Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hey allemaal! 
Ik ben nieuw en dacht, ik stel me even voor! Ik ben Saar, en ik woon in Drenthe.  

Sinds een week ben ik huurder van een volkstuin en ik heb echt 0 tuinier-ervaring haha. Hele uitdaging dus! Het stuk tuin is 100m2, en helemaal omgeploegd dus een mooie schone lei. 
gisteren heb ik bedjes en paden aangelegd door af te meten en de paden plat te stampen. We zitten op zandgrond, dus dit leek me de makkelijkste manier! 
vandaag heb ik koemest korrels gestrooid wat aardbei plantjes kunnen overnemen uit iemand anders’ tuin dus dat is heel leuk. Verder klier ik wat aan. Mijn tuin techniek is “yolo!” Oftewel, trial and error. Al doende leert men. 

Een foto voor de sier, het is echt nog heel leeg 😂  

tips en advies is altijd welkom maar houd het lief ;) 

542B65FF-B055-4A1F-BD2F-528EE6AF11C5.jpeg

2F081B43-A4A2-4DA6-AE8F-1ED61EB9A20F.jpeg

Geplaatst:

Heel veel plezier met je nieuwe moestuin. Het zal je veel genot ( soms ook frustratie)  geven. Succes met zo een mooie lap moestuin

Geplaatst:

Hoi, welkom Saar, en leuk dat we op het MTF er een Drentse zand-collega bij hebben. Lekker stuk om mee te beginnen, die 100m2, kant en klaar geploegd.

Volgens mij heb je een goede beginners instelling: yolo en lekker klieren. Bij mij is het vooral: genieten van wat goed gaat, en leren van wat fout gaat – of je neerleggen bij slecht weer of een gewas dat kapot gaat door vraat van allerlei gespuis.

Tsja, tips en advies? Het ligt er helemaal aan wat jij lekker vind om uit je tuin te oogsten.

Voor zandgrond algemeen geldt dat diep wortelende gewassen het er beter doen dan op bijvoorbeeld klei of veen. Denk aan peen, winterwortel, schorseneer en pastinaak.

Verder is belangrijk dat je zandgrond aanvult met organisch materiaal. Denk aan compost, waarvan je zelf geleidelijk aan steeds meer kunt produceren. Om water en voedingsstoffen vast te houden.

Hier op mijn zandgrondje kweek ik zo veel dat ik er het hele jaar rond van eten. Vorig jaar overvloedig veel tomaten, pompoenen en courgettes geoogst. Bonen zat. De sla en de andijvie gingen niet zo best. Veel dikke uien.

Oh, en straks in oktober/november: knoflook planten

Ga je lekker inlezen, bijvoorbeeld hier, of bij Diana’s Mooie Moestuin. Veel succes!

Geplaatst:

Welkom op dit forum Saar, het leukste is om steeds weer wat bij te leren, en dan ben je hier op het juiste adres. 

Veel plezier met je nieuwe hobby!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic