wouttie75 Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Vandaag begonnen een nieuw stuk naast mijn bestaande tuin, klaar te maken, centimeter voor centimeter door spitten met de mestvork. Kweek kweek en nog eens kweek. Nu maar 1 keer goed, minder problemen in het voorjaar. Het is wel dankbaar werk...... Wout Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Oh dat lusten mijn kippen wel! Succes nog verder! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
DVL Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Zo is het Wout, even doorzetten en je hebt er straks geen last meer van. Quote
aardbeijim Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Ik snap niet wat je bedoelt? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Geplaatst: 15 januari 2011 Google maar eens op 'kweek'. Dan zie je foto's van een onkruid. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eva Geplaatst: 18 januari 2011 Geplaatst: 18 januari 2011 Jong is het kruid best wel lekker eigenlijk... Quote
Gerwin Geplaatst: 18 januari 2011 Geplaatst: 18 januari 2011 Je mag het komen oogsten in mijn tuintje Quote
Eva Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 oops...ik bedoelde het zevenblad...kweek is niet te vreten..ik ben geen schaap! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!Die zijn toch gifitg? in ieder geval rauw, gebakken misschien niet Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Ik heb een recept waarbij je de bloem in pannenkoeken beslag doopt, en dan even bakt in een koekenpan. Ze schijnen dan naar paddenstoelen te smaken. (ik hoop dat ik alle tussen 'n-en' goed heb geplaatst. Heb al in geen eeuwen een groen boekje gelezen ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Ik heb een recept waarbij je de bloem in pannenkoeken beslag doopt, en dan even bakt in een koekenpan. Ze schijnen dan naar paddenstoelen te smaken. (ik hoop dat ik alle tussen 'n-en' goed heb geplaatst. Heb al in geen eeuwen een groen boekje gelezen )Bijna! Alle bloemen en planten namen zijn niet veranderd, dus paarde-bloem en padde-stoel. Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!aha, dan vind je mijn boerenbermsalade vast ook wel lekker Kweek noemen we hier fieter(veter) zevenblad noemen we hanenpoot , winde noemen we pispot etc...dus ik vergis me af en toe in de namen... Quote
Eva Geplaatst: 19 januari 2011 Geplaatst: 19 januari 2011 Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!Die zijn toch gifitg? in ieder geval rauw, gebakken misschien niet Rauw zijn de blaadjes ook erg lekker in een salade...vooral als je ze van tevoren bleekt. ik geloof dat het dan molsla heet. zachter dan botersla! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 januari 2011 Geplaatst: 20 januari 2011 En ik las laatst ergens dat de wortels wel werdern gebruikt om koffie te vervangen.. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wouttie75 Geplaatst: 22 januari 2011 Auteur Geplaatst: 22 januari 2011 Ik denk niet dat ik het ga eten, ik laat het composteren evt. onder zeil en volgend jaar kijk ik wel wat er van over is. Misschien afdekken met paardenmest. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
jos Geplaatst: 23 januari 2011 Geplaatst: 23 januari 2011 Of het helemaal waar is weet ik niet, ik drink gewoon koffie van bonen maar ik heb ook wel eens gehoord dat in oorlogstijd koffie werd gezet van gedroogde en gemalen cichorei. En ik dacht dat molsla of paardebloem tot diezelfde familie behoorden. Een legende van vroeger verhaalde dat mensen in een weiland de molshopen naliepen daarin vonden ze natuurlijk gebleekte stronkjes/bladeren a la witlof, mijn vader noemde het armelui's witlof.Als kind heb ik de opgehoogde molsla heuvels in de moestuin van mijn oom in Luxemburg zelf gezien echter nooit geproefd. Quote
Eva Geplaatst: 23 januari 2011 Geplaatst: 23 januari 2011 Klopt allemaal...mijn moeder maakte in de oorlog inderdaad koffie van Cichorei.maar molsla een legende? je kunt molsla nog gewoon bij verschillende zaadhandelaren krijgen.molsla is eigenlijk gewoon (gebleekte) paardebloem maar dan minder bitter. Quote
Frans Geplaatst: 23 januari 2011 Geplaatst: 23 januari 2011 maar molsla een legende? je kunt molsla nog gewoon bij verschillende zaadhandelaren krijgen.molsla is eigenlijk gewoon (gebleekte) paardebloem maar dan minder bitter.MolslaPaardenbloemen worden ook wel gegeten. Bladeren worden hiertoe overdekt met zand, waardoor ze verbleken. Ze worden dan molsla genoemd. Het is het jonge blad van de paardenbloem. Vroeger werd in de lente in molshopen naar gebleekte paardenbloembladeren gezocht, vandaar de naam molsla.Door veredeling is een verbeterde, bladrijke molsla verkregen. Molsla wordt op diverse markten in Europa als malse voorjaarsgroente aangeboden. In Nederland en België is het niet ruim verkrijgbaar. Bron: Wikipedia Molsla is o.a. bij zaadhandel vanderWal te koop. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.