Jorieke123 Geplaatst: 15 januari 2011 Share Geplaatst: 15 januari 2011 Mijn spruitbroccoli planten zijn door de sneeuw helaas wat scheef gaan staan en vrij lelijk geworden. 1 van de planten is ook onttopt Ik denk niet dat er nog broccolietjes aan komen... Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 15 januari 2011 Share Geplaatst: 15 januari 2011 Zonde! Wel een geweldige (en vroege) tweejarige groente. Ook erg mooi om te zien. veel gespreide oogst en nog niet erg gekend op de volkstuincomplexen. Ook wel winterbroccoli genoemd. Bij jou de sneeuw bij mij de konijnen. Ik heb er dit jaar extreem veel last van gehad, ze hebben alle groente die boven de sneeuw stonden weggevreten. Meer dan in andere jaren. Zijn ze al je spruitbroccoli's aangetast of had je er maar 1 staan (jou kennende, vast niet )? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2011 Hehe ik heb er nog een stuk of 4/5. Ze kunnen alleen niet nog een enorm sneeuwdek aan denk ik. Maar even in de gaten houden, en sneeuw verwijderen als het er toch nog van komt dit jaar. Het lijken wel wat te grote zware planten voor hun steeltjes (die al heel dik zijn). Dus ik ben benieuwd! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 16 januari 2011 Share Geplaatst: 16 januari 2011 Misschien toch maar even ondersteunen, andere tweejarige kolen zoals palmkolen worden ook topzwaar en die moet je ook ondersteunen. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2011 Waarmee/hoe zou je dat dan doen? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 16 januari 2011 Share Geplaatst: 16 januari 2011 Met (bamboe)stokken direct langs de hoofdstam en dan met binddraad, zo doe ik het bij mijn palmkolen. Weet alleen niet zeker of dat bij de spruitbroccoli net zo makkelijk gaat, want volgens mij groeit die vrij weelderig of niet, misschien moet je dan wat meer stokken plaatsen. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 16 januari 2011 Share Geplaatst: 16 januari 2011 Nog wat foto's gevonden op het net. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2011 Dat wordt dan iets voor volgend jaar uit voorzorg, Want ze zijn nu al vrij krom en niet meer langs rechte stokjes te binden. Je zou er een soort y vormige stok onder moeten kunnen zetten.. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bonnie f Geplaatst: 16 januari 2011 Share Geplaatst: 16 januari 2011 Je brengt me op ideeën! Ik ga dit jaar ook spruitbroccoli planten. Zou het ook in een pot kunnen? Of opkweken in een pot en voor de winter in de tuin zetten? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 16 januari 2011 Ze zijn echt te groot voor een pot. Of je moet een flinke pot hebben natuurlijk. Maar je kunt ze wel heel groot kweken en dan aan het einde van de zomer in de vollegrond zetten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 18 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 18 januari 2011 Ik merk trouwens grote verschillen tussen de plant -'nine star perannial' ( Een vaste, doorlevende witte broccoli. Groeit het eerste jaar uit tot een forse bladkool, en gaat tijdens de lente van het tweede en de daaropvolgende jaren volop witte broccolis produceren. Alle roomwitte knoppen oogsten, anders vormt de plant zaad en sterft ze af.) -en de (ASPERGE)BROCCOLI (zo heette het nog niet toen ik het bestelde, vorig jaar). De laatst genoemde is degene die nu helemaal krom ligt, en waarvan bij 1 plant de top er uit ligt. De hele plant doet wat week en snottig aan. Zie hier (op de achtergrond) de kromme planten: De nine star is nog lekker stevig, en staat mooi overeind. Die heb ik als plantje gekocht, bij de stand van Peter Bauwens op de kwekerijdagen in Bingerden afgelopen jaar. De (asperge)broccoli heb ik opgekweekt uit zaad, en voordat de sneeuw er op kwam zagen ze er net zo mooi uit als de nine star. Ik heb toen wel gezocht, en kon nergens vinden of die gezaaide variant nu eigenlijk een vaste groente is, of een 2 jarige... je zou hem op zich hetzelfde kunnen behandelen als de nine star toch? Die (als je hem laat bloeien) ook niet echt vast is. Maar zoals ze er nu uitzien..... Van de nine star heb ik 2 stekjes genomen, want tot nu toe bevalt hij goed (heb er nog niet van kunnen oogsten hoor, maar het is een mooie plant) en 1 plant is wel wat weinig. