Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waterpomp vragen


Bearded johnie

Aanbevolen berichten

Ivm de droogte ben ik toch water uit de sloot gaan pompen met het pompje dat mijn vader een aantal jaar geleden heeft aangeschaft 

 

20230614_173345.thumb.jpg.26940ae67155adc23353317315b861fb.jpg

 

20230614_173336.thumb.jpg.dca30f33baaf39ceecb4a107604929e3.jpg

 

20230614_173359.thumb.jpg.b3a8441360af96f46fc3608efd1bf720.jpg

 

pompje was maar2 keer gebruikt door pa en heeft daarna 3 jaar stilgestaan. 

afgelopen week geprobeerd en hij liep in 1 keer duurde wel even voordat er water doorheen kwam maar toen hij eenmaal stroomde was het eigenlijk iets te veel van het goede.

Een gieter van 10 liter was binnen 10 seconden gevuld(op de zachtste stand), dat betekent dus  een harde dikke straal, waardoor de grond teveel opspat.

Nu weer wil ik graag de slang verlengen, dat zou ik het liefst met gewone maat tuinslang doen . Zodat ik er ook de broes van gardena erop kan doen.20230614_173434.thumb.jpg.6762a4e7005a08152394c0ceffc9ecba.jpg

 

20230614_173419.thumb.jpg.26f086b86aa0c62359a9849288815847.jpg

 

Nu is alles nog amateuristisch in elkaar geklust maar ik wil dit gewoon goed werkend hebben de dikte van de zwarte slang is 32mm deze zat bij de pomp.

Ik ben echt een leek dus vandaar de volgende vragen;

1. Kan ik van 32mm slang naar normaal tuinslangformaat?

2. Kan het water tegengehouden worden dmv spuitpistool of is dit slecht voor de pomp?

3. Kan ik nog iets regelen met de pomp zodat hij iets minder hard pompt?

4. Weet iemand een goed adres om slangen , Koppelingen te kopen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slangen & koppelingen voor beregening | Wildkamp.nl

 

tyleen / Gardena kraanstuk overgangskoppeling - Leidingshop - Gratis verzending

 

Mij lijkt het dat zolang er water in de pomp staat deze blijft werken, maar dat is een gok.

Zelf pomp ik eerst mijn IBC vol en dat gebruik ik weer om te sproeien.

 

Maar op deze pomp kan een sectorsproeier en de nieuwe 4takt van LEA wordt ook als set verkocht met gardenaslang.

 

 

 

DU71036_set1_groot.jpg

aangepast door Patrijs
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Je pomp is een zelfaanzuigende centrifugaalpomp. Kwestie van het pomphuis vullen met water en dan aanzetten, dan zou-ie uit zichzelf moeten gaan pompen.

Vooral niet te lang laten drooglopen, dat vinden de pompafdichtingen niet zo fijn.

 

Let ook op dat de motor 1:40 mengsmering nodig heeft. De meeste kant-en-klare tweetaktbrandstof is 1:50 gesmeerd.

 

On 6/15/2023 at 10:11 PM, Bearded johnie said:

1. Kan ik van 32mm slang naar normaal tuinslangformaat?

Ja, is geen probleem, dan knijp je de pomp wel af, zodat-ie minder water geeft. Bij te hard afknijpen "slaat de pomp af" zoals dat heet, komt er helemaal niks meer uit. Typische eigenschap van centrifugaalpompen. Als je veel water wilt hebben zou ik de slangen zoveel mogelijk in een grote diameter kiezen en pas op het laatste moment de verjonging naar tuinslangformaat aanbrengen.

 

On 6/15/2023 at 10:11 PM, Bearded johnie said:

2. Kan het water tegengehouden worden dmv spuitpistool of is dit slecht voor de pomp?

Ja, kan, lijdt je pomp niks mee, maar wel met risico op afslaan, zie vorige antwoord. Bij erg lang volledig  afknijpen bij draaiende motor zal het water in de pomp warm worden. Je blijft er dan nl. wel energie in stoppen. Om met draaiende pomp en een slang eraan te begieten zou ik er een grote kop van een gieter of iets dergelijks aan zetten i.p.v een spuitpistool. Heb je veel meer water en loop je dus minder lang rond en verstook je ook nog eens minder brandstof. Om over de herrie van zo'n tweetaktmotor maar te zwijgen.

 

On 6/15/2023 at 10:11 PM, Bearded johnie said:

3. Kan ik nog iets regelen met de pomp zodat hij iets minder hard pompt?

Als je het toerental van de motor kunt terugregelen kun je veel doen. Anders wat harder afknijpen met je slangen. Zie ook antwoord 1.

 

On 6/15/2023 at 10:11 PM, Bearded johnie said:

4. Weet iemand een goed adres om slangen , Koppelingen te kopen?

 

Wildkamp heeft dat soort spullen in overvloed. Maar voor huis-tuin-en-keukenwerk kun je ook gewoon bij de bouwmarkt terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...