Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weer een uurtje bezig geweest, het kon net.

De laatste zonnebloemstengels er uit gespit en het zand er af geslagen.

Al doende vond ik nog een maaltje aardappels onder de zonnebloemwortels.

Een stuk met hoog onkruid geschoffeld en het deels weg geharkt voor zover dat ging.

De Kaapsebessen en wolfspoot verwijderd.

• Like 1
Geplaatst:

Was om 10:30 op de tuin, koffie, soep en brood mee en vroeg me af waar ik aan was begonnen.

Jas over jas, broek over broek, thermosokken in laarzen en thermohandschoenen met muts op en toch nog bikkelen van de kou.

Lekker geluncht bij de spiritus brander. Met de middag werd het wat warmer. 

De laatste tegels uitgelopen naar de plaats waar ze zullen komen. Naar de vrijgekomen plek drie compostvaten met inhoud verhuisd.

Was om 16:15 thuis. 

• Like 5

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Een uurtje gesnoeid met de takkenschaar en gelijk een deel van het snoeisel klein geknipt en op mijn pioenrozen gegooid.

De kerstboom klaar gemaakt en de composthoop gefatsoeneerd en er een kruiwagen mest opgegooid.

Tien bieten meegenomen naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Eind middag even naar de moestuin om de eerste knoflook te planten. Eerst even spijkers in de randen van het verhoogde bed slaan, dan touw er tussen gespannen om de verschillende rassen te scheiden. Ondertussen ijskoude tenen gekregen, mijn moestuin schoenen bewaar ik in de schuur en die waren dus blijkbaar nog niet helemaal droog.
Vervolgens begon het al te schemeren, en had nog net tijd om 60 teentjes (4 rijtjes) te poten.

Volgende dagen de andere 530 teentjes, en de olifanten knoflook, uien, sjalotten en sintjansui.
Daarna de oca maar eens oogsten (3 planten al gedaan, later de rest nog).

• Like 2
Geplaatst:
3 uren geleden, acpronk zei:

Vervolgens begon het al te schemeren, en had nog net tijd om 60 teentjes (4 rijtjes) te poten.

Volgende dagen de andere 530 teentjes, en de olifanten knoflook, uien, sjalotten en sintjansui.
Daarna de oca maar eens oogsten (3 planten al gedaan, later de rest nog).

Voor hoeveel weeshuizen plant jij knoflook? Wauwsa. I’m impressed! 
nb uitjes moeten hier ook nog

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Niet alles voor mezelf. Deels voor herplant, deels consumptie, beetje verkoop en waarschijnlijk groot deel voor een vriend van me die een restaurant en snackbar heeft en veel verse knoflook gebruikt (o.a. in knoflooksaus).

Stan W heeft ook 500-550 teentjes geplant.
Wel ga ik volgend jaar het aantal rassen verder terugbrengen, minder rassen is iets sneller planten want minder vakken dus minder touwtjes ertussen.

• Like 3
Geplaatst:

Goed bezig acpronk! Mijn laatste knofloken moeten ook nog steeds de grond in, slechts een fractie van jouw aantal; 30 tenen. Slechts een paar minuten tijd, mooi plan voor het weekend.

afgelopen dagen alleen bezig geweest met rattenbestrijding, met enig resultaat toch al enkele dagen geen rat gespot. Blijkbaar zijn ze de ondergelopen holen en de sambal zat 😈

• Like 1
Geplaatst:

Op de tuin niets, maar wel met mijn zaad bezig geweest.

Heel veel uitgezocht en weggegooid. Voorlopig van vijf dozen vol naar drie dozen gegaan.

Ruim twee kilo zaad voor de vogels of muizen verzameld. 

Ben nu bij '21-'22 dus nog een keertje en het is klaar en mag ik weer nieuw bestellen van mijzelf.

• Like 7
Geplaatst:

Gisteren heeft mijn andere helft nog een stuk klimop een kopje kleiner gemaakt in de stromende regen. Ik heb nog wat kweekgras in een bak met water gezet om te laten rotten voor op de compost. Ook een compostton omgezet. 
wat een stinkweer.

• Like 1
Geplaatst:

Even droog en zacht winterweer.

Tien kleine preien geoogst zodat het halve preiveldje nu leeg is.

Een klein beetje bij gemest en het halve veldje gespit voor de primeur aardappels straks.

Nog een paar meter aspergebed onkruidvrij gemaakt en oppervlakkig gespit zodat er een laagje  korte mest op kan.

Toen begon het weer te regenen.

Geplaatst:

IVM t weer de : Koek en Zopie" die we elk jaar hier in de buurt vieren nu maar in onze achtertuintuin gedaan. Meerdere tenten, vuurkorven, BBQ etc. beetje proppen  maar was met alle nattigheid toch heel gezellig. 

• Like 1
Geplaatst:

Beide tunnelkasjes leeggehaald.

Daar hield zich nog een grote Moneta komkommer schuil. 

IMG_20231211_1402325052.thumb.jpg.dbb7cb5e55f13749040efb0cfa1377ac.jpg

Ook de dahliaknollen uit de grond gewipt en uit de potten geklopt. Beetje schoongespoeld en nu liggen ze te drogen. Over een paar dagen maar wat clusters splitsen, want die worden nu heel groot. Sommige gezaaide dahlia's hadden ook al behoorlijke knollen. Ik heb er ook een paar in de grond gelaten met een laag bladeren erop. Eens kijken of ze de winter overleven.

• Like 2
Geplaatst:

Droog, een windje en af en toe een laag zonnetje.

Nog twee kruiwagens mest op de asperges gegooid, dat is nu klaar op de laatste twee meter na waar nog veel winterpostelein tussen is komen groeien.

