Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Twee onbekende tomaten


Raxia

Aanbevolen berichten

Ik heb twee (nu al) mooi grote tomatenplanten gezaaid uit zaad van een winkeltomaat. De een komt uit een klein romatomaatje, en de ander was een gele cherry tomaat. Nou vroeg ik me af of iemand hier weet hoe deze tomaten gaan groeien. Moet ik verwachten dat het een monster-achtig grote plant wordt? Iemand advies?

Want ik wilde ze eigenlijk in de vensterbank hebben het hele seizoen, maar als het 1,5m hoge planten worden, wordt dat een beetje lastig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een enkel mini tomatenras na , en daar zijn jouw roma- en cherrytomaat niet van afkomstig , zijn tomaten niet geschikt om het hele seizoen in de vensterbank te houden . Wanneer het weer het toelaat zou ik ze lekker buiten in een grote pot op een zonnig plekje zetten .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, met mn paprika ging het vorige zomer ook goed in de vensterbank. 5 paprikas van geoogst. Wilde het binnen proberen omdat ik er dan vanuit ga dat de kans op phytophetora (stom woord) een stuk kleiner gaat zijn.

Maar is prima. Dan moet ik plek openhouden voor deze twee tomaten in de tuin en heb ik twee mooie potten over voor iets anders ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van zaadjes opkweken afkomstig uit supermarkt tomaten is dat deze tomaten afkomstig zijn van F1 (staat voor 1e generatie) planten. Dit betekent in het kort dat de F1 plant het product is van een kruising uit twee planten die ieder een goede eigenschap hebben die doorgegeven wordt aan de F1 plant. Bijv. een goede smaak, resistentie tegen ziektes, goede productie, regelmatige vorm, goede bewaarbaarheid etc. Deze ouderplanten zijn op hun beurt weer het product van een lijn van planten die specifiek zijn ontwikkeld om deze goede eigenschap optimaal in de plant te krijgen. In principe hetzelfde idee hoe we van een wolf een Chihuahua, Deense dog en een Franse Buldog hebben kunnen fokken. Daar staat tegenover dat elke ouderplant ook negatieve eigenschappen heeft omdat er geconcentreerd is op de goede eigenschap.

 

Bij het opkweken van de F1 plant ging het uiteraard om het produceren van tomaten voor supermarkten en niet om het kweken van goede zaden. Dus deze plant kan bestuift zijn door zichzelf, of bijv. een plant ernaast.

Als je dus zaadjes uit een tomaat van de supermarkt zaait weet je nooit wat je krijgt. Je loopt dus het risico dat je veel moeite steekt in het opkweken van een plant waar straks smakeloze tomaten aan gaan groeien, of waarvan de productie slecht is etc.

Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar als je maar twee planten hebt kan je beter zaden kopen zodat je zekerder bent van een goede tomatenplant.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het verhaal Lisa Ik heb naast deze twee ook tiny tims en balkonstar. Ik vind het gewoon leuk om te proberen ^^ Als het prut is, maakt niet uit. Ik verwacht er niks van, dus het kan nooit tegenvallen Ik heb ze sowieso veelste vroeg gezaaid.. eind december al

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook eens zaad gewonnen uit een gele cherry tomaat. De planten die hieruit voortkwamen gaven vruchten in dadelvorm. Na 6 bladeren topte ik de planten. Ze waren toen plusminus 50 cm hoog. Ze gaven 4/5 vruchttrossen welke ik topte op 4 vruchten. Ik plante 4 stuks in een zak bloemenaarde (uitsparingen) Deze ´growbags´ plaatste ik op de tafels in m´n kas. Ik veronderstel dat ze ook op een brede vensterbank zouden passen.

 

Commercieele cherry tomaten hebben een enorme groeikracht. Je zult veel moeten dieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Commercieele cherry tomaten hebben een enorme groeikracht. Je zult veel moeten dieven.

 

Aha, dat verklaard waarom mijn cherry tomaatje meegenomen uit een restaurant op vakantie, nu al alle andere gelijktijdig gezaaide tomatenplanten heeft ingehaald qua hoogte....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het verhaal Lisa Ik heb naast deze twee ook tiny tims en balkonstar. Ik vind het gewoon leuk om te proberen ^^ Als het prut is, maakt niet uit. Ik verwacht er niks van, dus het kan nooit tegenvallen Ik heb ze sowieso veelste vroeg gezaaid.. eind december al

 

Sorry, ik was denk ik in een 'adviseer bui'. Het is ook leuk om dingen uit te proberen. Vorig jaar was mijn plan om tomaten met elkaar te gaan kruizen, puur om te kijken of er wat leuks uit zou komen. Misschien dat het dit jaar wel lukt, aangezien ik van de geplande soorten vorig jaar geen tomaten had vanwege die p*&%^%zomer.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...