Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat zal ik zeggen, ik ben echt een excelgeek

En ik was inderdaad vergeten te zeggen dat de notities pas verschijnen als je op het betreffende vakje gaat staan. Veel puzzelplezier

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Wat voor alsem? Is een flinke familie volgens mij. Dragon, absint alsem etc. Een observatie is inderdaad geen bewijs, maar ik kan het allicht zelf ook eens proberen

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben ook even aan het bekijken hoe ik mijn eerste moestuintje in ga richten.

Dan zie ik dat courgette en komkommers bij dezelfde groep horen, maar het beter geen buren kunnen zijn?

En over welke afstand gaat het dan eigenlijk?

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

ik ben me ook aan het verdiepen in deze wijze van telen. erg interresant allemaal.

Het gaat erom dat de wortels niet in elkaars buurt staan. zou ze met een paar meter uit elkaar zetten.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Omdat het huis waar mijn tuin zich bevind te koop staat en het dus in de loop van het seizoen verkocht zou kunnen worden heb ik besloten om dit jaar wat gewassen te telen die vroeg in het seizoen te oogsten zijn of die na zaaien relatief snel oogst geven. Zoals uiten (voortkomend uit plantuien), stamslabonen en erwten. Nu las ik echter in Geertlaurent zijn schema dat uien niet goed gaan in combinatie met erwten en bonen. Laten dat nou net de drie hoofdgewassen zijn die ik wou telen.

Mijn vraag is nu: Als er staat dat de gewassen niet goed te combineren vallen, hoeveel ruimte moet er dan tussen worden gelaten? Zelf had ik zo'n 50 centimeter in gedachten voordat ik het las. Wat adviseren jullie?

Vriendelijke groeten,

Holland

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

In combinatie teelten ben ik al redelijk thuis maar nu zit ik toch met een vraag waar ik het antwoord zelf niet op weet. Erger nog ook mijn vriend google man weet het niet

Ik heb veel te veel kolen en dan vooral broccoli, bloemkool, spruitjes (geen klassieke sluitkolen!) en ze zijn te mooi om weg te kieperen. Alles weggeven vind ik ook zonde, want ik kan op de voorziene plaats in de tuin te weinig kolen kwijt om voldoende te kunnen oogsten.

Maar nu de vraag: zou ik die kolen kunnen onderbrengen op het stuk van de pompoenen? Net zoals ik anders doe met de sla. Verschil is dat de sla weg is voor de pompoenen groot zijn maar de broccoli waarschijnlijk nog niet.

Geplaatst:

Mocht je dit willen doen geertlaurent dan heb je volgend jaar ook weer te maken dat je dus eigenlijk twee kolenvakken hebt! Pompoen kan wel samen met kolen maar het is geen versterkende combinatie

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
Het zijn twee mestvreters, en volgens mij vullen ze elkaar niet aan, maar concurreren ze om hetzelfde.
Daar was ik als "combinatie voordeel" van uitgegaan, nood aan deze bemesting maakt mengen eenvoudiger. Misschien is nadenken over een echt mengelmoes perceeltje dan kan ik volgend jaar de pompoenen weer op hetzelfde stuk zetten (want daar heb ik te weinig uitwijk mogelijkheden mee).
Geplaatst:

Klopt, dat is ook de reden waarom ik met 2 bakken gier werk, netelgier en allerhande niet stikstof dingen voor de planten waar ik 'geen' loofgroei voor wil hebben.

Ik ga de kolen toch is proberen tussen de pompoenen mogelijk is kijken of ik die extra exemplaren in soort van strobalen ga telen om de grond niet te 'vervuilen' met kool al las ik op diana's site wel dat die teelt niet zo vlot gaat.

Edit: ondertussen al een ander idee dan de strobalen... Met wat kippengaasen een 'cirkel' maken van een 30 cm doorsnee en dat dan opgevuld met potgrond tussen de pompoenen. Geen 'grondvervuiling' en geen last van pompoenen die de kool verdringen. Hierbij een in elkaar geplakte foto

Naamloos59751432294559.png

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Goed dat je erbij zet dat het een in elkaar geplakte foto is... begon mij al af te vragen in welk (afrikaans) land jij zit als je nu al zulke mooie vruchten hebt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...