tuinploeger Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Moi ik wil me ff voorstellen. ik ben Johan 63 jaar en woon in Oost Groningen ik heb heb huis met tuin voor en achter . de achter tuin is gedeeltelijk moestuin 7X 15 meter en rondom gras. voor de hobby heb ik een moestuin erbij gehuurd van 8 X 35 Meter maar die is ontzetten lang ongebruik geweest en zit vol met wildgroei van Kweekgras. uit hobby toch maar vol goede moed aan begonnen en we zien wel hoe het verloopt. grt Tuinploeger 7 Quote
tuinploeger Geplaatst: 2 april 2023 Auteur Geplaatst: 2 april 2023 dankjewel Lia56 momenteel werk ik nog in volledig 5 ploegen maar over een paar jaar hoop ik gezond af te zwaaien. dan lijkt mij het tuinieren een fijne hobby. de grote tuin is 10 minuut lopen van ons huis maar voor die tuin zo is als je graag een moestuin wilt hebben dat zal wel 2 jaar hard werken worden veel onkruid en kweek eruit halen en veel bemesten. ik geef mij een goede kans daarin. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Dat wordt niet genieten van je pensioen maar doorbuffelen.....😉 Als ik je tuin zo zie gaat dat vast goedkomen. Met de frees door de kweek en daarna regelmatig afschoffelen wat bovenkomt, dan put je het zo uit. Zolang het maar geen zonlicht krijgt. Succes! 1 Quote De moestuin van Patrijs
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Welkom Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
fre3ke Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Wat een mooie tuin. Veel plezier met de hobby, nu en straks. Quote
tuinploeger Geplaatst: 3 april 2023 Auteur Geplaatst: 3 april 2023 Moi Freezen lijkt mij geen goed oplossing , dan maak je lange stukken klein die allemaal weer gaan groeien ik ben bezig met een vork de dikke stukken eruit te halen op te schudden en het onkruid er uit te halen en af te voeren. dus ook niet in de compost bult zetten ik ben denk ik eigenlijk wat te laat met bemesten en zal voeding kunstmatig bij mijn tuin doen. bij tuinbonen en aardappels , later de witte kool prei en boerenkool dacht ik aan extra kunstmest bij fijn zaaigoed en boontjes dacht ik aan koemestkorrels?? in het najaar hoop ik een vracht paardenmest te krijgen van een boer uit de buurt (5m3) ofzo wat ik dat verstrooi over de tuin en in het voorjaar er dan onderspit zo dat is eest mijn update van wat ik nu doe ik wil 17 rijen van 20 aardappels verbouwen dat is 1/4 deel van de tuin dergelijk oppervlak reserveer ik ook voor al mijn diverse soorten boontjes dan is de helft ingedeeld de rest wordt nog bekeken. Pppphhhhfffffffff hobby altijd leuk . zo nu ff koffie en een broodje vanmiddag weer verder PS.. Heeft iemand nog tips dan lees ik dat graag?? grt Johan 1 Quote
Roelie Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 Goud bezeg Johan, houveul oaten en houveul vrougen? Quote
Waaslander Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 Welkom 6 uren geleden, tuinploeger zei: ik ben denk ik eigenlijk wat te laat met bemesten en zal voeding kunstmatig bij mijn tuin doen. bij tuinbonen en aardappels , later de witte kool prei en boerenkool dacht ik aan extra kunstmest bij fijn zaaigoed en boontjes dacht ik aan koemestkorrels? Waarom kunstmest? Ik zou eerder gaan voor compost als je daar aan geraakt . Een mulchenlaag van compost verminderd de groei gedeeltelijk van het onkruid . En je werkt aan de bodemstructuur . Met kunstmest dit jaar te gebruiken begint je volgend jaar maar aan het verbeteren van de bodemstructuur . Ik zelf gebruik enkel compost houtas (als kalk) en dan af en toe een klein koffielepeltje bloed/beendermeel voor de gulzige planten zoals kolen koffielepeltje per plant aan de voet van de plant . Quote
tuinploeger Geplaatst: 3 april 2023 Auteur Geplaatst: 3 april 2023 mijn wordt van diverse kanten compost afgeraden en de meeste compost is al verwerkt waar ik vraag verse stalmest dat is te vers om nu er nog onder te verweken en diverse mensen geven mij het advies om dan toch met kunstmest te gaan voeden NPK 12-10-18 en goed de dosering lezen.. het terrein is afgelopen winter met een graafmachine omgegooid zodat de bemeste bovenlaag nu 80cm diep licht en wat daar was aan de bovenkant. veel puin is er nu aan de oppervlakte en erg oneffen . Bij het egaliseren kom je ook veel puin tegen en geel zand ik ben gewoon te laat ik had in November de tuin moeten hebben en de hele winter er werk in kunnen steken met stalmest. toch bedankt voor de reactie en het delen van je mening grt . johan Quote
