Amrutten Geplaatst: 7 juni 2023 Geplaatst: 7 juni 2023 Mijn Italiaanse tuinbuurman was zijn prei aan het afknippen. En dan niet net geplante prei. Deze planten staan al enige weken. Toen ik hem vroeg waarom hij dat deed zei hij: -ze moeten dik worden, niet lang. Dit is al de derde keer dat ik ze afknip.- Gezegd moet zijn, zijn planten staan er goed bij. Ik kwam een filmpje tegen waar iemand, in de commerciële teelt, ook de bovenste 15-20 cm afsneed. Het kan dus geen kwaad. Ben van plan de helft van mijn prei te kortwieken, zodat ik kan vergelijken. Iemand hier ervaring mee ? Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2023 Geplaatst: 7 juni 2023 Alleen bij het uitplanten om te veel verdamping via het blad tegen te gaan. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 7 juni 2023 Geplaatst: 7 juni 2023 6 uren geleden, Amrutten zei: Toen ik hem vroeg waarom hij dat deed zei hij: -ze moeten dik worden, niet lang. Dit is al de derde keer dat ik ze afknip.- - - - Ben van plan de helft van mijn prei te kortwieken, zodat ik kan vergelijken. Iemand hier ervaring mee ? Zolang de bladeren van prei gezond zijn hebben ze een functie bij de groei van de plant en zorgen daarmee dus ook voor het dikker worden. Met regelmatig terug snijden beperk je het totale 'werkzame' oppervlak van de bladeren en zoiets lijkt me juist geen stimulans voor het dikker worden. Net zoals @Patrijs doe ik dat inkorten alleen bij het uitplanten en ook zoals bij hem om dezelfde reden. Ingekorte prei slaat makkelijker en sneller aan en begint daardoor dus sneller aan zijn groei. Hoe mijn gekortwiekte planten er dan uit zien zie je via de volgende link (foto vorig jaar) https://www.moestuinforum.nl/topic/35861-wat-heb-je-vandaag-of-gisteren-in-de-tuin-gedaan-2022/?do=findComment&comment=453878 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.