Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Lekker glaasje cola met aspartaam en...

Featured Replies

Geplaatst:

Ja, planten beschermen zich ook tegen andere dieren. Zo maken acacia bomen in oost Afrika hogere toxinewaarde aan in hun bladeren als er van gegeten word door giraffen/olifanten. Ook waarschuwen de bomen nabij groeiende soortgenoten d.m.v pheromonen om hetzelfde te doen. Het is om deze reden dat de dieren migreren naar nieuw foerageerterrein en daarbij aanzienlijke afstanden afleggen.

Ook gras beschermt zich tegen vraat. Gras kan ontzettend scherp of stug zijn naarmate het groeiseizoen vordert. Als het bloeit (doel van de plant) bevat het loof nog amper voeding. Gras heeft een groot regeneratievermogen en beschermt zich zelden chemisch. In de 'wilde' natuur eet een dier vaak periodiek gras (voorjaar, mals) of reist het jonge sappige gras achterna zoals b.v de Afrikaanse gnoe.

Interessant Ik vraag me alsnog wel af of het zo is dat een plant zich áltijd zal beschermen om niet opgegeten te worden. Is het misschien meer zo dat planten zich alleen maar in zoverre beschermen dat ze kunnen overleven? Dus idd bij teveel vraat oid.

Als planten zich altijd en continu op die manier zouden beschermen zouden er toch geen pure planteneters kunnen bestaan? (dan bedoel ik dus niet de herbivoren die de vruchten eten, maar echt de plant op zich)

Geplaatst:

Toch wel, de herbivoren evolueren ook. Sterker gebit, meerdere magen, extra enzymes... Het is een voortdurend spel van continue aanpassing aan de dreiging van je belager. In die zin kun je scherpere, hardere grassen evenzo beschouwen alszijnde een belager voor het dier dat het gras eet. Het dier kan zich aanpassen aan de verandere grassoort -of sterven van de honger.

Stefan Van de Rostijne

Geplaatst:

Prachtig verwoord. Een plant zal zich ook preventief beschermen tegen vraat Essiebes. Denk maar aan de stekels van een cactus of de giftigheid van veel planten.

Geplaatst:

Ja dat is waar. Maar je zei dat in feite ALLE planten dat doen, en toen vroeg ik me af: Hoe zit het dan met bijv kruiden, zijn die dan eigenlijk ook ongezond? En dingen als ui, knoflook? Die zijn toch ook niet door de plant gemaakt om opgegeten te worden en zo voor verspreiding te zorgen.

Het klinkt allemaal heel logisch wat je zegt, daar niet van

Geplaatst:

Wat heet ongezond. Planten eten (in grote hoeveelheden) is ongezond.

De hoogst ontwikkelde organismen leven van vlees/zaden/schimmels. Denk aan de mens, dolfijn, mier. De mens is in staat te switchen (omnivoor) en daardoor ook wel zo´n succesvolle soort.

De meeste kruiden hebben een penetrante geur/smaak en proberen daarmee juist dieren te weerhouden ze op te eten. Maar zoals je weet kan zo´n eigenschap ook averechts werken.

Een beer haalt z´n neus op voor knoflook. Ik vindt het heerlijk.

Onze kat trekt een vies gezicht als ik haar een stuk citroenmelisse voorhoud (citrusgeur is de afweerstof) Maar gaat helemaal bezerk als ze een polletje kattenkruid (Nepeta) tegenkomt. Ze rolt er letterlijk doorheen. Citroenmelisse en kattenkruid zijn twee sterk verwante planten (lipbloemigen) Een plant staat voor het dilemma een strategische keuze te maken welke belanger ze wil afschrikken, en welke ze mogelijkerwijs voor lief moet nemen. Liever de kat dan de beer zal Nepeta gedacht hebben. Die rolt alleen maar over me heen (chloorgeur)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.