Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer dilemma!


Rantje

Aanbevolen berichten

Ik ben weer aan het puzzelen...en na het tomaten dilemma stuit ik nu op het komkommer drama

 

Ik heb 5 verschillende rassen namelijk:

Komkommer Chinese slangen

Komkommer Marketmore

Komkommmer Lemon

Snackkomkommer F1 Iznik

Surinaamse komkommer Panda/ Bullet

 

(De Kiwano en muizenmeloen komen in de achtertuin.)

 

In een vak kan ik 2 komkommerplanten plaatsen.

Nu zat ik te denken, door ruimte gebrek, om 2 soorten bij elkaar te zetten.

 

Snackkomkommer wil ik 2 dezelfde van zetten.

 

Welke kan ik combineren? Of is het sowieso geen strak plan om dit te doen.

Ik heb ook 2 augurken die een plekje nodig hebben, qua teelt is dit gelijk aan komkommers toch?

Ik heb deze:

Augurk Vorgebirgstrauben

Augurk Hokus (eco)

 

Ook ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met een of meerdere rassen, en als het even kan zou ik wel een foto willen zien van de gehele plant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je niet aan het antwoord helpen aangezien ik ook verschillende soorten tegen 1 rek wou laten groeien. Ik ben dus erg benieuwd of iemand hier een antwoord op weet.

 

Ik ga wel 2 soorten die niet op elkaar lijken planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste rassen komkommers moet dat wel lukken samen, deze hebben geen mannelijke bloemen dus ze kunnen elkaar ook niet bevruchten, alleen sommige oude rassen hebben nog wel mannelijke bloemen en bij de augurkenrassen komt het ook nog wel regelmatig voor. Dus of geen planten met mannelijke bloemen gebruiken of anders de mannelijke bloemen verwijderen, komkommers die zaad vormen zijn niet echt smakelijk !

 

Ik teelde de augurken altijd op de grond op worteldoek in tegenstelling tot de komkommer die de lucht in gaat (die lemon gaat bij mij wel net als de augurken)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citroenkomkommers kun je ook goed aan gaas telen en in het geval van Miranda met haar chronisch plaatsgebrek zou ik dat ook doen. Ze laten zich met een beetje hulp ook goed aan tomatenspiralen telen. De citroenkomkommers op de foto lijken aan gaas te staan maar als je goed kijkt zie je dat iedere plant steun krijgt van een tomatenspiraal.

 

Voor mensen die nog nooit citroenkommers gekweekt hebben ... pluk ze jong voordat ze er uit gaan zien als de (rijpe) komkommers op de foto. Ik had dat jaar teveel planten , dus ook teveel komkommers , en liet daarom voor de lol een paar planten maar hun gang gaan zonder er van te oogsten.

 

sl551542.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er wel gaaf uit Frans! Krijg er al helemaal trek in!

Hoe smaken ze volgens jou? En hoe hoog worden ze/laat jij ze worden?

 

Ik had begrepen dat 1 plant best veel opbrengst kan geven...

 

@Koert waarom laat je de augurken kruipen en niet klimmen? Gaat dit niet?

 

En in welk stadium maken ze zaad? Heb je daar ook last van als je ze jong oogst? En door de mannelijke bloemen weg te nemen begrijp ik dat je dus geen bevruchting nodig heb om een komkommer te krijgen uit een vrouwelijk bloem...

 

Ik denk dat hij het op worteldoek laat kruipen zodat de vruchten niet gaan rotten. Komkommer heeft ook graag warme voeten dus de grond wordt lekker warm zo en de stam was dacht ik erg gevoelig voor vocht en aarde eraan toch?

Dacht ook onthouden te hebben dat je ze beter pas in juni naar buiten kan zetten ipv. half mei omdat als het te koud wordt, vooral 's nachts, ze een groeistilstand krijgen waardoro ze erg vatbaar zijn voor luis, meeldauw etc.?

Dus ook niet te vroeg zaaien.

Ik denk dat ik ze een ronde later dan de tomaten ga doen. Dus half april ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Koert waarom laat je de augurken kruipen en niet klimmen? Gaat dit niet?

