Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tips voor lavendel op kleigrond?


Metje

Aanbevolen berichten

Mijn lavendelplantjes hebben de enorme laag sneeuw overleefd. Vorig jaar deden ze het al niet zo heel geweldig, maar nu zijn ze al helemaal niet in topconditie. Weet iemand hoe ik het ze meer naar de zin kan maken op onze kleigrond? Ze krijgen al zeewierkalk.

 

Ik heb ergens gelezen dat je bij het aanplanten zand kunt onderwerken, maar ja, ze staan natuurlijk al in de grond. Is het misschien een idee om er zand omheen te strooien - of is dit het stomste idee ooit?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oprooien, wortels en takken inkorten, plantbed verbeteren met zand en planten terugzetten.

 

Op een kleine verhoging (terp) of op een helling (afwatering) doen ze het ook goed. Lavendel heeft graag aan kleibodem, maar ons klimaat is te vochtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen dat je bij het aanplanten zand kunt onderwerken, maar ja, ze staan natuurlijk al in de grond.

 

Er is zand en er is...zand.

 

Het grote probleem met kleigrond is het gebrek aan waterdoorlaatbaarheid (lekker lang woord dat). Dat kan je dus op een aantal manieren verbeteren.

Als je zand vermengt dan wel zo grof mogelijk, rijnzand bv, maar ook kiezel en fijn grind is prima. Is het bovendien nog kalkhoudend zoals dolomietsplit, des te beter.

Ook de bodem van je putje waar de plant komt mag een flinke laag steengruis krijgen om de doorlaatbaarheid te verbeteren.

Stoort het niet om je plant wat hoger te laten komen (boven de grondlaag, zeg maar) door ze (zoals de man met de stijve gieter al aangaf) ze op een terp/bute te plaatsen dan wordt dat zeer geapprecieerd door je lavendel (en eigenlijk het gros van het mediterraanse kruidenspul). Alleen verzakt dit vaak na enkele jaren door de regenval dus af en toe terug wat opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavendel doet bij mij op klei super goed zonder er iets extra's voor te doen,

ik denk eerder dat het aan ras ligt of snoei, meeste mensen snoeien lavendel te weinig, 2x per jaar snoei en probleemloos heb je volle struiken.

Welke lavendel heb je ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavendel wortelt diep en heeft een kalkrijke bodem nodig. Als je bij meststof kalk voegt dan heeft die plant daar niks aan want de kalk breekt dat grotendeels af.

Bovendien geeft die messtof zijn voedingselementen te snel af wat eerder schadelijk dan goed is voor dit soort planten.

 

Als je door het Zuiden van Frankrijk trekt zie je daar lavendelvelden waar de planten net zo zijn aangeplant als wij hier de aardappelen uitzetten.

Alleen is daar de grond te arm, te droog en te kalkrijk voor die aardappel, lavenndel en tijm daarentegen gedijen onder die omstandigheden prima maar gaan dan weer roemloos ten onder in het aardappelveld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...