Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi iedereen,

Wij gaan dit weekend naar een boomkwekerij die slechts enkele koopzondagen voor particulieren houdt, waardoor het in ons geval nu is of wachten tot eind volgend jaar. Reden dat we hier naartoe willen gaan is dat deze variëteiten zou op stock hebben die ik voor de rest in België niet kan vinden. 

Nu vraag ik me echter af of we deze boompjes meteen na aankoop moeten planten, of dat we deze voorlopig in grote kuipen kunnen houden? Er is namelijk nog wat werk aan de grond op de plaats waar ik ze zou willen zetten.

Het zou gaan over een nashi, een vlier, en 2 moerbeien. En dan twijfel ik nog over een abrikoos en een perzikboom. Had namelijk op een youtubefilmpje van iemand met een foodforest gezien dat hij de 'Avalon Pride' zeer succesvol kon oogsten terwijl deze buiten stond. Maar als ik hier op het forum kijk, lijken perziken toch niet zo succesvol te zijn qua oogst als ze niet in een serre staan? Had ook graag een Hongaarse abrikoos gezet, maar dat zou nog moeilijker zijn hebben ze mij verteld?

Alvast bedankt voor jullie advies en tips! 

Geplaatst:

Het ligt er aan hoe de boompjes verkocht worden. 

Worden ze verkocht met kluit in een jutte zak dan raad ik peroonlijk wel aan spoedig over te gaan tot planten. Bevinden ze zich echt in en ruime kuipen dan kun je best nog even wachten met het aanplanten van de boom, wacht je tot volgende jaar houdt er dan wel rekening mee dat de boom voldoende vocht krijgt tijdens droge periode, boom in een kuip kunnen vrij snel uitdrogen. 

Geplaatst:

Als ze in pot verkocht worden (wat ik wel verwacht gezien het jaargetijde), dan zou ik ze gewoon in de pot laten, maar vooral zorgen dat de pot volledig in de schaduw staat en je structureel voor voldoende vocht zorgt. Z.s.m. planten zodra dat kan.

Perziken in de open lucht zou ik niet aan beginnen, gaat vaker niet dan wel goed en anders ben je heel druk met spuiten tegen de krulziekte... In Hongarije hebben ze een landklimaat, warmere en drogere zomers, veel strengere winters. Kan soms goed gaan, maar wij hebben zoals je weet een gematigd zeeklimaat en daardoor veel nattere en warmere winters waardoor de vroegbloeiende abrikozen nog vroeger bloeien, maar het te lang koel blijft om de vruchten lekker te laten rijpen. Kan ook een uitdaging zijn om dan een kruisbestuiver te vinden. In de kas kan die abrikoos wel een succes worden.

Zonder al teveel kunstgrepen doen peren, appels of aanverwanten zoals nashi het sowieso goed. Pruimen en kersen vragen doorgaans al iets meer aandacht, maar is ook goed te doen. Perziken en nectarines zijn gewoon een stuk lastiger en het is ook lastiger om hier goede informatie over te verkrijgen omdat er in onze regionen gewoon minder mee gedaan wordt.

• Like 1
Geplaatst:

Wat betreft de Avalon Pride, deze heb ik ook staan, In de buitenlucht wel te verstaan. De boom is enkele jaren geleden als halfstam van 1,50 neergezet en heeft elk jaar last van de "krulziekte" maar herstelt zich gedurende het jaar redelijk goed. Dit jaar hangen er voor het eerst vruchten aan die binnen enkele weken geoogst worden. 

Als ik er aan denk zal ik even een fotootje maken voor je. 

Geplaatst: (aangepast)

Als de bomen in potten staan zou ik geen probleem hebben ze aan te schaffen. Geleverd met kale wortel in deze tijd van het jaar; laat maar liggen.

Bij mij staan bomen (appel, peer, pruim, kers) soms meer dan een jaar in een pot, gaat prima als je af en toe wat bijmest en de watervoorziening goed in de gaten houdt (niet te droog, maar vooral ook niet teveel).

Welke bijzondere rassen heeft deze leverancier, dat je er zo op gebrand bent om nu die bomen te kopen?

aangepast door marcelru
waarom was dat opeens allemaal onderstreept?
Geplaatst:

Bedankt allemaal voor alle tips!

@HerbalX Super, ben heel nieuwsgierig naar je ervaring met deze perzik!

@marcelru sommige van de soorten die op mijn lijstje staan zijn wel ook bij andere kwekers vindbaar, maar er zijn er enkele bijv. de chojuro nashi peer, die al lang op mijn verlanglijstje staat, die ik enkel daar, in België, en op voorraad heb gevonden, samen met de vlier 'Black Lace', die ik wel in Nederland vond, maar niet in België, moerbeien zijn de Chinso en Gerardi Dwarf etc... 

Ze hebben nog heel wat meer waarin ik wel geïnteresseerd ben, zal denk ik een interessante zondag worden! Gaat over kwekerij 'De Zoetewei'. 

Zal zeker ook posten wat ik uiteindelijk aangeschaft heb, zal mezelf een limiet moeten opleggen vrees ik! ;-) 

6 uren geleden, FreyaS zei:

Maar als ik hier op het forum kijk, lijken perziken toch niet zo succesvol te zijn qua oogst als ze niet in een serre staan? Had ook graag een Hongaarse abrikoos gezet, maar dat zou nog moeilijker zijn hebben ze mij verteld?

Mijn ervaringen met perzik en abrikoos (buiten volle grond).

Perzik
  • Avalon Pride (2012) : ging in het begin goed, wel veel dubbele vruchten, smaak redelijk. Daarna flink taksterfte en monilia. Heb het boompje ca 7 jaar geleden uit zijn lijden verlost.
  • Benedicte (2011) ook wel wat krul en monilia, vooral dit jaar (zonder spuiten) ... desondanks flink wat overheerlijke vruchten. 
Abrikoos
  • Kuresia (2011) en Kioto (2018) gehad. Elk jaar opnieuw in de bloei vrijwel alles bevroren en in toenemende mate monilia. Als ik alle jaren bij elkaar 10-20 vruchten heb gehad tel ik ruim. Meeste vruchten ook nog onrijp en aangetast. Vorige week heb ik beide abrikozen gerooid.
Dus al met al .... perzik moeilijk .... abrikoos niet doen.
aangepast door Bertus
  • Like 1
Geplaatst:
48 minutes ago, FreyaS said:

kwekerij 'De Zoetewei'.

Het ljkt erop dat deze kweker een voorliefde heeft voor roodvlezige vruchten.

Let op dat je voor je nashi een bestuiver nodig hebt. Voor zover ik weet is alleen nijiseiki zelfbestuivend.

• Like 1
Geplaatst:

@Bertusde abrikoos Bredase doet het in mijn beschutte achtertuin tot nu toe prima. Toegegeven, het is jonge aanplant, maar ik denk dat het dus ook aan de soort ligt. Er zijn niet voor niets rassen met Nederlandse namen en er is in het verleden zelfs professionele abrikozenteelt geweest als ik me niet vergis. De abrikozen van de Bredase die schijnen wel enkel geschikt te zijn voor verwerking en niet zo goed voor directe consumptie. Voor meer details over abrikozen/perziken/nectarines verwijs ik iedereen door naar @windindewilgenwant dat is de enige expert op dat gebied waar ik bekend mee ben en die ook z'n kennis breeduit deelt.

@FreyaSde Zoetewei staat bekend als zeer goede kwekerij, vraag daar gerust advies over je keuzes, ze helpen je prima op weg en hebben er ook baat bij om je goed advies te geven. ;)

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt iedereen voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik het qua perzik en abrikoos voorlopig zo ga laten, mijn tuin is sowieso beperkt in plaats, zou dus andere boompjes die ik ook wel wil moeten laten voor het planten van perzik en/of abrikoos, waarbij de kans dan toch wel vrij groot is dat het moeilijk zal gaan... 

Voor de nashi ben ik nog de ervaringen op het forum aan het lezen voor een 2e boompje als bestuiver. 

