Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Bewolkt zacht weer maar wel een stevig windje.

De zijkant van de platte bak vervangen, daar ging meer tijd inzitten als gedacht.

Het paste allemaal niet wat ik verzameld had en dan is beton een lastig materiaal.

Uiteindelijk toch alles pas gekregen nadat ik met een flinke hamer brokken had gemaakt en i.p.v. de betonnen paal wat houten paaltjes en een opsluitbandje heb gebruikt.

Drie ramen gespit, nog een te gaan. 

Ben gestopt omdat de grond onder de laatste twee ramen nog erg droog was.

Prei geoogst en daar een stukje gespit en het plastic andijvietunneltje opgeruimd en daar met de cultivator doorgegaan.

Geplaatst:

De laatste knoflook de grond in, nog wat vergeten bloembollen die al uit begonnen te lopen. En nog wat rattenbestrijding gedaan, wat een rotbeesten zijn het toch.

Geplaatst:

Dood hout uit de bramen gesnoeid en een nieuwe braam (Loch Ness) geplant.

Geplaatst:

Vanwege kraamvisite wat later naar de tuin gegaan, daardoor ook minder kunnen doen dan gepland.
Enkel 36 sjalotjes geplant, nog velen te gaan (of op eten, is eigen oogst van vorig jaar). Een beetje oregano verwijderd, groeit als onkruid zo hard, moet nog meer gebeuren maar dat heeft eigenlijk minder haast.
6 kuipen met compost gevuld.
En de rest van de sjalotten, Sint jansuitjes en knoflook in de kas van DKB opgehangen. Wegens omstandigheden mag ik de helft van zijn kas voor een jaar gebruiken. Had ik net alle knoflook gepoot, dus maar wat bollen ontteend (nieuw woord?), en van 7 rassen elk 30 stuks gaan daar binnenkort de kas in. Dus 590 buiten en 210 binnen, kijken wat het verschil zal zijn (de tenen voor de kas zijn wel iets kleiner, want de grootste bollen had ik al voor de buiten bewaard en gepoot.
Vlak voordat ik weg ging nog een praatje gemaakt met een van de weinige leden die ik de laatste tijd nog gezien heb.

Takenlijst voor deze maand:
- sjalotten poten
- Sint jansui poten
- kas @DKB leeg maken en knoflook poten en wat zaaien zoals koriander, sla en spinazie
- inventarisatie welke vijgen nog leven, en waar ik stekhout van kan knippen om te ruilen met @Limoncello
- evt. wat overwinteraars in de kas zetten
- druiven stekken

Geplaatst:

Door de baby is de tuintijd zoals verwacht enorm geslonken. 😄

Vanochtend toch even in 2 uur twee jaar oude champost over de vakken verdeeld. M’n half verteerde compost gemengd met het blad wat de gemeente jaarlijks stort op de parkeerplaats. En nog twee vakken afgedekt met herfstblad. 

Tenslotte nog wat rucola geoogst en de laatste meiknolletjes. Die groeiden zowaar nog door in december met deze temperaturen. 😉

Geplaatst:
  • Auteur

Het laatste raam van de platte bak gespit.

Een viskrat en een grote pot munt verse compost gegeven en in de platte bak gezet.

Ook twee potten met aardbeistekken gemaakt en er bij gezet.

Flink water gegeven in het droge stuk van de platte bak en de nu lege metselkuip waar ik water in opvang schoongemaakt.

Een oude pallet kleingemaakt en op de composthoop gegooid.

Een stuk doorgewerkt met de cultivator.

Een flinke bos selderij mee naar huis.

Geplaatst:

De kasramen met te veel haakjes vast gezet. Ik heb er 200 besteld, maar moest na 30 stuks toch opgeven wegens ruimte gebrek [emoji1787]

Geveegd. Weer. Troep opgeruimd. Weer. Maar alles klein gehouden.

