trikke Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Ziezo, ik heb me twee bakken gemaakt van 120 x 120 x 20. Nu staan ze klaar om te vullen. Ik was op zoek naar de "ingredienten" voor de MM Mix samen te stellen maar nu stelden ze me in het tuincentrum voor om universele potgrond te gebruiken met daar bovenop een laag cocopeat (niet mengen). Ik sta daar een beetje wantrouwig tegenover. Iemand een idee of dat best ok is of is dat niet aan te raden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marlein Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Hoi Trikke, Zelf ben ik ook beginner met de moestuinbak.Voor zover ik heb begrepen is het mmm mengsel zo samengesteld dat de vochtwaterhuishouding in een kleine bak goed gereguleerd wordt, niet te droog en niet te nat. Je hoeft alleen maar de compost aan te vullen als je geoogst hebt. De vermiculiet en turfmolm of strooisel blijven in de bak. Als je potgrond gaat gebruiken, zal je dat elke keer moeten vervangen, aangezien de voedingsstoffen geconsumeerd zijn door de groenten. De onderste laag is de vermiculiet, dat is super vochtvasthoudend, de bak zal niet snel uitdrogen, daarboven de turf, ook vochtvasthoudend, vochtdoorvoerend naar boven toe en dat zou ook de juiste zuurgraad aan de bak moeten geven. Voedend is dan de compost. Vermivculiet en turf blijven in de bak, je vult alleen de compost aanVermiculiet is niet te koop in de doorsnee tuincentrum. Ik heb het gekocht bij Welkoop. Maar goed ik ben nog geen expert. Misschien kan je je vraag beter plaatsen in de squarefootgarden afdeling van het moestuinforum. Dat gaat over de makkelijke moestuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted March 7, 2012 Share Posted March 7, 2012 Ik heb zelf vorig jaar gewoon tuinaarde en hydrokorrels erin gedaan, ging prima. In de potten onderin een laagje korrels en daar bovenop potgrond. Compost kun je dan toevoegen nadat de voeding er uit is verdwenen. Vloeibaar uit een fles, of van de wormenbak is ook prima. En anders wat van de compostbak of uit de wormenbak. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts