Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

meloen bemesten


wilma

Aanbevolen berichten

beste mensen. ik ga in mijn mini kas 1 meloen plant in een grote pot ( 40x40x40 ) die is gevuld met een mengsel van tuinaarde, scherp zand en cocopiet , zetten.

ik lees op t net dat die veel voedsel nodig heeft in de vorm van oude stalmest. daar ik dat niet beschikbaar heb, wil ik graag weten of TOMATENmest als voeding kan dienen. er staat op de verpakking

9%N TOTALE STIKSTOF

6% TOTAAL FOSFAAT

15% K2O

NU DACHT IK GELEZEN TE HEBBEN DAT VEEL STIKSTOF NIET GOED IS, MAAR IK WEET NIET WAT TEVEEL IS.

ALS DE TOMAATmest niet kan is dan gedroogde koemest een optie?

Hoed me aanbevolen voor wat aanwijzingen . Groetjes Wilmain-het-kasje45721330636906.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je helaas niet aan een antwoord helpen, maar ben wel benieuwd naar de reacties op jouw vraag. Ben zelf ook met meloenen bezig vandaar. Vraag me af of paardenmest ook goed is, aangezien ik daar volop aan kan komen vanuit de manege waar ik rij!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je helaas niet aan een antwoord helpen, maar ben wel benieuwd naar de reacties op jouw vraag. Ben zelf ook met meloenen bezig vandaar. Vraag me af of paardenmest ook goed is, aangezien ik daar volop aan kan komen vanuit de manege waar ik rij!

 

Heb ik me ook in verdiept en heb het volgende gevonden en ook al gedaan

 

Graaf eind februari (kan nu ook nog dus) een diepe kuil in je kas en gooi daar paardemest in....afdekken met aarde. Vervolgens plant je 2 maanden later je meloen op uit. Je hebt dan een broeikuil gemaakt die goede meststoffen afgeeft en ook net iets meer warmte geeft waar een meloen veel van houd. Meloen spaarzaam water geven.....dus absoluut niet zoveel als bij bijvoorbeeld een komkommer....dan rot meloen weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 9-6-15 is niet echt een sterke stikstofmeststof, er zit wel een beetje in (9%). En van tomaten is ook bekend dat ze met name kali willen (de 15 staat voor de kali), dus als deze meststof speciaal voor tomaten is, dan zal hij ook wel voldoen voor andere gewassen die weinig stikstof maar wel kali en wat fosfaat willen. Dus ik zou het met deze meststof gewoon proberen.

 

Gedroogde koemest heeft trouwens een samenstelling van 2-1-2 (NPK). Dus daar zitten per kilo minder nutrienten in dan in de 9-6-15 (logisch want al die organische koolstof moet ook nog in die kilo 'passen'). Alleen de verhouding tussen de stikstof en de kali is wel heel anders: allebei 2, dus een 1 op 1 verhouding. Relatief dus veel meer stikstof dan in jouw tomatenmeststof. Dus de tomatenmeststof lijkt mij de handigste als je moet kiezen.

 

Je kan ook beginnen met een klein beetje gedroogde koemest in de pot. Daarmee geef je dan toch wat stikstof in het begin van de teelt, en omdat planten met name stikstof nodig hebben in de bladeren is dat in het begin van de teelt niet zo gek. Als de bloemknoppen en vruchten dan later gaan komen kan je een klein beetje bijbemesten met de tomatenmeststof (bloemen en vruchten hebben met name kali en een beetje fosfaat nodig). Geef liever regelmatig een klein beetje dan in één keer een flinke hoeveelheid!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook doen. Gewoon die aardbeien mest geven. De eerste 3 a 5 mestgiften ( vanaf half april elke week een beetje door het gietwater ) misschien wat meer op stikstof gericht , een andere dus ( Dat kan ook die in water opgeloste koemest zijn ja = stikstof ) Daarna rond eind mei die aardbeienmest, meer op vruchtdragen gericht ( kali ) tot eind zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gwb, jouw uitleg kan ik bevatten. ik ga dus mijjn meloen met tomatenmest verwennen.

 

bit. je stelt dat ik aardbeimest wil gaan gebruiken, dat is een foutje, want het ging over tomatenmest. maar,toch bedankt voor je reactie

groetjes wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha... okok.... de aardbeienmest is 7 + 3 + 10 inderdaad. sorry !!

De tomatenmest dus. Die is dan ietsje sterker in alles. Verhaal en strekking blijft hetzelfde . succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...