Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb vandaag vier beukenstammen gekregen, vers van de zaag. Het was wat plotseling, dus ik ben nog niet voorbereid. Ik wil voor oesterzwammen kweek gaan. Ik heb al begrepen dat ik de stammen een paar weken moet laten 'versterven' voordat ik de pluggen/deuvels erin kan doen. Daarnaast heb ik wat tegenstrijdige adviezen gelezen over het voorbereiden van de stammen (onder blad bewaren, rechtop bewaren, wel contact met grond, geen contact met grond enz.).

Wat kan ik het beste doen? Ik heb schaduwruimte onder een eikenboom plus haagbeuk. Inpakken? Gewoon rechtop laten staan? Ik begreep dat ik over twee tot drie weken al kan gaan enten.

aangepast door jasmin
  • jasmin changed the title to Vier beukenstammen prepareren
Geplaatst:

Voor je gaat enten moet je eigenlijk zorgen dat er geen andere paddestoel zich al nestelt in de stammen. Ik denk dan dat in/op de grond niet handig is. Misschien wat hoger leggen? Op een tafeltje, stellage? Doen wij in ieder geval voor t enten. En daarna eigenlijk ook nog wel een tijdje. In de schaduw dat wel. 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

OK, duidelijk. Morgen gaan ze de lucht in, over een paar weken enten en dan nog steeds tijdje vertroetelen totdat het mycelium aangeslagen is en dan op de grond zetten. Vanochtend waren de stammetjes nog boom, dus ik denk niet dat 1 nachtje met contact met de grond de boel zal verstoren qua andere schimmels. 

En daarna maar veel geduld hebben...

• Like 1
Geplaatst:

Wat heerlijk dat die stammen zo in je schoot vallen! Ik Google me wezenloos, maar heb nog steeds geen (online) aanbieder gevonden waar ik een paar stammen kan kopen 😩

• Like 1

@Lsjr33 Misschien meer wandelen in gebieden waar gesnoeid wordt. Op dit moment wordt er veel gesnoeid, want winter en ligt er her en der wel eens een stammetje. Gewoon even vragen en zeggen dat je een stammetje graag zou willen  voor paddenstoelen. Haal straks maar een paar op is soms het antwoord. ( en dan ook netjes een paar pakken en niet de hele stapel).

Het schijnt dat er hele stapels brandhout verdwijnen, vanwege de brandstofcrisis (zegt de krant, en die mensen hebben er eigenlijk nu nog niks aan, nat hout) dus altijd vragen. Of maar eentje pakken 🤭

aangepast door woldistel
  • Like 1
Geplaatst:

Ze waren met een hoogwerker een boom aan het omzagen langs ons hek. Ik ging maar eens even polshoogte nemen, aangezien ik ook al een tijdje aan het speuren ben naar verse stammen. Eigenlijk dacht ik dat het om een eikenboom ging, maar die ene beuk tussen al die eiken moest eraan geloven. Praatje gemaakt en ze zeiden dat ik maar even een kruiwagen moest halen. Mijn wens was twee stammen, maar ik kreeg er vier en best nogal dikke stammen. Ze waren ook nog zo vriendelijk om met een kettingzaag wat in te korten. Nou kan ik lekker paddenstoelen gaan farmen. 

• Like 3
Geplaatst:

Lekker hoor! @woldistel ik woon aan een flink natuurgebied dus het begint inderdaad een beetje te jeuken. Maar Staatsbosbeheer is er ook redelijk actief, dus het blijft een beetje oppassen 😂 

• Like 2
  • 3 weeks later...

Een jubel! Ze zijn overal aan het snoeien en gister ging er naast werk een joekel van een boom om. Drie keer raden welke dame de auto vol heeft mogen laden 😂🎉

aangepast door Lsjr33
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...