Jawel hoor dat gaat wel, het kan beide, mijn keus voor op de grond:(zowel augurken als buitenkomkommers)

- ze zijn redelijk gevoelig voor (koude) wind en ik zit aan de dijk op de grond hebben ze er minder last van

- door met gronddoek te werken blijft de bodem warmer en droogt minder snel uit, allemaal in voordeel van de buitenkomkommer en augurk

- zeker bij de augurk met zijn vele vruchtjes en wild groeiende ranken vind ik plat op de grond makkelijker bij het oogsten en het leiden van van de ranken

Nadeel van op de grond (of in mijn ogen de enige reden om ze te laten klimmen) is ivm de ruimte

 

En in welk stadium maken ze zaad? Heb je daar ook last van als je ze jong oogst? En door de mannelijke bloemen weg te nemen begrijp ik dat je dus geen bevruchting nodig heb om een komkommer te krijgen uit een vrouwelijk bloem...

Ze maken zaad als ze bevrucht zijn, of ze nog goed eetbaar zijn als ze jong zijn, dat weet ik niet.

Komkommers hebben dus geen bevruchting nodig, sterker dus nog, dat wil je niet. Weet niet meer precies hoe dat heet Patento-carp of zoiets Bij augurken is dat bij sommige rassen wel nodig, je wilt die augurken dan ook niet in de buurt hebben van je komkommers!!!

 

waardoor ze erg vatbaar zijn voor luis, meeldauw etc.?

Augurk is een sterke plant en niet heel erg vatbaar (bijna niet) voor meeldauw, daarom kunnen ze ook goed op de grond.

 

Ik denk dat ik ze een ronde later dan de tomaten ga doen. Dus half april ongeveer?

Begin /half April is vroeg zat ja!

 

Edit: parthenocarp, heet het!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er wel gaaf uit Frans! Krijg er al helemaal trek in!

Hoe smaken ze volgens jou? En hoe hoog worden ze/laat jij ze worden?

De hoogte van het ras op de foto , Chrystal lemon , varieerde ergens tussen een en anderhalve meter. Verwacht niet teveel van de smaak van de citroenkommer want die komt aardig overeen met de meeste 'gewone' komkommers . Zijn naam heeft alles te maken met vorm en kleur in rijpe toestand .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer en augurk NIET bijelkaar? AHAAA... zou het dáár aan liggen dat die twee het al jaren slecht doen?? Dit jaar beetje afstand tussen hen scheppen. Thanx!

 

Chrystal Lemon komkommer was teleurstellend... wel mooi én opbrengst maar bijna geen smaak (in welke staat van groei dan ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat mooi! Had er geen idee van dat 'Chrystal lemon' zo'n productief en sierlijk ras was.

 

Veel opbrengst, geen smaak? Ideaal als vulling voor Gazpacho!

 

Deed ik afgl. jaar met de natuurkomkommers.

 

'Chrystal lemon' lijkt me ook een leuke presenteergroente. Als eetbare garnalencoctail schaaltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik kom er nog niet uit...de Lemon wordt dus minder groot dan de andere...misschien dat ik die met die snackkomkommer combineer want die blijft ook wat kleiner.

 

Maar dan die augurken...ga nog wel even zoeken wat ik over beide rassen kan vinden, ook met dat bestuiven enzo. Volgens mij waren ze geschikt voor buitenteelt en kan je ze inmaken als zure bom maar ook juist als snack eten.

 

Neem ik ze lekker mee naar school

En ik heb nog nooit wat ingemaakt dus dat wordt nog een heel avontuur

 

Is de teelt identiek en de wensen van de plant ook of begrijp ik dat een augurk wat meer kan hebben dan een komkommer want verder dan een meter uit elkaar gaat nu dus niet lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik ook al over nagedacht, ook met andere dingen MAAR dan zit ik toch met een watergeef probleem...dat is iets waar ik wat minder trouw mee ben en komkommers echt nodig hebben.

 

Dus dat ga ik dus vergeten, en wordt best een gedoe dus grote kans dat plant het daar niet leuk gaat hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver om 't te voorkomen weet ik niet, maar duidelijk is dat beide niet parthenocarp zijn dus niet in de buurt van je komkommers te plaatsen zijn. Ik zou het wel aandurven om de komkommers in je voortuin en de augurken ergens achter in de achtertuin te plaatsen!