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 22 januari 2011 Hier nog wat extra foto's om mijn punt duidelijk te maken (links de stevige 'nine star' plant, rechts de snottige Broccoli 'sprouting mixture') Gezond en stevig: langzaam wegkwijnende snotbende: 2e plant waar nu de top uit/af is: Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 22 januari 2011 Share Geplaatst: 22 januari 2011 Volgend jaar dus de sneeuw verwijderen, misschien lukt het dan beter. Ik ben heel benieuwd naar die 'nine star' plant en dan vooral de kleine witte broccolis. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2011 Auteur Share Geplaatst: 22 januari 2011 Tja, als die nine star een succes is, en de stekjes aanslaan, ga ik me vooral op die soort richten. Die heeft een evengrote bult sneeuw op zn 'kop' gehad.. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 8 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 8 november 2011 Mijn Nine star broccoli is een beetje uit de kluiten gewassen. Ik weet niet of dat goed gaat komen van de winter. We zullen zien. Had ik de plant misschien beter moeten checken op zijtakken, en die verwijderen? Hij staat nu wat scheef en heeft meerdere takken. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 8 november 2011 Share Geplaatst: 8 november 2011 Ik vindt het mooi, bij mij gaan ze ook goed maar nog niet zo hoog als bij jouw, denk wel ja dat je hem moet snoeien bv in voorjaar of nu geen idee eigenlijk,die kan je volgens mij ook stekken. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 26 november 2011 Is er verder al iemand die al een paar jaar van dezelfde spruitbroccoli-plant oogst? Ik ga proberen om bij de planten die ik dit jaar heb gezaaid, de zijscheuten beter weg te halen. Dan worden ze misschien niet zo topzwaar als deze plant die vorig jaar is gezaaid. En al een winter heeft overleefd, en oogst heeft gegeven. Die van bijna 2 jaar oud krijgt ook een rotplek 'bovenop' de plant, binnenin die enorme bos. Dus ik ben bang dat hij de komende winter niet gaat redden. Ik heb er wat dikke takken af geknipt, zodat hij wat minder zwaar is. Maar dat had ik denk ik veel eerder moeten doen. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 november 2011 Share Geplaatst: 26 november 2011 Ja ik denk zeker dat je deze bij moet houden met groeien ze gaan enorm hard, denk wel dat dat topzware met rot te maken heeft.Volgens mij had je afgelopen winter ook 1 met rotteplek erin toch ? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 26 november 2011 Ik had afgelopen winter die ene (door Peter Bauwens gezaaide, en door mij als plantje gekochte) nine star, en meerdere (eigen gezaaide) andere-soortnaam-broccoli's. Die laatste zijn inderdaad allemaal ingerot en dood gegaan in de winter. Alleen de Nine star bleef goed. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 november 2011 Share Geplaatst: 26 november 2011 Oke bij mij heeft ninestar het erg goed gedaan, ik ben benieuwd naar aankomend seizien en zal ze in voorjaar lekker wat compost geven. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sonnee Geplaatst: 27 november 2011 Share Geplaatst: 27 november 2011 misschien voor de winter wat heftiger terugsnoeien?geen idee, wil er komend jaar in ieder geval ook gaan zetten, dus hou de info van mensen die ze hebben staan goed in de gaten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 november 2011 Ik heb nu bij de planten van dit jaar, gezorgd dat de plant maar 1 'top' heeft. En niet meerdere vertakkingen. Volgens Peter Bauwens (De nieuwe tuin) gaat de plant 3 tot 5 jaar mee. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 7 mei 2012 Auteur Share Geplaatst: 7 mei 2012 Ik heb helaas maar 1 plant staan nu, de rest heb ik verplant toen het zulk lekker weer was afgelopen winter. Net voordat die kou kwam... Anyway: ik heb de hoofdknop nu geoogst, laat de kleine roosjes maar komen! Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Margareth Geplaatst: 16 mei 2012 Share Geplaatst: 16 mei 2012 ziet er goed uit zeg! die van mij waren ingevroren en hadden alleen zijscheutjes omdat de top weg was... maar zo kan het dus ook! (volgend jaar misschien) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dennis29 Geplaatst: 18 mei 2012 Share Geplaatst: 18 mei 2012 Hier zijn alle broccoli's doodgevroren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.