Ook een ei laten vallen toen ik naar binnen liep…
bba77aaaa799d1ce2f1c0c69c800e8ba.jpg

Geplaatst:

Nog 34 sjalotten (de rest is groter, goed om te eten) en 60 Sint jansuitjes gepoot.
Toen de kiwibessen en frambozen gesnoeid, en daarna begon het flink te schemeren.

Geplaatst:
  • Auteur

De ramen aan een kant van de lage kas gehaald.

Er flink wat N-Z spinazie uitgehaald en een beetje daarvan uitgezocht.

Toch maar weer even een zwengelpomp neergezet voor wat schoon water.

Een raam compost ingespit.

Bij het uienveldje een deel van de uien weggegooid en daar ook gespit.

Met de cultivator een stuk doorgewerkt.

Met een nog vergeten groene paprika uit de lage kas naar huis.

Geplaatst:

De kippen nog 200 m2 meer ruimte gegeven. Was wel even gedoe want er moest wel wat beschermd worden. Ze zaten binnen een wip in de fruitkooi door al het blad te wroeten.

Boerenkool geoogst voor vanavond en voor de vriezer, prei geoogst voor de pasta morgen en onkruid weggehaald.

Toen was ik rozig en zit nu aan de hete thee.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Snoeischaar geslepen. 

Bij een verre tuinbuurvrouw gestart met weghalen van berg wilgentakken.

Staan kijken de loonwerker die kwam ploegen/spitten op andere tuinen.

(ineens was heel de tuin in rep en roer: 'eerst bij mij, nee hier, ik heb het minste' 'wat ligt het er keurig bij hè, nou daar kan ik niet tegenop spitten' 😅)

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Nou jaaaa ik heb ook mijn snoeischaar geslepen! Verder dingen verschoven van a naar b. Niet noemenswaardig. Voelt ook niet als tuinwerk, maar als opruimen.

Geplaatst:

Ik mag de helft van de kas van DKB een jaar gebruiken (hoorde ik vorige week zaterdag, dus net enkele dagen nadat ik klaar was met mijn knoflook planten). Dus vandaag 7 rassen met elk 30 tenen knoflook geplant.

Dus nu staan er 590 tenen buiten, en 210 in de kas.

Even kijken welke beter produceren.

Moest wel eerst de oude tomaten-, komkommer-, paprika- en basilicumplanten verwijderen.

Geplaatst:
  • Auteur

Naar de tuin in de storm Pia.

Was ik er net werd ik uitgebreid gebeld.

Omdat ik bijna onderkoeld was door het stilzitten in de harde wind een stukje gespit en beton opgeborgen.

De ramen goed vastgelegd en toen ging het motregenen en vond ik het best.

Geplaatst:

Oh, hier stormde het toen nog niet, maar wel regen. Het begon denk ik rond 16:00 te regenen, was er rond 15:45.

Wel wind, maar geen storm.. nu waait het volgens mij wel wat harder.

Geplaatst:

Hier weinig ivm de regen en de storm 😒wel alle losstaande spullen zoveel mogelijk vast gezet

Geplaatst:
  • Auteur

Lekker weer, storm maar niet te hard en relatief warme wind.

Prei geoogst en daar gelijk gespit.

Veel meer kon ik niet doen met die harde wind dus ook het oud aardbeiveldje voor driekwart gespit.

Tussendoor nog wat N-Z spinazie afgehaald en met die spinazie en de preitjes tegen het donker naar huis.

Geplaatst:

Bikkel! 

Geplaatst:

Nou idd een bikkel!

Ik heb toen het droog was alleen de grote takken verzameld en weggegooid. Gezien dat er 1 tak een beetje doorgeknakt is net boven de sloot… wie weet ligt die al er af. Blij dat niemand het in zijn hoofd haalt nu te gaan varen.

Geplaatst:
  • Auteur

Boerenkool, Salie  en een maaltje prei geoogst.

Het laatste hoekje van het oude aardbeiveldje gespit.

Een kruiwagen verse mest op de composthoop gekruid.

De overgebleven bieten van de tuin mee naar huis genomen.

De laatste zaaigidsen rondgebracht.

Een krat aardappels nagelopen en de slechte weggegooid.

Geplaatst:

Alle molshopen dichtgemaakt met knoflook of ui erin. Ik ben klaar met carbid kopen. Een fortuin aan uitgegeven…. Hopelijk doet de knoflookbom het beter.

In de kas is de gekke peper aan het narijpen. De onderste pepers worden opgegeten incl blad maar rest is nog prima. Eitjes geraapt en wortels en de grootste rammenas ooit geoogst. Echt een monster. Geen idee of dat nog wat is.
Snel weer naar binnen na het kippen voeren. Brrrr. Guur en nat. Lekker zompig overal.

Geplaatst:

Zojuist terug van 2 uur moestuin, het werd te donker.
Alleen de bikkels zijn nog bezig, buurman van 2 tuintjes verderop zie ik ook vrijwel elke dag (tenminste de dagen dat ik er ben, hij is er vast vaker).

Inventarisatie gedaan welke vijgen er in de grond staan. Heb 7 plekken waar ik een nieuwe vijg (of wat anders natuurlijk) kan planten.
Heb toevallig wel 7 (gekochte) stekken van dit voorjaar in leven weten te houden, maar van 2 of 3 verschillende rassen. Misschien toch ergens iets anders vandaan halen. Of appel, daar heb ik er vele van geënt afgelopen voorjaar.

Verder stekken van druiven geknipt en in een bak (een bak per ras) gezet: Einset Seedless, Reliance en Velika.
Deze in de kas van DKB gezet, en en passant ook wat dode planten daar weggehaald.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier ook net terug van de tuin.

Twee kruiwagens mest uitgereden.

Tussendoor rucola zitten schoonmaken.

Begonnen met de bijna rijpe compost van de tijdelijke composthoop naar een stuk van de platte bak te brengen, de compost is flink zwaar, compact en vol mestwormen.

Een derde gedaan. Tussendoor kwam mijn buurman nog boerenkool halen.

Ik had hem al een half jaar niet meer gezien en sinds het voorjaar heeft hij niets meer aan zijn tuin gedaan.

Hij had een bruine kop en woont tegenwoordig in zuid Spanje, was even terug voor de feestdagen.....

Nog even van de mooi kleurende lucht genoten na de zonsondergang tot het ging regenen.

Geplaatst:

Prei geoogst. 

Stro uitgelegd over bedden welke eerst met cultivator losgemaakt zijn. Met de woelvork gaat het niet lukken, nog te nat misschien. Mijn 1e winter, dus maar eens kijken hoe het gaat. 

Verbaasd over de gangenstelsels van de rat in 2 compostvaten, terwijl er in 1 vat al rijpe compost zit, dus niets te halen.

Ben me nu toch wel aan het verdiepen in wegjagen/bestrijden van deze gangmaker. 

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Takenlijst voor deze maand:
- sjalotten poten
- Sint jansui poten
- kas @DKB leeg maken en knoflook poten en wat zaaien zoals koriander, sla en spinazie
- inventarisatie welke vijgen nog leven, en waar ik stekhout van kan knippen om te ruilen met @Limoncello
- evt. wat overwinteraars in de kas zetten
- druiven stekken

Nog niks gezaaid, mijn kant is bijna vol.
Vragen aan DKB wat zijn plannen met zijn kant van de kas zijn, en eventueel daar wat zaaien. Gaan we dan delen, zonde om het onbenut te laten.

En morgen aan Limoncello doorgeven van welke vijgen ik stekhout kan ruilen.

De rest is allemaal al gedaan, boven verwachting eigenlijk.
Woensdag worden de rozen opgestuurd, hopelijk komen deze donderdag binnen en deze dan donderdag of vrijdag in 5L potten planten tot de grond gereed is om ze in de volle grond te planten.
Als ik tijd heb, ook nog wortelstekken van smeerwortel bocking 14 maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic