Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Spruitbroccoli (o.a. Nine star) teelt, oogst, problemen?

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
16 uren geleden, Arja zei:

realieer me nu wel dat mijn twee planten misschien wat dicht bij elkaar staan. 

Och, ze kunnen in dit geval aan meerdere kanten goed groeien. Dat ze elkaar een beetje raken met hun bladeren zal niet erg zijn. Ze staan er mooi bij iig! 

Geplaatst:

Ziet er goed uit! Ik zat net te lezen over de spruitbroccoli en andere bloemetjeskolen n.a.v. de bimivraag in een ander topic.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Leuk! Misschien komend jaar ook maar telen, heb geen overblijvende koolplanten. Ik laat ze altijd bloeien (vind dat prachtig!) En te weinig tijd om actief bloeischeuten weg te halen, maar dit jaar eens proberen.

Deze topic doet me overigens wel weer denken aan het opgeblazen concept "wisselteelt". Iedereen altijd bang voor knolvoet, maar plotseling niet als we kolen als vaste plant behandelen (zoals hier of eeuwig moes).

Zie ook deze post: https://www.moestuinforum.nl/topic/48528-wisselteelt/?do=findComment&comment=520853

Geplaatst:

Ik heb voor komend jaar nieuwe Piracicaba zaden besteld, absoluut een favoriet. Dikke bloemknoppen en ook heel veel. Ik heb ze twee jaar geleden voor het laatst gezaaid en vorig jaar heeft echt niks het in mijn tuin overleefd qua slak, dus toen ben ik ook gestopt met zaaien. Ik heb nu ook helemaal niks in de tuin qua brassica.

Alles van onderstaande foto ga ik weer zaaien.

IMG_20250101_140730575_HDR_1140162.thumb.jpg.66c5318825279d31164c998c1fdf23ce.jpg

Dit jaar ga ik er wel weer voor. Je kunt er toch geen peil op trekken qua weer of slak

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Inderdaad, gewoon blijven proberen @woldistel! De aanhoudt wint

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zag vandaag dat de eerste roosjes in mijn Nine Star verschijnen, maar ze zijn erg klein. Ik heb niet het idee dat ze groter gaan groeien - of kan dat nog steeds?

Na het doorploegen van dit topic denk ik dat het handig zou zijn om wat van de vele zijscheuten te verwijderen. Ze zijn echt heel vol. Misschien dat ik dan meer grote ipv veel kleine roosjes krijg? 

PXL_20250406_152121051.jpg

PXL_20250406_164307400.jpg

Geplaatst:

Blad denk ik niet. @Jorieke123

Het lijkt veel, maar het zijn veel erg kleine roosjes. Die in mijn hand is de grootste. 

PXL_20250411_120729510.jpg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Scheuten onderaan de stam, mooi! Dan hoop ik dat ik daar stekken voor nieuwe planten van kan maken. De huidige, grote exemplaren staan bij nader inzien op een niet zo handige plek. 

PXL_20250522_091646098.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Daar heb ik zelf nog niet veel succes mee gehad, met dat stekken van de Nine star. Hopelijk lukt het! 

Ik heb de planten ook nog wel eens verplant hoor, ook van dit formaat. Veeeel water geven bij droogte en misschien een steun er bij als ie wat topzwaar is en nog niet goed vast zit met de wortels. 

Geplaatst:

Ah ik dacht dat je iets gezegd had over afleggers. Ging waarschijnlijk over eeuwig moes dan. 

Ik laat ook een bloem zitten voor zaad. Vind het een leuke groente, dus ga proberen het 'veilig te stellen'. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heel veel scheuten aan de Nine Star. En de planten een flink kopje kleiner gemaakt, want dat grote blad zag er niet meer uit.

PXL_20250622_150636183.jpg

Geplaatst:

Goed idee @Arja om de nine star te snoeien ..👍😊 di mijne ( in pot) is ook zo kaal… ik over weeg om ook een nieuwe te zaaien want geen idee meer hoe oud de mijne is…🤔 Ze is langer dan ikzelf ben dus koppie kleiner is ook wel handiger dan 😅🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
  • Auteur

Deze tijd van het jaar zien ze er niet geweldig uit. Als je zorgt dat ze niet teveel nieuwe scheuten/zijtakken maken, dan blijft het een redelijk compact geheel met volgend jaar een goeie oogst!

Geplaatst:

Ah dan ga ik de scheuten wat uitdunnen. Het zijn er erg veel!

Geplaatst:

Oe dan ben ik denk ik toch wat te voortvarend geweest…😬🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4590.jpeg

IMG_4589.jpeg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Het zijn hier nogal doorgeschoten slungels geworden, misschien omdat ik er pompoenen onder had groeien.

Ik haal er denk ik nog wat zijtakjes van af en dan is het afwachten wat we komende lente kunnen oogsten!

227_5103.JPG

Geplaatst:

Die zien er wel uit alsof er best oogst vanaf komt. Kan je die afgeknipte zijtakjes nu nog stekken, denk het niet?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.