Stan W Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 (aangepast) Afgelopen voorjaar een aantal appels op onderstammen geënt. Voor het eerst deze techniek uitgeprobeerd en het lijkt succesvol te zijn. Mijn aller eerste entingen ooit en meteen geslaagd. Zojuist de entwas en elastiek verwijderd, de ent die eronder vandaan kwam zag er mooi geheeld en goed vergroeid uit. Dik tevreden als beginner. Enige probleem waar ik bang voor ben is dat ze te erg uitgedroogd zijn geweest. Was de appelboompjes een beetje vergeten op zolder. Dat vonden ze in combinatie met de hittegolf niet leuk. Veel uitgedroogd groenbruin blad. Hopelijk komen ze er nu met genoeg water toch doorheen. Ook een invasie van duizenden varenrouwmugjes gehad op zolder in de betreffende 30L pot. Nu weer onder controle dankzij inzet van roofmijten en aaltjes. Mijn dank gaat in het bijzonder uit naar @marcelru en @Yuras voor het enthout en niet in de laatste plaats het uitleggen en voordoen van het enten zelf. 26 juni 2023 aangepast door Stan W 3 Quote
marcelru Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Mooi hoor, maar ik zou verwachten dat de ogen op het enthout nu uitgelopen zouden zijn. Heb je ook foto's van wat hogerop? Quote
Stan W Geplaatst: 26 juni 2023 Auteur Geplaatst: 26 juni 2023 (aangepast) Ja dat zijn ze ook, ik ga even een foto maken ondanks dat ze er beschamend slecht uitzien dankzij de verdroging. Edit: Foto's toegevoegd, moet er ook een paar nodig opbinden aan een stok zodat ze weer omhoog groeien. Vooral Lombarts Calville hangt bijna horizontaal. 26 juni 2023 aangepast door Stan W 3 Quote
marcelru Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Ziet er goed uit, maar inderdaad, een beetje water kan geen kwaad :-) 1 Quote
Stan W Geplaatst: 26 juni 2023 Auteur Geplaatst: 26 juni 2023 Heb er vanmiddag 5L water bij gegoten. Hopelijk herstellen ze daar enigszins van. Sommige bladeren zijn helaas te ver uitgedroogd, helemaal knisperig en krokant. Die zullen er wel afvallen. Quote
marcelru Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Appel is een taaie plant. Ze zullen het wel overleven. 1 Quote
Roland Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Vakwerk die enten, zo te zien heb je overal cambiumcontact. Dat komt door de goede rechte sneden die precies op de onderstam passen. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 26 juni 2023 Auteur Geplaatst: 26 juni 2023 Dan zijn ze nog beter gelukt dan ik had durven dromen @Roland. Van deze komen er uiteindelijk zeker wat in mijn moestuin. Bedankt voor het compliment! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.