Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag moestuinvrienden,

Ik ben recentelijk verhuisd naar een appartement zonder tuin en heb op mijn balkon 2 grote 'volle grond' bakken gebouwd om in te tuinieren (zie foto's). Maar nu het zomer is en mijn moestuin in bloei staat kom ik allerhande problemen tegen. Zo heb ik rouwvliegjes (waartegen ik al nematoden in de grond heb gezet maar dat baat nog niet helemaal) en 4 verschillende soorten bladluis (rode, groene, zwarte en wolluis, spaar ze allemaal!).

Ik heb al flink met afwasmidel-watermengsel bespoten maar daarvoor heb ik dan net weer teveel planten staan om echt alles goed te raken.

Er staat al knoflook in de bak (zijn de zwarte bladluizen erg fan van)

Er staat ook Oost-Indische kers in de bak maar dat vinden ze allemaal eigenlijk niet zo interessant.

Ik ben ten einde raad en weet niet hoe ik van het probleem af kan komen. De grond is een mengsel van 1/3e bio-compost, 1/3e perliet en 1/3e kokosvezel met onderin de bakken karton en gft afval om ze alvast wat op te vullen. (van dat tweede komen de rouwvliegjes waarschijnlijk, maar daar doe ik nu niets meer aan). Het zij vrij grote bakken (2 meter bij 1 meter) en ze opnieuw vullen met aarde kost een fortuin dus daar voel ik weinig voor. 

Help: hoe kom ik van mijn vele bladluizen af?

Lieve groentegroetjes, Michelle

WhatsApp Image 2023-06-22 at 10.33.07.jpeg

WhatsApp Image 2023-06-22 at 10.32.35 (3).jpeg

WhatsApp Image 2023-06-22 at 10.32.35 (2).jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb zelf geen balkon, maar weet dat mijn zus in het eerste jaar op haar balkon ook flink last van Luis had. Zij heeft toen lieveheersbeestjes(larven?) besteld en in de potten/bakken geplaatst. 

Toevallig hoorde ik haar van de week zeggen dat ze toch zo blij was dat ze dat toen gedaan had want nu automatisch ieder jaar nieuwe lieveheersbeestjeslarven die de luis grotendeels inperken. 

In mijn eigen tuin in sommigen planten ook flink last van luis, maar ook hier merk ik dat de natuur het grotendeels zelf oplost. 

aangepast door Vastone
Geplaatst:
1 uur geleden, Vastone zei:

Ik heb zelf geen balkon, maar weet dat mijn zus in het eerste jaar op haar balkon ook flink last van Luis had. Zij heeft toen lieveheersbeestjes(larven?) besteld en in de potten/bakken geplaatst. 

Dit wou ik ook zeggen. Mijn eerste jaar op terras was ook veel luis. Jaren erna werd het veel minder. Balkon bak is nieuw en insecten moeten die nog gaan vinden. Als er éénmaal lieveheerst beestjes zijn, zullen die zich ook verstoppen rond om de voedselbron. 
Spinnetjes niet dood maken, zeker de springspingen niet, lekker laten lopen.

Geplaatst:

Goeie tips! Ik zal dan lievehersbeestjes larven eens proberen! Ik heb verder geen last van mieren (zou best knap zijn op 8 hoog) dus dat moet gewoon goed gaan.

De totale grondlaag is 20 tot 25 cm diep gok ik, met daar onder nog 5 tot 10 centimeter afbrekende gft en kartonresten dus. Ik heb de bak met opzet nog niet helemaal vol gegooid want grond is duur, en zo kan ik de komende jaren een goede laag compost erop gooien.

Geplaatst:
5 uren geleden, Mochelld zei:

Ik heb verder geen last van mieren (zou best knap zijn op 8 hoog) dus dat moet gewoon goed gaan.

A bit offtopic; Het 2de of 3de jaar kan je wel mieren verwachten uit potten of bakken, ook op die hoogte. 
Eind juli / begin augustus, dan hebben de mieren hun bruitsvlucht en in die dagen ziet de lucht zwart van die beestjes. Dus als je vliegende mieren ziet op balkon, dan grote kans dat ze er komen. Na bevruchten van het vrouwtje laat het vrouwtje haar vleugels los. Als dat op balkon gebeurd, zal ze dus daar ernges een plekje gaan zoeken. 

In de herfst kan je trouwens wel bladeren verzamelen, die composteren het gemakkelijkst. 
Verder zou je een mini compost bakje in het midden kunnen opzetten. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...