Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@MSDGik weet niet of het voor alle meloen-achtigen geldt maar hier zijn zowel de courgettes als de meloenen (kanjers!) als de pompoenen allemaal niet afgerijpt nadat de planten het begaven vanwege de ellendige grond en daardoor meeldauw. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
20 uren geleden, MSDG zei:

Rijpt een meloen nog door aan een praktisch compleet verdorde plant? 🤔

Heb 1 meloen ‘Witte Suiker’, prachtige meloen, maar de plant heeft ‘t al opgegeven en aan de vrucht hangt nog geen lekkere zoete meloenengeur, dus nog niet rijp. 🤷‍♂️ Twijfel nu wat te doen…

Hier ook bij een aantal planten flinke meeldauw waardoor de planten afsterven. Ik merk dat de bijna rijpe vruchten nog wel narijpen.

De rassen van Fruitlent de pel... rassen zijn veel beter bestand tegen meeldauw.

Ook heb ik een paar planten met verwelkingsziekte, dit terwijl op die plaats nog nooit meloenen hebben gestaan. Ineens gaat het blad slap hangen. Ook hier weer een paar rassen die er meer vatbaar voor lijken.

Volgend jaar wil ik hierom toch gaan proberen de meloenen te gaan enten op een onderstam.

Geplaatst:
Op 2-9-2023 om 12:51, Roland zei:

Wanneer bij jou op 1 van de 4 scheuten vruchten zijn gezet, worden dan op de andere scheuten de nieuwe vruchten afgestoten?

Zo precies heb ik het niet bijgehouden, maar mijn conclusie is dat het gaat om de totale plant: wanneer er teveel uitgroeiende vruchten aanhangen worden nieuwe afgestoten. Maar ik denk dat ook klimaat, met name hoeveelheid licht en temp ook een rol spele.

Bij de eerste vlucht van 6 meloenen hingen er 4 aan 1 plant en 2 aan de andere. De volgende 3 vruchten 1 aan de plant met 4 en 2 aan de plant met 2 vruchten. Nu heb ik nog 3 uitgroeiende vruchten en die hangen alle drie aan de plant die tot nu toe de minste vruchten heeft gegeven.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Vandaag kon er weer een Sugar Baby Watermeloen 🍉 geoogst worden, de meloen had weer een mooi verdorde tendril wat voor mij een super aanwijzing is bij watermeloenen dat ze rijp zijn, 💯%  fool proof!!

Hij weegt 3 kilo en 48 gram dus een mooi gemiddeld gewicht voor de soort, de grootste hangt nog, hij is mooi rood van binnen en vol met zoetig vocht verder prachtige donkere zaden en natuurlijk heerlijk qua smaak ook weer een top resultaat voor een eerste jaar meloen kweek.

Ik heb er een hoop van geleerd dit jaar en kijk uit naar volgend jaar om de verbeter punten in de praktijk te kunnen brengen, we gaan het groter aanpakken en best wel wat verbeter punten aanbrengen hopelijk ook nog wat meer zon uren en dan kunnen we ons helemaal scheel eten aan water meloenen!😆

de geoogste Sugar Baby 3048 gram,

IMG_1702.jpeg

IMG_1703.jpeg

😎🍉

• Like 3
Geplaatst:

@Kevins Moestuin,

daar gaan we voor zorgen, als je de tunnelkas er voor gaat gebruiken en vooraf wat verse compost door je grond mixt komt het wel goed!

Zodra de meloenen hier klaar zijn en ik de zaden heb gedroogd stuur ik je de beloofde Sugar Baby zaden op.👍

On topic,

Mn grootste Sugar Baby hangt nog en ik schat m tussen de 4 a 5 kilo in wat een bovengemiddeld gewicht is voor de soort, hij komt van een plant die alleen deze ene meloen heeft voort gebracht!

Op de foto is te zien dat de tendril nog steeds niet verdord is, ik kan wel voelen en zien dat het nu met dit weer hard gaat ( voelt kurk droog ) dus daar ben ik wel blij mee aangezien de plant wel bijna overleden is.