De plek van mijn tuinbonentunneltje het laatste beetje compost ingespit.

Drie ramen van de platte bak onkruidvrij gemaakt en bij twee ramen compost ingespit en wat jonge venkel en selderij plantjes daar geplant.

Een stapeltje zonnebloemstengels klein gemaakt en tussen de pioenen gegooid.

• Like 1
Geplaatst:

Weer een raam van de platte bak onkruidvrij gemaakt, compost en mest gegeven en gespit.

Wat er aan plantjes en zaadjes uitkwam ook weer teruggezet.

Ook kwam er nog wat goede N-Z spinazie uit.

Weer een laag op de composthoop kunnen maken en daar nog een kruiwagen weidemest opgegooid.

Toen ging het weer regenen....

Geplaatst:

Vanmorgen heb ik flink wat Compost onder mijn blauwe Bessen struiken en Rode bessen haag ingewerkt

Verder nog Resterend Asperge loof gecomposteerd ,en nog enkele volle watertonnen leeg gemaakt

• Like 1
Geplaatst:

Weer onder een raam van de platte bak schoongemaakt.

Er stond veel N-Z spinazie die ik heb uitgezocht en heb meegenomen.

Op die plek compost gestort en die ingespit.

Ik heb er gelijk potten met bollen en aardbeien gezet die straks onder glas mogen.

Een raam laten vallen en de scherven opgeruimd.

Toen was het al weer eventjes aan het motregenen en vond ik het best.

• Like 1
Geplaatst:

De bedoeling was de (resterende) oca te oogsten, en daar de pootuien te planten. Met resterende is dan ook alles gezegd, want de woelmuizen waren langs geweest.
Had 2-3 weken geleden al 3 planten geoogst, en nu de resterende 7 planten, maar de oogst van deze 7 is slechts een fractie van de eerste 3.

En nadat de pootuien geplant waren, de grond waar de olifanten knoflook komen schoon gemaakt. Toen begon het lichtjes te regenen en begon het ook nog donker te worden.

• Like 1
Geplaatst:

Een ruit van de voorraad gepakt en die eerst gewassen  in het raam gezet.

De compost was wat geslonken dus wat van het ene vak in het andere geschept en de vakken afgetopt met elk een kruiwagen verse mest.

Het zou droog blijven de komende tijd dus wat stukken met de cultivator doorgewerkt. 

Ik was nog niet klaar of het begon te regenen.

Ik had weer een onder een raam van de platte bak schoongemaakt en wat spinazie afgehaald.

Lavendel in pot in de platte bak gezet en wat afval afgevoerd.

Geplaatst:

Mooi droog  bewolkt winterweer.

De laatste twee ramen van de platte bak gehaald en daar alles weggehaald.

De N-Z spinazie die er uit kwam afgehaald al was heel veel slecht geworden door de kou.

Er kwam ook nog een flinke bos selderij uit.

De zijkant daar bestond uit een beddenplank die nu wel vergaan was.

Die uitgespit en de losse verfresten verwijderd.

Gelukkig had ik nog beton liggen voor die zijkant en dat klaar gelegd.

De bieten uit de kas schoongemaakt en een deel meegenomen samen met de spinazie.

De nieuwe laag afval op de composthoop afgedekt met een kruiwagen verse paardenmest.

Het ongeverfde rotte hout wat uit de bak kwam kleingemaakt en bij de rabarber gegooid.

Geplaatst:

Bootje gehoosd -echt leuk werk-, bij de kaskippen geweest. Nieuwe bevestigingsclips besteld. 200 stuks. Als er nu een raam uitvliegt, dan weet ik het gewoon niet meer. De kippen hadden er 4 boven water gekrabd. Die als eerste maar eens gezet.

Rommel uit de tuin opgeruimd. Vandaag laatste x dat de werklui bezig waren. Vanaf nu moeten we het zelf afmaken. De man had al weken meegeholpen. Ik dacht, laat ik eens beginnen met de tuin. De patio helemaal schoon gemaakt. Er staat alleen een werkbank nog, daar had ik geen puf meer voor. Wel al schoongespoten.

Ik heb vandaag all zaagsel, modder, kabels, regenpijpen, pur, isolatiemateriaal, stukken hout, keraliet, duizenden schroeven, enz, enz, enz, wat er lag, opgeruimd. Of weggegooid eigenlijk.
Sinds die hele verbouwing de deur níet dichtgemaakt van de patio wat ik normaal wel doe tegen sproeiende katten. Brrrrr. De grote tas met tuinspullen was helemaal ondergesproeid. Stinken! Brrrrrr gruwelijk. Alles weggeknikkerd.

0ea277e96b387fab08fe1a3362694abc.jpg

Dit lag allemaal open voor de bekabeling van de warmtepomp. Deze unit is 3 x zo groot als de vorige die we hadden.

da8d95ef9a53e6890ec45149fef76079.jpg

6783658bc508106dd08f53819c022264.jpg

Nog een woelmuizengang gevonden. Alles dichtgestopt, maar ja… I hoop dat alle geklop en geboord ervoor hebben gezorgd dat ze een hersenschudding hebben of dat ze gewoon naar de buren zijn verhuisd.

d55728d3a423bbefc17a94d1ba5219ee.jpg

Alles is weer dicht gegooid, bestraat en geveegd. Je ziet er bijna niets meer van. En ik dacht net nog, ik ben helemaal niet buiten geweest. Dus

Ik heb ook van Araucana Kiki het eerste bruingroene eitje. Dan zijn de blauwe van haar moeder wel mooier. Ze zullen er niet minder om smaken.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...