Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten bleekselderij


Lia56

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, Lia56 zei:

We hebben straks bleekselderij genoeg,

 

Laten we het hopen. Ik ben een groot liefhebber van bleekselderij maar een aantal jaren geleden ben ik met de teelt gestopt omdat ik (nou ja de selderij dan :mrgreen: ) steeds vaker last kreeg van bladvlekkenziekte. (En nu niet allemaal gaan duimen dat die aantasting dit jaar tijdens de wedstrijd weer bij mij de kop opsteekt)  ;)

 

Echt lekker vind ik bleekselderij alleen rauw in een salade. Een bekende salade met bleekselderij is de Waldorf salade. Er bestaan wat kleine variaties in het recept maar  hoofdingrediënten zijn bleekselderij , appel, walnoot en rozijnen.  Na het fiasco met de bleekselderij ben ik geraspte knolselderij gaan gebruiken. Een lichte aantasting van bladvlekkenziekte heeft namelijk geen invloed op de kwaliteit van de knol, dit in tegenstelling tot het wel snel in kwaliteit en smaak achteruit gaan van de stengels van bleekselderij.

 

Een recept voor Waldorf salade heb ik een paar jaar geleden eens in een topic gezet. Wel toen met geraspte knolselderij maar dat moet je dan maar vervangen door stukjes bleekselderij. Is ook frisser, smaakvoller, geeft een fijnere bite en ziet er ook nog eens beter uit dan met die sliertjes knolselderij.

 

Hier de link. Het scheelt mij weer het nodige tikwerk:

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 4 maanden later ...

bleekselderij in serranoham met mosterdsaus

Kiki Rozemeijer

 

 

aantal 4 | hoofdgerecht | doordeweeks | |

 

Deze ovenschotel met bleekselderij in serranoham is lekker licht en niet veel werk. De mosterdsaus geeft het gerecht extra pit en is daardoor nóg smakelijker. Een bijzonder, maar gemakkelijk recept en daarom perfect voor doordeweeks.

 

kooktijd20minuten minuten

oven20minuten minuten

totale tijd40minuten minuten

 

ingrediënten

2 struiken bleekselderij

500 ml halfvolle melk

1 blaadje laurier

200 g serranoham in plakjes

2 el grove milde mosterd (bijv. Limburgse)

50 g boter

50 g bloem

 

instructies

Verwarm de oven voor op 200°C.

Trek evt. draden van de stengels bleekselderij af. Kook ze in 10 min. gaar in water met zout*. Giet af en laat goed uitlekken. Smelt in een sauspan de boter. Roer de bloem erdoor en bak 1 min. mee zonder te kleuren. Schenk langzaam en al kloppend met een garde de melk erbij. Voeg het laurierblaadje toe en klop tot een gladde en gebonden saus. Laat de saus 2 min. zachtjes koken.

Omwikkel de bleekselderij met de ham. Roer de mosterd door de saus en breng op smaak met zout en peper. Haal het laurierblaadje eruit en schenk de saus in een lage ovenschaal. Leg de bleekselderij in de saus.

Bak de bleekselderij 20 min. in de oven, tot de ham knapperig is.

 

Voedingswaarde: | | | 

auteur: delicious.

* Gebruik evt. een aspergepan of halveer de bleekselderijstengels zodat ze in een gewone pan passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...