De andere 2 planten gaven ieder twee meloenen van 3 kilo gemiddeld dus hebben eigenlijk allebei die planten 1 kilo meer meloen per plant opgeleverd en waren eerder klaar, dit ter info aangezien ik nog niet weer wat ik met deze info ga doen volgend seizoen!😆🍉

De grootste Sugar Baby van dit seizoen,

IMG_1705.jpeg

IMG_1706.jpeg

😎

• Like 3
Geplaatst:

@Ruderalis dankjewel, ik ga zowel mijn 3x3m tunnelkas ervoor gebruiken die heeft wel wat scheuren in het doek als een paar over de grond in mijn 5x4 polycarbonaat tunnel, en heb een volle bak van pallets al bijna 1,5 jaar gevuld met mest, volgendjaar als ik hem ga gebruiken is die tussen 2 jaar en 2 naar en 3 maanden oud, heb zo 1500L aan compost vanuit mest dus dat moet goed komen en zo 1000L aan compost vanuit blad/mest en groen afval vanuit de moestuin =]

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Per vandaag is ons 1e (water) meloen seizoen ten einde gekomen aangezien we de laatste Sugar Baby konden oogsten.

Het betreft de grootste van dit seizoen wat dus ook meteen ons persoonlijk record Sugar Baby is!😆

Ik vond het een heel leuk proces en het ligt me wel, we gaan hier op zeker volgend seizoen mee verder en we gaan het zoals eerder al geschreven groter aanpakken wat volgend seizoen hier weer online te volgen zal zijn.

De grote Sugar Baby die we vandaag geoogst hebben was de eerste gezette meloen en is vandaag als laatste geoogst.

De tendril wilde maar niet verdorren maar het warme weer van de afgelopen week heeft dat proces doen versnellen en in gang gezet en vandaag was het eindelijk zo ver.

Het gemiddelde gewicht en grote voor deze soort is; 20cm doorsnede en een gemiddeld gewicht van 3 kilo, dit staat voor de Sugar Baby soort van Semistrani waar ik de zaden vandaan heb!!

De Sugar Baby die we vandaag geoogst hebben heeft een doorsnede van 22cm en een gewicht van 4,7 kilo en is zodoende ons persoonlijk record.🤙

de foto’s,

de verdorde tendril,

IMG_1770.jpeg

de Sugar Baby aan de plant,

IMG_1772.jpeg

het gewicht,

IMG_1774.jpeg

de doorsnede,

IMG_1779.jpeg

de open Sugar Baby,

IMG_1778.jpeg

de zaden tot nu toe geoogst, voor ons zelf, @Kevins Moestuin en de bio doos 📦, het zijn veilige zaden zonder kruisbestuiving,

IMG_1783.jpeg

de zaden uit de bovenstaande grootste Sugar Baby,

IMG_1797.jpeg

😎🍉

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Laatste foto van de laatste meloen: Witte Suiker. Ras dat in Nederland commercieel geteeld werd in de kassen en door goedkope teelt in het buitenland is weg geconcurreerd. Prachtige egale meloen om te zien, helaas stierf de plant al af voordat het rijpingsproces volledig klaar was. Thuis nog wat nagerijpt maar nooit zo aromatisch geworden als meloenen kunnen zijn. Morgen in de auto naar Frankrijk nemen we deze meloen mee voor de lunch. 🤤 

594C31CB-8F85-454E-8929-FCB94996FDEF.jpeg

• Like 3
  • 5 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb voor 2024 zaden voor meloen onderstammen besteld met entclips. Ras Ardito F1

Hopelijk kan ik hiermee de verwelkingsziekte voorkomen waardoor de meloenen nog smaakvoller worden.

Aangezien ik teveel zaden heb besteld wil ik er eventueel ook wel doorverkopen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb mijn plan voor volgendjaar alweer klaar, alle meloenen en watermeloenen zullen in de kas geteelt worden, enkele in de tunnelkas en sommige in de polycarbonaat kas. De soorten zullen worden watermeloen petite yellow, crimson sweet, sugar baby[zaden ruderalis] en ali baba naar deze ben ik heel benieuwd. Andere meloen soorten zullen zijn: Dino meloen zaad uit de meloen van de lidl gehaald, Honeybun F1, vieille france, piel de sapo, cantaloupe meloen zaad uit een meloen gegeten in frankrijk =] 

• Like 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Wij vinden hier thuis beiden de Vieille France lekkerder dan de Petit Gris de Rennes. Smaken verschillen ofwel speelt de grond (hier zandgrond) waarin ze staan ook een rol.

De Sugar baby watermeloen hadden we dit jaar ook voor het eerst. Één in de serre maar deze heeft slechts 1 vrucht geproduceerd. Een andere in een goedkoop polycarbonaat lage bak, deze deed het veel beter al wist ik niet wanneer ik moest oogsten. De eerste vrucht was overrijp, de tweede ideaal en de derde te vroeg geoogst.

Smaak is goed en ideale grootte, volgend jaar opnieuw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...