Edit: Ik had je augurken rassen even opgezocht en die hebben dus beide ook mannelijke bloemen, nu zag ik ook je komkommerrassen staan en de bovenste 3 zijn volgens mij allemaal vollegrondskomkommers en hebben ook mannelijke bloemen!

Wat ik bedoelde met mijn waarschuwing was dus het weghouden van augurken bij bittervrije en zaadloze komkommers anders worden die komkommers toch bitter en vol zaad, in jou geval maakt het denk ik toch niet veel uit, je komkommers zullen dus sowieso bevrucht worden. Ik vind het niks komkommers met zaad en vaak zijn deze rassen ook nog bitter, de chinese slangen in ieder geval.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooowww, bij de omschrijving staat wel 'bittervrij'

 

Maar de augurken gooi ik wel in de achtertuin alleen krijgen ze minder zon...

 

Moet ik wel die mannelijke bloemen er steeds uit halen???

 

Dat parthenocarp had ik wel opgezocht maar had geen zin om te lezen, dat ga ik nog wel even doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, openbaring dus hier. Ikke altijd die augurken en komkommers gezellig samen tegen een gaashek laten groeien. En elk jaar superslecht resultaat. Grond aanpassen, niet meer naast tomaten zetten, etc. werkte ook niet.

Is het dan echt zo simpel? Hoef ze alleen stuk van elkaar te zetten?

 

Wel een wonder dat die Chrystal Lemon het in vergelijk tot die andere gurken en kommers heel goed deed (tot de zomerzondvloed). Alhoewel het geenszins leek op die prachtige fotooz (in dit topic)...

dsc0555694391331165627.JPG

 

Het enige groen groeiend aan het hek ís de Chrystal.L , met against all odds, toch onverwachte opbrengst van deze zielige plantjes! (Jammer dan weer dat deze juist nergens naar smaakten... ), de rest is al kassiewijle (Dit is dus begin augustus 2011)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry!!! Maar zo simpel is het niet helaas, de kruisbestuiving heeft niks te maken met hoe goed je plant groeit. Afgelopen jaar was voor alle warmteminnende planten natuurlijk bagger,veel te koud natuurlijk en veel te vochtig. de komkommer is een slurper en kan wel bijna een halve gieter aan water per dag nuttigen via zijn wortelstelsel maar te veel natte voeten en natte bladeren zal de plant niet goed doen! Zo te zien lijken jouw planten stil te komen staan door de kou en het vocht heeft ze uiteindelijk de das om gedaan (schimmels etc.).

Wat me ook op valt is de hoeveelheid gras/onkruid, ik weet het niet helemaal zeker of het echt heel veel kwaad kan behalve dat het voedingsstoffen gebruikt, maar een komkommer heeft een heel breed wortelstelsel en die is erg gevoelig, ik kan me zo voorstellen dat de wortels van het onkruid dat stelsel kan beschadigen, door groei en eventueel verwijderen als het al zo groot is. Ik zou er altijd voor kiezen om de grond rondom komkommers/augurken te mulchen (natuurlijk of met worteldoek).

Ideaal voor een komkommer zou een kasje/platte bak of tunnel zijn, dat gaat stukken beter, maar ik gun je dit jaar een heel mooie zomer( en mezelf ook een beetje natuurlijk) en succes met je buitenkomkommers.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja absoluut te nat. Overigens maak ik in de koudebak een kuil waar onderop mest en stro in gaat. Een zogenaamd broeiplekje. De grond gaat daar weer over heen. Dat doe ik 2 weken voor ik de komkommer plant ga aanplanten. Vervolgens zet ik er een buis naast, (omgekeerde fles met de bodem eruit kan ook) daar geef ik dan het water in.

 

Verder kweek ik nog snackkomkommers onder een afdakje in een grote bak. die vul ik met bemeste tuinaarde, stroo en voed ik af en toe bij. Daar zet ik omgekeerde flessen bij om ze goed water te kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...