Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Hallo forumleden, Ik heb een stekje van een vijgenboom binnen staan. Bij het raam waar hij overigens niet veel zon krijgt (binnenplaatsje). Sinds enige tijd heeft het blad vreemde vlekken (zie foto). Heeft iemand enig idee waar dit van komt? Groeten, Ads Quote
MSDG Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Er zit geen foto bij en ten tweede hoort een vijg normaliter buiten. Maar ik zie graag een foto om iets meer van dienst te kunnen zijn. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 Sorry, hierbij de foto. Ik heb de stek binnen staan vanwege het seizoen. In mei gaat ie naar buiten. Quote
Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 (aangepast) 10 maart 2023 aangepast door Ads Quote
Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 Het spijt me allemaal, maar het lukt me maar niet een foto toe te voegen. Weet niet wat er aan de hand is. Quote
Arja Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Er was een storing, lag dus waarschijnlijk niet aan jou. De foto is nu goed te zien. Quote
Flup Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Hoe ziet de onderkant van het blad eruit? Het zou spint kunnen zijn, vandaar de vraag. Verder maak ik mij niet zoveel zorgen over wat mindere bladen van de vijgen die binnen staan. Vijgen kun je het beste in de tuin planten als ze een jaar of 3 zijn, voor die tijd overwinteren ze binnen. Ik heb dit jaar een test gedaan met vijgen die jonger zijn (wel dicht tegen de huiswand buiten laten staan), maar de test ziet er tot nu toe slecht uit. Jonge planten zijn nog te kwetsbaar om buiten te overwinteren. Al laat ik ze wel buiten tot een paar graden onder nul. Maar hier wordt het ook regelmatig -10 of kouder en dat is teveel voor jonge vijgen en vijgen in potten. Quote
Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 Ik zag net inderdaad wat 'webachtige' sporen zie (hopelijk) eerste foto. Op de achterkant van de bladeren zijn donkere vlekjes (tweede foto). Quote
MSDG Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Dat is 100% spint. Lastig te bestrijden, het enige wat bij ons echt hielp was een duur middeltje van Edialux wat werd opgenomen via de wortels en wat de spint binnen kreeg via het sap van de plan om uiteindelijk daaraan dood te gaan. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Ads Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 Dank voor de info! Lastig te bestrijden dus, en ik begrijp dat andere planten ook besmet kunnen worden. Dat wordt dus helaas de kliko voor deze vijg. En dan straks in mei een gezond exemplaar kopen bij de kweker. Quote
MSDG Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 @Adszet ‘m gewoon beschut buiten, dan groeit ie er wel doorheen. Buiten heb ik 0 last van spint. Alleen in de kas af en toe.. Veel te rigoureus om ‘m weg te doen! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
MSDG Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Succes! Kan wel handig zijn om de plant af te harden, dus over een periode van een week of twee steeds iets langer buiten laten staan. Mocht het matig gaan vriezen dan ‘s nachts even binnen, maar ‘s ochtends weer naar buiten. Einde van het jaar ziet ie er een stuk beter uit. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
rorror Geplaatst: 11 maart 2023 Geplaatst: 11 maart 2023 Spint houdt van droge lucht, dus binnen gedijen ze erg goed. Ik heb hier en daar ook spint, maar door de planten regelmatig af te spoelen onder de douche zie ik nagenoeg geen blad schade meer. Afspoelen doe je dan op het moment dat de plant water nodig heeft. Indien je bang bent dat er te veel water in de potgrond komt, kan je altijd even een plastic zak om de pot doen en bij de stam dicht knopen. Eventueel in het begin de bladeren elke 3dagen afspoelen voor 14dagen. Eitjes hebben 3 dagen nodig om uit te komen. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.