Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Is er iemand hier met een bananenboom, of wel eens heeft gehad in Nederland waar eetbare vruchten aan kwamen?

Wat voor soort? En hoe heb je hem verzorgd? (met name in de winter als het vriest). 

Geplaatst:

Nooit zelf gekweekt, wel eens video gezien van iemand die succesvol bananen had gekweekt.

Hoewel ik de video van jaren terug niet kan vinden, is dit volgens mij wel die man.
Alleen had in de oorspronkelijke video dacht ik vermeld dat hij zijn bananen boom bij een kennis in de winter in de verwarmde kas had staan, daar ging deze vruchten maken, en later weer mee naar huisgenomen. Alleen zie ik dat nu nergens terug.

Staat de jouwe binnen of buiten?

• Like 1
Geplaatst:

Sinds verleden seizoen heb ik een bananenboom "Musa basjoo", opgekweekt uit een wortelstek die ik van een medetuinder had gekregen:

Die stek is uitgegroeid tot een bananenplant van 2.50m hoog. Eerst binnen in een pot, toen de 2m aangetikt werd heb ik 'm buiten gezet. Bang om 'm anders niet meer uit m'n kas te kunnen krijgen. De plant staat inmiddels in de volle grond, was van de winter afgedekt met een paar kruiwagens blad.

Deze boom heeft nog geen vruchten geproduceerd, de plant waar de stek van genomen is wel. Die staat 30 m verderop, wordt elk jaar 4-5m hoog en produceert elk jaar wel een tros (niet echt eetbare) banaantjes.

• Like 1
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Als je eetbare bananen wil dan kun je het beste de cavendish banaan nemen. Kans van slagen is alleen niet heel groot, je moet dan hopen op een lange warme zomer. De musa velutina heeft overigens roze banaantjes die eetbaar zijn maar vol pitten zitten. Overigens is het bananenplant en geen boom. 

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, Christine zei:

Overigens is het bananenplant en geen boom.

Zo is dat. Ik heb ze ook een aantal jaren in mijn tuin gehad (Musa bashoo).  De stam (beter gezegd schijnstam) van een bananenplant  heeft geen houtachtige structuur maar is opgebouwd uit de schachten van oude bladeren.  Daarom groeit de plant ook zo snel en omdat de schachten een soort honingraat structuur hebben is die schijnstam ook nog eens licht en toch erg stevig.

aangepast door Frans
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Een van de bananenplanten van mijn buurvrouw heeft dit jaar al erg vroeg gebloeid. Komt een mooi tros banaantjes aan. Niet dat ze eetbaar zijn maar meestal is de vruchtzetting pas eind augustus bij deze specifieke planten, zodat er nog niks rijp is als de eerste nachtvorst invalt (en de plant de das om doet).

Misschien dit jaar meer geluk.

20230715_161237.jpg

• Like 8

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...