

Geplaatst:

Bij mij mochten de tuinbonen met dat mooie weer even in het zonnetje.

De grootsten gaan al bijna knoppen maken. Maar om vijf uur gaat het plastic weer dicht.

En met kleine stukjes kom je ook een heel eind weet ik uit ervaring, misschien nog wel beter voor een moestuin, vaak een beetje.

Daar vandaag ook mee bezig geweest, met spitten. Weer een paar M2 vervuilde bloemenrand aangepakt en de bollen en veel onkruidwortels verwijderd.

Er zijn ook Japanse wijnbessen komen groeien, eens kijken of ik die hou, heb ze voor nu maar even uitgespit.

De laatste takken meegenomen en verwerkt en daarna begonnen aan de eerste bos frambozentakken.

Ook nog wat opgeruimd want ik moet het aardappelveld nog spitten en daar had ik alle troep op gedeponeerd.

Geplaatst:

Vanmorgen een uienveldje klaar gemaakt. Paaltjes gezet met touwen om insectengaas over te draperen.

Vanmiddag was het weer minder, een rondje met de auto gemaakt, de ladder teruggebracht, een verse kist aardappels gehaald uit de opslag.

Twee zakken potgrond gehaald en een grote zak kalk, zaai grond vergeten......

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...