Erny Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Foto was ook een beetje ter vermaak geplaatst. De moed is op fotomoment allang opgegeven en onkruid weghalen ging ook niet meer, zelfs de courgettes op de voorgrond zijn het nu aan het opgeven. Als je goed kijkt zie je het water staan. Worteldoek eronder vind ik een goed idee. Ga ik doen. Denk nu zeker dat het veelvuldig moeten weghalen van onkruid rond de komgurken voor beschadigingen kan hebben gezorgd. Wist wel dat je de ranken niet moet beschadigen omdat de komgurken anders bitter worden maar wist niet dat die wortels ook zo kwetsbaar waren. En mest heb ik ook nog wel genoeg. Quote
Rantje Geplaatst: 8 maart 2012 Auteur Geplaatst: 8 maart 2012 Iemand anders nog ervaringen met de andere komkommers? Als die Chinese Slangen idd. bitter zijn ga ik ze denk ik nieteens neerzetten, das ook zonde van m'n ruimte Waarom zetten ze altijd verkeerde info op sites en verpakkingen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Koert Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Dat kan natuurlijk wel verschillen en/of inmiddels verbeterd zijn, dat ik die slangen geproefd heb is al weer een tijd geleden en die mevrouw won altijd zelf haar zaad! Kan geen kwaad om te proberen toch? @ Erny: Dank je voor het vermaak Je hebt geen beschikking over kasje/platte bak oid? Zo'n broedvoor waar Nicolette het over heeft kan ook goed helpen (dat met mest en stro) met een afdakje of tunneltje. Quote Even a broken clock is right twice a day
Rantje Geplaatst: 8 maart 2012 Auteur Geplaatst: 8 maart 2012 Oke! Daar zit wat in, dan toch maar weer terug op m'n puzzel Mocht het lukken en ze zijn te eten stuur ik je er wel eentje op, kan je vergelijken! Ik vind 2 planten in een vak eigenlijk een beetje erg veel, ze worden best groot natuurlijk...vooral die bladeren In m'n MM boek staat 2 bij klimrek, de hoofdstengel laten groeien tot boven, dan toppen. Zijscheuten wegknippen tot ong. 10 cm, die laatste snap ik eigenlijk niet zo goed Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Erny Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 @Koert: Geen beter vermaak als leedvermaak toch? Koude bak moet nog gebouwd worden. Staat voor dit jaar op het program (met gaas aan op de bodem tegen woelbeesten!). Krijg ook al wat hout van deze en gene op het complex. Tegen de tijd dat het tijd is voor de kommers om de grond in te gaan zie ik wel hoe ver ik ben opgeschoten daarmee en waar ze dan mogen wonen. Genoeg tijd ook nog om iets anders te bedenken... Vind die mesthooptunnelconstructie ook goed klinken. Quote
Koert Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Ik vind 2 planten in een vak eigenlijk een beetje erg veel, ze worden best groot natuurlijk...vooral die bladeren De plant en de bladeren vallen nog best mee in vergelijking met het wortelstelsel die nemen de meeste ruimte in. Quote Even a broken clock is right twice a day
Menph Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 ´Chineese slangen´ Zou naar tuinbonen smaken en is bitter. Deze vrucht wordt in India gebruikt voor currys en roerbak. Jong oogsten. Een beetje zoals antroewa in Suriname gebruikt wordt. Dat lichtbittere geeft dan net die aparte smaakdemensie aan het gerecht. Quote
Rantje Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Dit vond ik op internet: Chinese slangDe vruchten van 'chinese slangen' worden zo'n 40 cm lang en zijn iets meer gestekeld dan gewone komkommers. Ze worden in het midden of naar het uiteinde toe iets dikker (knotsvormig). In doorsnede zijn ze driehoekig. Dit ras is beter geschikt is voor de buitenteelt dan de gewone geënte (kas)komkommer - en goedkoper in de aanschaf dus. De klimmende ranken worden wel twee meter lang, en moeten opgeboden worden tegen een stok of tegen grofmazig gaas aan gezet worden. Dat laatste verdient de voorkeur. Het oogsten van de vruchten vergt wat ervaring - vruchten die te vroeg geoogst worden smaken een beetje bitter, vruchten die te dik zijn geworden hebben harde zaden in het vruchtvlees. Bron: http://www.moestuintips.nl/groenten/vruchtgroenten/komkommer/chinese_slang.php Ook gevonden dat groeistoornissen voor de bittere komkommers zorgt. Niet iedereen heeft er namelijk last van, dus zou het kunnen komen dat als je iets verkeerds doet dit gebeurd.Maar wel ook weer dat mannelijke bloemen verhaal dus ik denk dat het misschien een goed idee is om deze niet in de moestuin bij de andere komkommers te zetten ivm met kruisbestuiving. Ik ga nog even verder zoeken, kwam weer leuke andere artikelen tegen in de tussen tijd, die moet ik ook allemaal even lezen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 21 maart 2012 Auteur Geplaatst: 21 maart 2012 Besloten om de chinese slangen niet te gaan zaaien dit jaar.Aan de voorgevel kan ik 3 planten kwijt, ga er gewoon 1 per vak zetten. Maar de muizenmeloentjes wil ik ook liever in de voortuin.Iemand ervaring met dit komkommerras?Groeiwijze, lengte, breedte, grootte van blad enzo. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
renate Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Ik heb geen ervaring met muizemeloentjes, Ik ga ze echter dit jaar ook uitproberen. Ze staan net boven de aarde in hun potje. Ben hier erg benieuwd naar en verwacht er best wel wat van. Quote
Hanneke91 Geplaatst: 28 mei 2012 Geplaatst: 28 mei 2012 Besloten om de chinese slangen niet te gaan zaaien dit jaar.Aan de voorgevel kan ik 3 planten kwijt, ga er gewoon 1 per vak zetten. Maar de muizenmeloentjes wil ik ook liever in de voortuin.Iemand ervaring met dit komkommerras?Groeiwijze, lengte, breedte, grootte van blad enzo. Nog niet veel ervaring mee, maar heb er 1 die nu al ruim een maand buiten staat (was destijds eigenlijk te vroeg, maar i.v.m. ruimtegebrek..). Het is bij mij een beetje een slungelige plant geworden. Groeit als een tierelier, elke dag een cm of 4 a 5 ? Ik heb hem tegen een rek van bamboestokken en daar klimt hij gretig omhoog. Hij is (nog) niet zo breed, wel heeft hij uitlopers uit de (hoofd?) tak zelf die ook flink groeien (die laat ik zitten). Meer kan ik je niet vertellen, dit is m'n eerste jaar met muizenmeloen . Quote
arca Geplaatst: 29 mei 2012 Geplaatst: 29 mei 2012 Citroenkomkommers kun je ook goed aan gaas telen en in het geval van Miranda met haar chronisch plaatsgebrek zou ik dat ook doen. Ze laten zich met een beetje hulp ook goed aan tomatenspiralen telen. De citroenkomkommers op de foto lijken aan gaas te staan maar als je goed kijkt zie je dat iedere plant steun krijgt van een tomatenspiraal. Voor mensen die nog nooit citroenkommers gekweekt hebben ... pluk ze jong voordat ze er uit gaan zien als de (rijpe) komkommers op de foto. Ik had dat jaar teveel planten , dus ook teveel komkommers , en liet daarom voor de lol een paar planten maar hun gang gaan zonder er van te oogsten. oei......., dit lijkt mij ook wel interessant, vandaag wat gehoord, iets over enten, toen dacht ik: LAAT MAAR! maar ik ga toch de uitdaging aan! Quote genieten
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.