Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

Ik heb aardbeien in de tuin staan. Ik geef ze vaak water, ze staan in de zon en in verse potgrond. Er zaten afgelopen mei ook veel bloemetjes aan. Iedere plant 3 trossen met ieder een 8 tal bloemen.

De bloemetjes zijn nu uitgebloeit en er zit een piepklein aardbeitje in de kroon, maar het vruchtbeginsel lijkt niet te groeien het lijkt klein te blijven. Is er iets dat ik over het hoofd zie?

Geplaatst: (aangepast)

Dit is een voorbeeld van een vruchtbeginsel dat zich niet verder lijkt te ontwikkellen.

WhatsApp Image 2023-06-08 at 9.37.06 PM.jpeg

Het is niet verdroogt of stuk, maar het heeft zich afgelopen 2 weken niet verder ontwikkeld.

aangepast door Daan91
Geplaatst:

Het niet uitgroeien van vruchten komt vaak door een slechte (of geen) bevruchting. Meestal door gebrek aan vliegende insecten, zoals hommels, bijen, zweefvliegen.

Weet je het ras?

Er is een ras (Frau Mieze Schindler: FMS) waarbij alle bloemen geen meeldraden hebben. Voor vruchten moet er een ander aardbeienras vlak in de buurt staan. Dat andere ras moet dan wel in dezelfde periode bloeien.

Op jouw foto zie ik nogal rondvormig blad, donkergroen met een vleugje blauw. Kenmerken van FMS. Daarmee is niet gezegd dat het hier ook echt om FMS gaat.

20230609_Bloem_Ostara_FMS_.jpg

^ Links: Bloem Ostara (wel meeldraden). Rechts: bloem FMS (geen meeldraden). Midden: niet uitgegroeide vruchten van FMS.

(Bloem en vruchtjes FMS zijn afkomstig van een plek waar dit jaar geen enkel ander aardbeienras in de buurt staat.)

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...