Ga naar inhoud

De Carolina Reaper 2023-2025 Kweek Challenge (HOT HOT HOT)

CR 2024  

14 leden hebben gestemd

1. 1. Wie gaat er in 2024 Carolina Reaper kweken ?

• Nee
    • Ja, de rode
    • Ja, andere kleur
      0

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Polly168,

je doet het goed 👍, het enige wat nog mist is zelfvertrouwen!😆

De kleur van je Reaper is prima, de Reaper is geen soort met donkerblad eerder wat licht gekleurd.

Als je wilt kan je 1x per week wat groei voeding geven, vis emulsie ( bio bizz) zou nog beter zijn in dit stadium ( minder kans op verbranding ).

En ja Bio Bizz is een prima merk, ik gebruik het zelf ook.

Op aarde wacht ik altijd tot ik een beetje grotere plant heb en de voeding van de aarde minder wordt voor ik de voedingsgift ga opvoeren tot het maximum.

Dit is hoe een jonge Reaper plant op aarde er uit moet zien,

IMG_0200.jpeg

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
  • Like 1
Geplaatst:

Dankjewel, ik ben voorlopig weer gerust gesteld☺️.

Ik geef de minimale aanbevolen hoeveelheid voeding (vandaag nog biobizz grow).

Laatste voeding en watergift was 8 dagen geleden.  Ondanks dat staan de plantjes er wel netjes bij.

• Like 1
Geplaatst:

Inmiddels heb ik 3 mooie Italiaanse Carolina Reapers (Semistrani) staan dus dat zullen weer mooie grote planten worden zoals vorig seizoen.

Gek genoeg glippen de Amerikaanse originele Reapers me door de vingers, de ene na de andere geeft t op en ik kom er tot nu toe niet achter waar het aan ligt, ik heb er nog maar 1tje over en die blijft echt micro klein.

Ik heb dit in het verleden eerder gehad met de Devils Breath daar bleef er ook maar 1tje (ook micro) van over die ik toen 4 maanden in leven heb gehouden waarna die alsnog met 20cm grote overleed!

Ik denk dus dat ik dit jaar 2 Semistrani Reapers in de tent zet samen met de beste Primotalii om ze uiteindelijk te gaan kruisen.

Vanaf afgelopen zaterdag toen de Reapers overgepot zijn staan ze overdag in de tunnel tent, savonds gaan ze naar binnen in de schuur onder tl licht 💡 

3 Semistrani Reaper rood en de achterste is de beste Primotalii rood,

IMG_0272.jpeg

de ene nog overgebleven Amerikaanse Reaper rood ( zelfde datum gezaaid en opgekomen als de planten hierboven ) 😳,

IMG_0273.jpeg

😎🌶️

• Like 1
Geplaatst:

Zien er wel super mooi uit.

Wij gaan eind mei met het campertje drie weken naar Italië, toscane. Ik wil semi strani een mail sturen. Pistoia kunnen we prima langs rijden.Lijkt me helemaal geweldig als ik daar eens mag rondneuzen. Ga er (hopelijk) zeker zaadjes kopen.

• Like 2
Geplaatst:

Semistrani heeft enkel en alleen een webshop. Rondkijken is niet mogelijk helaas. Voor volgend jaar ga ik er zeker zaadjes bestellen, heeft heel veel soorten. 

De reaper staat er mooi bij. Krijgt vandaag een watergift met Biobizz Fish Mix, wortelstimulator en CalMag van Plagron

20240416_093600.jpg

20240416_093616.jpg

• Like 4
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Zoals ieder jaar is het nu hangen en wurgen met al die jonge planten in huis!

Ben blij als het straks ijsheiligen is geweest en de planten permanent naar buiten kunnen.

De Reaper plantjes variëren van bij slecht weer binnen in de koude schuur onder tl licht en bij beter weer buiten in de tunnel tent, het is hopen op betere temperaturen,

Semistrani rode Carolina Reaper voor in de tunnel tent,

IMG_0379.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Hier weer een update van mijn CR kweek dit jaar. Ik heb ze dit jaar 2 dagen eerder gezaaid dan vorig jaar (13 jan). Vorig jaar gingen ze op 21 april de kas in en had ik op 1 mei de eerste bloemen open.

Dit jaar heb ik ze langer binnen gehouden door de koude nachten 3e-4e week april en zijn ze pas op 30 april in de kas geplant.

Ze zijn daardoor wel meer gerekt gegroeid ondanks dat ze onder LED lampen staan.

Ik had wel enkele dagen eerder de eerste open bloemen.

Foto van 24 april:

CarolinaReaper2024-04-24.thumb.JPG.1193a3f6059d728531becce1aabb3d34.JPG

Foto's van 30 april. De planten zijn 50-60 cm hoog en zijn inmiddels 2x gesplitst. Voorlopig laat ik per plant 4 stengels doorgroeien aan touw.

Inmiddels zijn er meerdere bloemen open en lijkt het eerste vruchtje gezet.

CarolinaReaper2024-04-3001.thumb.JPG.e4d71278c3c05c3da798559103e9656c.JPG

CarolinaReaper2024-04-3002.thumb.JPG.186bdf1f39bcddbcbc586079a0e5fbb9.JPG

CarolinaReaper2024-04-3005.thumb.JPG.fd6258a649e4111fc8e03bf870fe81f6.JPG

De wortels zien er ook goed uit.

CarolinaReaper2024-04-3003.thumb.JPG.00c78c60b3733d7de1253ff485744053.JPG

• Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Hier gaat de reaper ook gestaag goed, net aan gesplitst. Maar nog zeker geen 50 cm☺️. Staat inmiddels ongeveer een week overdekt buiten.  Ze blijft gedrongen groeien, nu 20 cm hoog én 20 cm breed.

