LucV Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Verdere discussie over kleine pimpernel gesplitst naar:https://www.moestuinforum.nl/kleine-pimpernel-t3494.html Quote
Matis Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Hoi, Wie kweekt er veel meerjarige groenten?Ikzelf vind het heel interessant want meestal heb je er veel minder zorg voor nodig. Een nadeel is dat ze meestal minder opbrengst geven. Dit zijn gewassen die ik kweek of wil gaan kweken. Aardpeerchinese yammeerjarige broccoliegyptische uioerpreimeerjarige rogge (niet echt een groente)chinese maggiboommeerjarige tarweprairie mimosapronkboon (als je de wortelstokken uitgraaft en in het voorjaar weer in de grond stopt heb je een grote voorsprong op gewoon zaaien)rankspinaziebospinda Er zijn er mischien nog wat maar die ben ik dan vergeten. Ben benieuwd of jullie ook meerjarige gewassen kweken. Quote
Maarten Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 De Chinese Maggiboom heb ik ook staan. Is nu het 2de jaar. Afgelopen winter zat er geen blad meer aan en stond er alleen een zielig stammetje maar inmiddels is hij minstens 2x zo groot. Ik hoop dat je die van jou genoeg ruimte geeft/hebt gegeven. Quote
Matis Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Ik heb hem nog niet maar hij zal de ruimte krijgen!Hoe vind jij de smaak?En laat hij veel bladeren vallen op de grond? Anders zou ik er bosaardbeitjes of iets dergelijks onder kunnen kweken als het niet teveel is. Quote
Maarten Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Gedurende het seizoen verliest hij geen blad. Hij zit nu nog steeds vol blad. Ik heb er zelf ook verschillende plantjes om heen staan. Is geen enkel probleem. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Hoi,Wie kweekt er veel meerjarige groenten?Ha Matis, ik heb bijvoorbeeld Egyptische ui ( twee grote potten vol) Oerprei ( 7 plantjes) en Eeuwig moes (drie flinke planten). Alleen van de Eeuwig moes heb ik al enkele keren gegeten, de ui ben ik nog aan t vermeerderen en daar zal ik volgend jaar wel meer van gaan eten, de Oerprei is nog in het "opbouwstadium"..Voorlopig heb ik ook tijd en ruimte zat om groente te kweken en kweek ik zelfs teveel. Ik moet daar nog iets aan doen Maar ik ben wel geïnteresseerd in de permacultuur-gedachte, vooral omdat er een moment komt dat ik niet meer zo intensief kan tuinieren, dan kan ik toch nog uit eigen tuin eten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Else Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Hoe kom je aan Eeuwig Moes? Zijn dat zaadjes of stekjes? En wanneer moet je die planten of zaaien? Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 september 2012 Geplaatst: 26 september 2012 Ik denk dat beide kan. Ik heb stekjes gekregen -van de winter nota bene- en die in de kas gehouden en geworteld. dat ging prima! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gem Geplaatst: 27 september 2012 Geplaatst: 27 september 2012 Ik lees lekker even mee....wat een leuk en interessant onderwerp is dit Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~
Kruidje Geplaatst: 28 september 2012 Geplaatst: 28 september 2012 Dat wist ik nog niet dat je de pronkboon over kan houden. Heb je daar meer info over. Van licht/donker, netaan vorstvrij etc? Hier heb ik in ieder geval al meer over de pronkboon gevonden dan ik wist. kennelijk is de wortel ook te eten:http://www.moestuintips.nl/groenten/peul_vruchten/pronkboon/pronkboon.php Weet er hier iemand meer over? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
nanda Geplaatst: 28 september 2012 Geplaatst: 28 september 2012 Wilde rucola moet ook een vaste plant zijn. Ze groeien hier overal in de bermen. Ik ga er een paar uitsteken en in de tuin /kas zetten (waar minder auto's langskomen...).. Ben benieuwd of deze soort echt vast is. In de kas in ieder geval goed voor een winter verse rucola. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Hoe kom je aan Eeuwig Moes? Zijn dat zaadjes of stekjes? En wanneer moet je die planten of zaaien? Mijn plant doet het uitstekend trouwens...als ik in NL ben wil ik je met alle liefde een stekje sturen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Mijn vaste rucola is afgelopen winter kapot gevroren, maar toen was het ook wel heel erg koud. De planten hadden zich wel uitgezaaid, want er staat al weer een mooi veldje vol. Hopelijk gaat het dit jaar beter en worden de planten ook eens groter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pet Geplaatst: 29 september 2012 Geplaatst: 29 september 2012 Wilde rucola verhout wel na een paar jaar. Quote