tuinploeger Geplaatst: 3 april 2023 Auteur Geplaatst: 3 april 2023 1 uur terug, Waaslander zei: Welkom Waarom kunstmest? Ik zou eerder gaan voor compost als je daar aan geraakt . Een mulchenlaag van compost verminderd de groei gedeeltelijk van het onkruid . En je werkt aan de bodemstructuur . Met kunstmest dit jaar te gebruiken begint je volgend jaar maar aan het verbeteren van de bodemstructuur . Ik zelf gebruik enkel compost houtas (als kalk) en dan af en toe een klein koffielepeltje bloed/beendermeel voor de gulzige planten zoals kolen koffielepeltje per plant aan de voet van de plant . Kalk toevoegen werd mij bij de welkoop winkel afgeraden de PH was oke . de voedingswaardes zijn uiters belabbert Quote
Roelie Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 Als ik dit zo lees Johan staat je nog een boel narigheid te wachten, veel succes!👍 1 Quote
redzebra Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 (aangepast) Veel succes !! Kweekgras is wel een narigheidje maar doenbaar (je moet dat niet overroepen) ook al is het gefreesd, je put het uit, 1/4 zet je aardappelen en die ga je sowieso een paar keer omwoelen (opaarden en oogsten) , het resterende gaat daar bijna uit zijn dit jaar. Compost is ook zo slecht niet als je dat als toplaag begint op te bouwen, je gaat dan merken dat de toplaag los is en dat het resterend kweekgras daar oppervlakkig wortelt en gemakkelijk te verwijderen is. Een kunstmest geeft op korte termijn meer resultaat en misschien ook een optie het eerste jaar, maar verschraalt uiteindelijk de bodem, het hangt er een beetje vanaf hoe snel je resultaat wil. Hoe je het ook doet, iedereen heeft zijn eigen methode en aan je tuin te zien heb je ervaring genoeg, er gaan daar zeker een paar jaar overgaan om die nieuwe tuin goed te krijgen, dat is de uitdaging en fun als hobby en waarschijnlijk ook waarom je die tuin er bijgenomen hebt, ik kijk uit naar opvolging van je project. 3 april 2023 aangepast door redzebra Quote
tuinploeger Geplaatst: 5 april 2023 Auteur Geplaatst: 5 april 2023 Redzebra jij heb het precies door. het is iets nieuws voor mij en je moet er enorm nu even veel tijd en energie insteken voor resultaat later ik heb er nu al 3 dikke kruiwagens puin uit en 3 kruiwagens kweek en 1/4 moet nog met de vork omgespit worden maar dat doe ik later dit jaar 1/4 aardappels 1/4 diverse soorten bonen 1/4 klein groente en die niet te veel aandacht vragen en het laatste gedeelte de najaars groentes dan hoop ik in november stalmest te krijgen wat ik over de tuin verspreid en de winter over laat liggen . ach this hobby en misschien maak ik anderen nog blij met aardappels en groentes als ik teveel heb. in mijn tuin achter ons huis heb ik heel veel zaaigoed en planten die veel aandacht nodig zijn . en het is gewoon lekker om buiten te zijn doei Quote
Mellie Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Wordt een mooi avontuur. En wat knap dat je nog dat je in ploegen werkt en bijna met pensioen en dan toch nog zo’n mega moestuin avontuur aangaat. Stilzitten achter de geraniums is er dus niet bij. Petje af hoor! Heel veel plezier Quote
marcelru Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 On 4/3/2023 at 8:14 PM, tuinploeger said: mijn wordt van diverse kanten compost afgeraden Waarom dan? Ik gebruik om het jaar compost en stalmest. De compost geeft structuur aan de grond (ik zit op Eindhovens klapzand), maar er zit niet zo bar veel voeding in. De mest 1x in de twee jaar is meer dan genoeg, de meesten mesten teveel. Ook kalk is een overgewaardeerd goedje. Nergens voor nodig als je grond goed in balans is. Ik ben het met je eens om niet te frezen; je maalt al je onkruid klein en het komt in veelvouden weer naar boven. Op zich is dat nog niet zo erg, maar ook al je bodemleven in de vorm van wormen etc. kan slecht tegen zo'n blender die door de grond gehaald wordt. In het verleden heb ik een tuintje gehad dat stijf stond van het zevenblad. Met de spitvork alles eruit gewerkt en verzameld en afgevoerd (7 volle kruiwagens wortelmateriaal). Nog een jaar elk sprietje dat nog opkwam met wortel en al verwijderd en daarna was ik er vanaf. Kweekgras werkt een beetje anders, maar het kan dus wel. Hoe dan ook, veel succes en tuinplezier gewenst. Quote
Grork Geplaatst: 1 juli 2023 Geplaatst: 1 juli 2023 En de tuinder,hij ploegde voort , welkom met je leuke forumnaam! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
HuubvG Geplaatst: 2 juli 2023 Geplaatst: 2 juli 2023 En wel zo prettig (vind ik, maar dat zal wel persoonlijk zijn hoor) dat je ook je echte naam vermeldt. Welkom Johan. Huub. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.