Foxglove Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Hoi! Gisteren heb ik kropsla, rucola en rode ui voorgezaaid in de bekende witte bakjes van de Chinees (en gaatjes onderin gemaakt voor de waterafvoer). Nu heb ik in de transparante deksels ook kleine gaatjes gemaakt, maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is om deze erop te houden tijdens het kiemproces, omdat sla en ui niet van al te hoge temperaturen houden. De bakjes staan voor een groot raam, zonder direct zonlicht, bij een temperatuur van zo'n 17 graden. Kunnen jullie mij adviseren of ik de deksels er beter af kan laten? Quote
redzebra Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Geen probleem denk ik, zolang je je zaaigrond maar niet zeiknat hebt gemaakt. Hier gaat ook een folietje erover tijdens het kiemproces zodat de bovenlaag niet uitdroogt. Ui heeft wel veel licht en/of een lage temperatuur nodig, ik vrees dat zelfs die 17 graden iets te hoog gaat zijn voor een raam eens gekiemd. Sla is een lichtkiemer, dus gewoon bovenaan uitstrooien en het dekseltje helpt om de toplaag vochtig te houden, wel bij de eerste kiemers bedekking verwijderen. zoiets doe ik hier: geperforeerd folietje erover tot ze kiemen pluksla, linksonder zie je de nieuw gezaaide kiemen waar ik gisteren pas de folie heb verwijderd. Quote
MSDG Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Ja dat kan, maar zodra je de eerste kiempjes ziet zsm de deksel eraf en de uien naar buiten op een beschutte plek. Ze hebben liever de zon en wind en lage temperaturen van buiten is mijn ervaring. Dan worden ze lekker stevig en zijn ze klaar om direct uit te planten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Foxglove Geplaatst: 26 februari 2023 Auteur Geplaatst: 26 februari 2023 @redzebra Bedankt voor je reactie! Zaaigrond is niet te nat, heb t met een plantenspuit een beetje vochtig gemaakt. Ik zal het dekseltje verwijderen zodra de eerste steeltjes van de sla zichtbaar worden en de uitjes zsm naar buiten verplaatsen! Quote
Foxglove Geplaatst: 26 februari 2023 Auteur Geplaatst: 26 februari 2023 @MSDGBedankt, dat zal ik doen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.