Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Olijfboom vorig jaar gekocht en dit voorjaar in de tuin geplant. Begint echter al zijn bladeren te verliezen. Weet iemand wat er mis is?

Alvast bedankt.

IMG_20230606_204052.jpg

IMG_20230606_204056.jpg

IMG_20230606_204101.jpg

IMG_20230606_204106.jpg

IMG_20230606_204143.jpg

IMG_20230606_204113.jpg

IMG_20230606_204207.jpg

Geplaatst:

Hoe heb je hem overwinterd? In pot laten staan? Ook bij vorst? Hoe zagen de wortels eruit toen je hem uit de pot haalde en in de tuin zette? Op zich is een beetje bladrui volkomen normaal na de winter. Meestal gebeurt dit gelijktijdig met het uitlopen van de nieuwe blaadjes en bloemknoppen. Maar zo te zien is dat bij jou nog niet het geval? Als de twijgen groen zijn, komt het vast nog wel goed. Hou er rekening mee dat een olijf heel veel frisse lucht wil. Zo tegen de schutting is misschien niet de allerbeste plek. En in de winter kan enige bescherming noodzakelijk zijn. gebruik hiervoor altijd iets wat lucht doorlaat, bijvoorbeeld fleecedoek. 

Geplaatst:
  • Auteur

@D_SDennis

Dank voor je reactie.

Deze winter heeft de boom in de pot gestaan. Bij (nacht)vorst tijdelijk onder de overkapping of in de garage gezet en ingepakt met een Fleecedoek.

In eerste instantie heb ik de boom met pot en al in de grond geplant (zodat ik hem er in de winter weer makkelijk uit zou kunnen halen). Echter heb ik de pot er recentelijk af gehaald omdat ik las dat (te) vochtige grond wellicht de oorzaak zou kunnen zijn. Helaas zie ik nog geen verbetering aan de boom.

Bedankt voor de tip vwb luchtbeweging. Ik vrees echter dat mijn tuin niet heel veel andere opties biedt...

Geplaatst:

Een olijfboom is nou eenmaal niet heel geschikt in ons klimaat. Een nat en koel voorjaar, een tijdlang in een pot, misschien op de wind, allemaal factoren waar een olijf niet van houdt. De kans dat je in Nederland je olijf mooi en gezond houdt is niet heel groot, tenzij je heel veel kunstgrepen uit gaat halen. Hij zal 't wel overleven, maar regelmatig blad laten vallen, laten verkleuren, last krijgen van plaaginsecten\, het is wat het is. ;)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic