Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

ik kan geen kweek meer zien !


wouttie75

Aanbevolen berichten

Vandaag begonnen een nieuw stuk naast mijn bestaande tuin, klaar te maken, centimeter voor centimeter door spitten met de mestvork. Kweek kweek en nog eens kweek. Nu maar 1 keer goed, minder problemen in het voorjaar. Het is wel dankbaar werk......

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!

Die zijn toch gifitg? in ieder geval rauw, gebakken misschien niet

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een recept waarbij je de bloem in pannenkoeken beslag doopt, en dan even bakt in een koekenpan. Ze schijnen dan naar paddenstoelen te smaken. (ik hoop dat ik alle tussen 'n-en' goed heb geplaatst. Heb al in geen eeuwen een groen boekje gelezen )

Bijna! Alle bloemen en planten namen zijn niet veranderd, dus paarde-bloem en padde-stoel.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!

aha, dan vind je mijn boerenbermsalade vast ook wel lekker

 

Kweek noemen we hier fieter(veter) zevenblad noemen we hanenpoot , winde noemen we pispot etc...dus ik vergis me af en toe in de namen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi ik weet wel wat van onkruid eten, maar een hartige kweek-taart kende ik nog niet. Zevenblad wel inderdaad. Enorm veel vitamines in 1 plantje! En vogelmuur, en brandnetel, en de gebakken paardebloemen ga ik ook proberen dit jaar. Het stikt er hier van!

Die zijn toch gifitg? in ieder geval rauw, gebakken misschien niet

 

Rauw zijn de blaadjes ook erg lekker in een salade...vooral als je ze van tevoren bleekt. ik geloof dat het dan molsla heet. zachter dan botersla!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het helemaal waar is weet ik niet, ik drink gewoon koffie van bonen maar ik heb ook wel eens gehoord dat in oorlogstijd koffie werd gezet van gedroogde en gemalen cichorei. En ik dacht dat molsla of paardebloem tot diezelfde familie behoorden. Een legende van vroeger verhaalde dat mensen in een weiland de molshopen naliepen daarin vonden ze natuurlijk gebleekte stronkjes/bladeren a la witlof, mijn vader noemde het armelui's witlof.

Als kind heb ik de opgehoogde molsla heuvels in de moestuin van mijn oom in Luxemburg zelf gezien echter nooit geproefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt allemaal...mijn moeder maakte in de oorlog inderdaad koffie van Cichorei.

maar molsla een legende? je kunt molsla nog gewoon bij verschillende zaadhandelaren krijgen.

molsla is eigenlijk gewoon (gebleekte) paardebloem maar dan minder bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar molsla een legende? je kunt molsla nog gewoon bij verschillende zaadhandelaren krijgen.

molsla is eigenlijk gewoon (gebleekte) paardebloem maar dan minder bitter.

Molsla

Paardenbloemen worden ook wel gegeten. Bladeren worden hiertoe overdekt met zand, waardoor ze verbleken. Ze worden dan molsla genoemd. Het is het jonge blad van de paardenbloem. Vroeger werd in de lente in molshopen naar gebleekte paardenbloembladeren gezocht, vandaar de naam molsla.

Door veredeling is een verbeterde, bladrijke molsla verkregen. Molsla wordt op diverse markten in Europa als malse voorjaarsgroente aangeboden. In Nederland en België is het niet ruim verkrijgbaar.

 

Bron: Wikipedia

 

Molsla is o.a. bij zaadhandel vanderWal te koop.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...