20240508_205609.jpg

20240508_205615.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Hier ook weer bezig met de reaper, we hebben besloten dat het een buitenkweek gaat worden.

Vandaag hebben we ze uitgeplant in 1 van onze lange bakken, ik heb er wel vertrouwen in dat het inmiddels wel kan.

We hebben 3 Carolina Reaper red (Semistrani) en 2 Primotalii red in 1 lange bak geplant, we gaan ze nog steeds proberen te kruisen.

Vorig seizoen had ik in dezelfde bak op de zelfde plek een mooie reaper red van Semistrani staan dus het moet kunnen.

Vorig seizoen,

IMG_1627.jpeg

Links 3 reapers en rechts 2 primotalii’s (vandaag uitgeplant),

IMG_0480.jpeg 

CR red,

IMG_0475.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Zien er mooi uit.

Ik heb zojuist de planten nog maar naar de onverwarmde serre geplaatst. Vannacht hier max 6 graden.

Na volgende week ga ik ze ompotten naar 20 ltr en groter potten/emmers.

Wanneer ga ik over van Biobizz fishmix naar Biobizz Grow, en wanneer naar Bloom?

• Like 1
Geplaatst:

@Polly168,

Ik ga nu over op groei voeding dat blijf ik geven samen met wortel stimulator en 1x in ongeveer de 3 weken geef ik nog weer een keer vis emulsie en als de planten wat kleur verliezen geef ik ook extra vis emulsie.

Als de plant een volwassen uiterlijk heeft en flink opgang is in de bloei switch ik van groei naar bloei voeding maar ik geef dan nog steeds 1x in de 3 weken groei voeding extra de reaper is een langzame maar sterk groeiende soort, die veel voeding nodig heeft.

Met wortel stimulator stop ik zodra ik over schakel op bloei voeding.

• Like 1
Geplaatst:

De status van mijn CR chocolate. Eigen zaadoogst van een F1 zaadje dat ik van Ruderalis kreeg.

Behoorlijk verwaarloosd, want dit jaar ga ik meer voor de CR Red.

20240510_CRC_F2.jpg

^ Staan alleen even buiten voor de foto. Hebben altijd onder een LED-batten gestaan, met al een paar weken de top strak tegen de batten.

Maar die vruchten, die zien er heel anders uit. Kan door kruisbestuiving komen, en / of door F2 verrassingen.

Ik gooi ze toch maar niet weg, ben benieuwd hoe ze er rijp uit gaan zien en smaken.

(Wie waren vorig seizoen de buren, op maximaal drie meter: Mdme Jeanette, Cayenne, puntpaprika.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Primotalii gaat hier ook goed, in de 2e pot is een stuk kleiner nog.. Dit jaar geen Reaper, zaadjes die ik nog had zijn niet opgekomen. Groot blad, veel groter dan van mijn reapers 2 jaar terug.

Dit zijn er 2 in 1 pot (30cm) overigens, wilde wat vollere bossen dit jaar. Gezien de ruimte van de wortelkluit van eerdere pepers en mijn chronische overbemestneiging leek me het een strak plan.

20240511_181400.thumb.jpg.a358bd6ff85d0663b036452456962e70.jpg

• Like 1
Geplaatst:

De reaper heb ik gisteren verpot naar een sierpot van, ik schat, een 80 liter.

Gaat wel goed volgens mij. Ik zag wel tot mijn schrik wat diertjes. Volgens mij geen luis, maar wat wel?? Lijken geen schade te veroorzaken. Preventief verwijderen,  of zitten laten?

20240514_162806.jpg

Screenshot_20240514_192954_Gallery.jpg

20240514_162747.jpg

Geplaatst:

@Polly168, het lijkt (*gezien de vorm van de vleugels-) om volwassen bladluis te gaan?

Met de hand verwijderen, in de gaten houden, als het er meer worden afspoelen of behandelen (brandnetelgier/ pireco etc.)

De krul die je nu ziet is gevolg van de beestjes in het blad, die krulling beter niet laten doorzetten. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"-principe.

Als je je planten goed verwend, gaat dat een walhalla zijn voor insecten.. maar uiteindelijk kweek je niet voor die insecten- de natuur bied genoeg kansen. Hoop dat het snel onder controle te krijgen is.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

En update van mijn 2 Carolina Reaper planten. Ze zijn de afgelopen 3 weken niet alleen hard gegroeid, maar ook heel veel bloeiende bloemen en knopjes. En allebei de planten hebben al 12-15 gezette vruchtjes. Dat gaat een stuk beter dan vorig jaar toen ik eind mei 4 gezette vruchten had en de hele maand juni alle bloemknopjes eraf vielen door het hete weer toen. 

De zetting leek bij de uit zaad van 123zaden gekweekte in het begin wat vlotter te gaan maar dat heeft de Italiaanse variant (Semistrani, de zaadjes die ik vorig jaar van @Ruderalis gekregen heb) inmiddels meer dan ingehaald.

Voorlopig laat ik 4 stengels per plant doorgroeien, bij de de andere scheuten laat ik een paar blaadjes en bloemen zitten en dan top ik deze. De planten zijn inmiddels 130-140 cm hoog. 

Foto's (24 mei)

CarolinaReaper2024-05-2402.thumb.JPG.4db7eb41211913c45a9f69cb2595ffeb.JPG

CarolinaReaper2024-05-2404.thumb.JPG.c82a05bca628c642345a24c5e18a1e71.JPG

CarolinaReaper2024-05-2405.thumb.JPG.0c177611a20b7fd2e19c502b60c044bf.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...