RvO Geplaatst: 30 september 2012 Geplaatst: 30 september 2012 Hoe kom je aan Eeuwig Moes? Zijn dat zaadjes of stekjes? En wanneer moet je die planten of zaaien?Kan alle twee - eigen ervaring. Zaaien: binnen kan wel feb/mrt; buiten wat later, denk ik, afhankelijk van het weer.Bij mij hebben de planten de eerste winter niet overleefd; toch een paar nachten te strenge vorst.En het lijkt ook te helpen als je regelmatig oogst, anders worden het van die lange dunne slungels. Quote
Matis Geplaatst: 30 september 2012 Geplaatst: 30 september 2012 Mijn wilde rucola is na 1 jaar al verhout. Snoei hem als ie te groot wordt helemaal kaal tot een paar cm stengel kort. Dan komen er weer lekkere zachte scheuten. Ik oogst meestal met zo'n grotere snoeischaar. Dan heb je met 1 haal genoeg voor 4 personen. Hertshoornweegbree heb ik ook. Is ook meerjarig en smaakt naar sla Gr. Matis Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 september 2012 Geplaatst: 30 september 2012 O, ja die heb ik ook..nooit gegeten..alleen geproefd.Eet je dat in het voorjaar, of ook later als sla? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Matis Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Hoe jonger hij is hoe smaaklozer. Maar als ie oud is is ie niet meer lekker. Gewoon afknippen en een jong rozetje terug laten groeien en die weer afknippen om te eten De smaak zit tussen een licht bitter slaatje en andijvie in. Hij woekert wel (er staat voor een paar maaltijden hertshoornweegbree tussen de stoeptegels.... ) Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Gewoon afknippen en een jong rozetje terug laten groeien en die weer afknippen om te eten Goede tip, dank je wel Ik zag dat een van de twee die ik heb er nog fris en fruitig bijstaat, de andere is bijna helemaal bruin. Ik heb trouwens op de MTFD ook nog een soort kool gekregen die meerjarig was, of in ieder geval de hele winter door zou groeien. Heeft iemand nog enig idee wat dat was? het staat hier ergens in een hoek behoorlijk te groeien... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Matis Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Eeuwig moes bedoel je? Die groeit alleen niet in een strengere winter. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Zeekool? Of Broccoli Nine star? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jarno Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 De indianenaardappel (apios tuberosa) is volgens mij ook een vaste groente. Ik ga er zelf aankomend jaar mee beginnen. Het duurt wel even voor je er van kan eten.. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Nee nee, geen Eeuwig Moes, Zeekool of Broccoli Nine Star..of misschien wel Broccoli Nine Star ik weet het niet meer. Ik ga maar van de Broccoli uit, jullie horen het wel. De E-moes groeide bij mij van de winter (vanaf januari) anders heel aardig Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
miekebonje Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 ik heb dit jaar ook heel wat zaad van vaste groenten gekocht. Enkele vragen voor degenen met meer ervaring hieromtrent: 1. waar plant je lepelblad? Ik lees op de verpakking dat het een plant is van brakwater. Dat heb ik natuurlijk niet in de tuin, bootsen jullie deze omstandigheden na? 2. Iemand ervaring met oesterblad: welke standplaats in jullie moestuin. bij het zaaien moest dit normaal een aantal weken in de koelkast, maar bij mij is dit op de vensterbank al ontkiemt. 3. Ervaringen met zeemelde of struikmelde. 4. duurt het lang vooraleer brave hendrik ontkiemt? (lees net op een site dat dit even de koelkast in moet, dit stond niet op de verpakking) Morgen ga ik Brave hendrik, rode engelwortel, echte hop en parkietjesvrucht in de koelkast zetten voor de nodige koudeperiode. Spannend! Verder heb ik ook zaad van broccoli nine-star perennial, eeuwige moes, kleine pimpernel, welsh onion, egyptische ui, suikerwortel, asperge purple passion en zeekool gekocht. (een beetje mijn boekje te buiten gegaan, maar ik hoop dat al die variëteiten wel zullen opbrengen!) Indien er iemand zaad van witte asperge op overschot heeft, ik ben wel geïnteresseerd (nooit genoeg ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.