Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Preimineervlieg


Lia56

Aanbevolen berichten

Zowel in Frankrijk als hier thuis zijn alle uien en knofloken, (ook de olifantenknoflook waren aangetast) geruimd ivm de mineervlieg (  in de achtertuin en in de voortuin, dus niet vlak naast elkaar) .

Nu staat er al een paar weken een rijtje prei ( ca 20cm hoog nu). Is het verstandig deze ook er al uit te halen?

Kan ik in de grond waar deze planten stonden gewoon wel sla oid poten?

aangepast door Lia56
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 de overweging die Diana inderdaad maakt om het een paar jaar niet meer te poten komt omdat er bij haar op het volkstuin complex een invasie is van de mineervlieg, zou het vooral in de gaten houden of eventueel gaas tegen kopen voor volgendjaar? Ik vermoed dat Diana er ook nog wel wat op gaat verzinnen maar dat zal je pas over enkele maanden dan kunnen lezen als ze er een blog over schrijft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-6-2023 om 10:19, Lia56 zei:

 😪 Volgens Diana de eerst komende jaren even geen knoflook en ui.

 

Volgens Frans gewoon doorgaan met knoflook en ui telen :-).  Maar dan wel beschermd want de eerstkomende jaren geen knoflook en ui telen zal het probleem niet oplossen.

 

De preimineervlieg is nu eenmaal alom aanwezig en krijg je niet meer weg. Ook vanuit een wijde omgeving zullen ze jouw prei, knoflook ,uien en sjalotten weten te vinden. De enige manier om onaangetast planten te kunnen telen (pesticiden vergeten we natuurlijk) is een afscherming d.m.v. gaas waardoor bij mij bijvoorbeeld prei en sjalotten al jaren vrij blijven van die vlieg.

 

Dat de preimineervlieg een voortdurend gevaar blijft zie ik aan wat sjalotten en preiplanten die ik ieder jaar als signaalgevers onbeschermd in de vollegrond zet. Ondanks dat er geen preimineervliegen meer afkomstig kunnen zijn van eigen bodem (besmette signaalgevers worden op tijd vernietigd) en er in een ruime omgeving niemand meer een moestuin heeft, weten de beestjes dus nog ieder jaar mijn tuin te vinden. 
 

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens Frans. Een aantal jaren geen allium soorten zou trouwens geen enkel verschil maken. Hier in de omgeving zitten ontzettend veel preitelers, dus die vliegjes zouden hun weg zo teruggevonden hebben naar de tuinvereniging. Bovendien moeten dan wel alle leden meedoen en zelfs dan is het effect te verwaarlozen denk ik.

 

In de knoflook dit jaar nauwelijks last van gehad. Alleen bij enkele rassen, verder mooie schone bollen die wel aan de kleine kant zijn.

Prei vorig jaar compleet mislukt door persoonlijke omstandigheden en de preimot. Uien gingen in 2019 geweldig (uien tot 450 (niet gedroogd misschien 500) gram), daarna elk jaar slechter en dit jaar vond ik het niet eens de moeite meer. Heb op een vriend zijn tuin samen met hem wel wat uien gepoot. Veel daarvan vertonen nu al flinke mineervliegaantasting, te zien aan het spiraalsgewijs krullende blad. Verder voorlopig alleen (oer)prei en (olifanten)knoflook op mijn eigen moestuin.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die is gewoon overal aanwezig ook in bieslook, alleen daar valt het niet zo op. Je zou dan al alle allium soorten moeten bannen gedurende een jaar in de wijde omgeving, ook bij je verre buren, wat gewoon niet kan.  Er wordt ondertussen ook geëxperimenteerd met gesteriliseerde mannetjes maar dat is niet voor ons hobbytuinders. @Lia56 ja je kan er gewoon sla planten. Achtergebleven poppen komen in het najaar uit (vanaf eind augustus) maar gaan alleen achter allium soorten. Door de zachte winters is het soms interessanter om pas eind november bv look te zetten als de laatste vluchten verdwenen zijn.  Dit jaar had ik hier weinig last op de knoflook en geen op de winterui in de serre.

edit : als je nu nog geen aantasting hebt op je prei (die staat er nog maar een paar weken in), ben je in principe safe tot het najaar wanneer de volgende vluchten zijn, je merkt dat ze terug actief worden als je de voedingsstippen van de vliegjes op de bladeren ziet.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, die was ik vergeten. Bieslook had ik tot afgelopen winter als vaste plant in de moestuin. Alle pollen bieslook verwijderd vanwege verdenking op preimineervlieg en ja hoor de 'bolletjes' en wortelvoet zaten helemaal vol met popjes van deze vlieg. Daarom uitgegraven en voorlopig geen bieslook meer in de tuin. Heeft voor de knoflook duidelijk geholpen want nauwelijks aantasting van mineer, vorig jaar was dat rotinsect in de bolvliezen en stengels veel meer aanwezig.

 

Daarmee is bieslook helaas een verborgen gastheer voor de preimineervlieg, zeker in regio's met veel preiteelt zoals hier.

 

Oerprei is tevens ook zeer gevoelig voor preimineervlieg. Mijn oerprei in pot (thuis) dit jaar verloren gegaan aan dat vliegje, heb enkel de broedbolletjes nog kunnen redden. In de schacht en grote bol zaten bij elke oerpreiplant zeker 10-15 maden en poppen.

aangepast door Stan W
Kleine toevoeging over oerprei.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat te denken van de sieralliums die steeds populairder worden in de siertuinen? Die zouden dan ook de poppen van de vlieg kunnen herbergen? In 't wild heb je ook allerlei alliumsoorten, dus het is een probleem wat zich niet goed laat temmen. Mijn strategie voorlopig is om vooral lekker rommelig te planten, zo min mogelijk monocultuur op rijtjes. Dan valt er wel eens wat uit, maar als je gewas goed gezond is, dan is het niet zo erg. Van alle aangetaste uien maak ik na het rooien direct uiensoep.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik heb dit nooit eerder gehad, maar pakte een ui uit de uienmand. Een gekochte wel te verstaan. Ik koop zakken van 5 kg over het algemeen. Dat past net aan in de mand. Zo kan ik een poos vooruit. Vandaag pakte ik een ui. Zat een vliegje op. Ik dacht nog, die rouwvarenmugjes nemen het hele huis over. Ik pak nog een ui. Zit ook onder de vliegjes. En eigenlijk ook wel groter dan een rouwvarenmug. Ik kijk naar de mand. Zitten de uien gewoon onder. Echt zo ranzig!

Ik neem aan dat dit preimineervliegen zijn? Heeft iemand dat ooit gehad op gekochte uien? Ik heb nu de hele mand met inhoud en al buiten gezet. Als ze morgen niet minder zijn, dan gaan ze de kliko in. Ik durf ze ook niet in de compostbak. Zit ik straks met hun miljoenen nakomelingen… maar ehm, iemand ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zo'n ui doorgesneden ? rotte uien vanbinnen ? Ik vermoed dat er een paar slechte tussen zitten en dan krijg je gisting en fruitvliegjes. Een preimineervliegje gaat niet op de ui zelf zitten, die gaat naar het groen, de poppen zitten in de ui en die ui is vanaf het begin al niet verkoopbaar.

edit: Je kan de goede eruit sorteren door even op te drukken, als ze hard aanvoelen zijn ze nog ok, de slechte kan je gewoon in de compostbak gooien. Lijkt een moeilijk jaar geweest te zijn 2023 voor bewaaruien  https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/11/27/de-groot-en-slot-waarschuwt-blijf-uienbewaring-checken

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekeken voor ik alles buiten zette, of er een rotte ui tussen zat. Je ruikt ook niets. Die ruiken altijd veel sterker. Of anders viezig in elk geval. Geen idee wat ze zijn, maar in elk geval geen preimineer dus. Dat scheelt. Weet niet of het alternatief heel fijn is, maar goed. Morgen even bekijken hoe de vlag erbij hangt. Thanks @redzebra!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...