Jump to content

Recommended Posts

Posted

We hebben net een volkstuintje en vgl de grondtest is de grond arm en wat te zuur. ik wil graag een vak aardappelen, een met stoksnijbonen en een met spinazie en sla en andijvie.

welke moet ik bemesten ? ik las aardappelen juist niet?

moeilijk allemaal !

Posted

Aardappelen zijn vrij gulzig en kunnen wel wat bemesting gebruiken. Snijbonen zou ik geen/klein beetje verse bemesting meer geven en je bladgroente een klein beetje. Het is lastig om hoeveelheden te adviseren. Voor een basis onderhoud bemesting wordt over het algemeen aangehouden:

Compost: een volle kruiwagen per 5m2

Verteerde mest: een volle kruiwagen per 10 m2

Gedroogde mest: verpakking

Mijn advies: ga af op je gevoel. Gewoon een lekker laagje bij de aardappels onderwerken

Wat voor mest wil je gebruiken? Zat er geen advies bij je grondtest of is het die van de boerenbond/welkoop?

Om het makkelijk te maken je kunt kalk en mest beter niet samen door de grond werken. Wat ik zou doen is volgend jaar in het najaar bemesten en dan in het voorjaar kalken. Andersom mag ook. Dat kalken doe je op basis van welke waarde er uit je grondtest is gekomen. Die leg je langs een tabel (meestal op de verpakking - zo niet op het net of in een boek) om zo de dosis per m2 te bepalen.

Posted

aardappel stuk geen kalk (vinden ze niet fijn) geven maar een goede organische bemsting in de vorm van mest van paarden of koeien of compost. Dan belkalk je dit na de aardappelteelt. Daarna kun je gerust nog stamboontjes zetten of andijvie als nateelt.

Bonen kunnen wel een beetje compost gebruiken maar geen verse mest dan trek je de bonen vlieg aan.

Spinazie houdt van veel mest, sla van medium.

Kool houdt van veel mest en doet het slecht op verzuurde grond. Je kan nu bemesten en dan als je ze plant algenkalk gebruiken dat kan wel gelijk met de plant maar niet gelijk met de mest.

Pompoenen, courgettes, tomaten, aubergines, komkommers houden allemaal van veel mest.

Nog een leuk weetje, mest in de vorm van compost of dierlijke mest wordt niet door de regen uitgespoeld. Het verrijkt de grond voor een langere tijd (als je staat te zweten weet je tenminste dat het niet voor even is ) De meeste tuinders gooien dit in de herfst op hun landje of indien je zandgrond hebt in het voorjaar. De wormen houden hier erg van en zij zorgen weer voor een mooie losse grond.

Kunstmestsoorten zijn in wateroplosbaar deze zullen na elke regenbui minder werken. Je hebt speciale korreltjes die het een half jaar lang afgeven. Deze geef je dus gedurende de teelt. Ze verrijken dus niet de grond maar helpen wel het gewas. Je bodem verbeterd er dus niet van.

Heel veel tuinplezier.