Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo forumleden,

Ik heb een stekje van een vijgenboom binnen staan. Bij het raam waar hij overigens niet veel zon krijgt (binnenplaatsje). Sinds enige tijd heeft het blad vreemde vlekken (zie foto). Heeft iemand enig idee waar dit van komt? 

Groeten, Ads

Vlekken vijgenblad.jpg

Geplaatst:

Hoe ziet de onderkant van het blad eruit? Het zou spint kunnen zijn, vandaar de vraag.

Verder maak ik mij niet zoveel zorgen over wat mindere bladen van de vijgen die binnen staan. Vijgen kun je het beste in de tuin planten als ze een jaar of 3 zijn, voor die tijd overwinteren ze binnen. Ik heb dit jaar een test gedaan met vijgen die jonger zijn (wel dicht tegen de huiswand buiten laten staan), maar de test ziet er tot nu toe slecht uit. Jonge planten zijn nog te kwetsbaar om buiten te overwinteren. Al laat ik ze wel buiten tot een paar graden onder nul. Maar hier wordt het ook regelmatig -10 of kouder en dat is teveel voor jonge vijgen en vijgen in potten.

Geplaatst:

Ik zag net inderdaad wat 'webachtige' sporen zie (hopelijk) eerste foto. Op de achterkant van de bladeren zijn donkere vlekjes (tweede foto).

Spint1?.jpg

Spint2?.jpg

Geplaatst:

Dank voor de info! Lastig te bestrijden dus, en ik begrijp dat andere planten ook besmet kunnen worden. Dat wordt dus helaas de kliko voor deze vijg. En dan straks in mei een gezond exemplaar kopen bij de kweker.  

Geplaatst:

Succes! Kan wel handig zijn om de plant af te harden, dus over een periode van een week of twee steeds iets langer buiten laten staan. Mocht het matig gaan vriezen dan ‘s nachts even binnen, maar ‘s ochtends weer naar buiten. Einde van het jaar ziet ie er een stuk beter uit. 

Geplaatst:

Spint houdt van droge lucht, dus binnen gedijen ze erg goed. Ik heb hier en daar ook spint, maar door de planten regelmatig af te spoelen onder de douche zie ik nagenoeg geen blad schade meer. Afspoelen doe je dan op het moment dat de plant water nodig heeft. Indien je bang bent dat er te veel water in de potgrond komt, kan je altijd even een plastic zak om de pot doen en bij de stam dicht knopen. Eventueel in het begin de bladeren elke 3dagen afspoelen voor 14dagen. Eitjes hebben 3 dagen nodig om uit te komen.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...