Kan ook zijn dat ik daar toe kom en met hele andere boompjes buiten ga ... tja zou niet de 1e keer zijn ;-) Wel goed om te horen dat het gekend is als een goede kwekerij, we zijn er namelijk toevallig op uitgekomen maar nog nooit geweest.

Ik zag ook dat ze granaatappelboompjes zouden hebben, met 'lekkere' vruchten, maar lijkt me toch eerder vreemd dat deze er in ons klimaat in zouden slagen om volwaardige vruchten te produceren? 

Wacht nog vol spanning tot wanneer het in ons klimaat warm genoeg is dat we succesvol passievruchten kunnen kweken, hoewel ik al gehoord heb dat ook hierin sommige mensen wel slagen! 

Geplaatst:
2 uren geleden, FreyaS zei:

Voor de nashi ben ik nog de ervaringen op het forum aan het lezen voor een 2e boompje als bestuiver. 

Ik dacht 10 jaar geleden een zelfbestuivende Nijiseiki gekocht te hebben. Helaas maar 3-4 vruchten per jaar en een kleur die volgens forumleden niet bij Nijiseiki hoort.

Heb er 2 Jaar geleden als bestuiver een kolom-perenboompje van 1 meter hoog bij gezet, de peer bloeide gelijk het eerste jaar en nu al 2 jaar hangt de nashi vol met vruchten. Van de peer overigens nog geen vruchten.

• Like 1
Geplaatst:

Over Nashi chojuro: Ik lees (hier: http://www.kwekerijdezoetewei.be/Fruit_peer.php)

NASHI PEER - Pyrus pyrifolia 'Shinseiki'

Populaire variëteit uit Japan met sappige peren die eind augustus rijpen. Hoge vruchtdracht zodat vruchtdunning soms nodig is. Nieuw in de collectie. Kruising tussen Nijisseiki en Chojuro. Zelfbestuivend.

Maar ja, fruitbomen.net schrijft over de Shinseiki:

Shinseiki is geen zelfbestuivende plant

(https://www.fruitbomen.net/nashipeer/shinseiki/)

In dit voorjaar heb ik -om eens te proberen- daarom een Nijiseiki aangeschaft. Die zou zelfbestuivend zijn.

Maar nu schrijft Bertus dat dat -in ieder geval bij hem- niet zo was.

@Bertus: Dat perenboompje als bestuiver: een Nashi of een Pyrus communis? Welk ras dan? 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
12 minuten geleden, henkg zei:

In dit voorjaar heb ik -om eens te proberen- daarom een Nijiseiki aangeschaft. Die zou zelfbestuivend zijn.

Maar nu schrijft Bertus dat dat -in ieder geval bij hem- niet zo was.

@Bertus: Dat perenboompje als bestuiver: een Nashi of een Pyrus communis? Welk ras dan? 

Ik heb de Nashi gekocht als Nijiseiki maar hoogstwaarschijnlijk klopt dat niet.

Nashi kan bestoven worden door een communis.

In bijgevoegde link heb ik gevraagd of iemand het ras herkent. En ... bestuiven doet ie goed, vorig jaar en dit jaar hangt de nashi vol vruchten.

Geplaatst:
Op 8-8-2023 om 18:12, Bertus zei:

Ik dacht 10 jaar geleden een zelfbestuivende Nijiseiki gekocht te hebben. Helaas maar 3-4 vruchten per jaar en een kleur die volgens forumleden niet bij Nijiseiki hoort.

Heb er 2 Jaar geleden als bestuiver een kolom-perenboompje van 1 meter hoog bij gezet, de peer bloeide gelijk het eerste jaar en nu al 2 jaar hangt de nashi vol met vruchten. Van de peer overigens nog geen vruchten.

Bertus, heb je bij de keuze van je perenboomje (communis neem ik aan) nog gelet op overlappende bloeitijden? Zou elke variëteit communis je Nijiseiki kunnen bestuiven?

Op 12-8-2023 om 19:14, Maartendv zei:

Bertus, heb je bij de keuze van je perenboomje (communis neem ik aan) nog gelet op overlappende bloeitijden? Zou elke variëteit communis je Nijiseiki kunnen bestuiven?

Met overlappende bloei had ik vooraf geen rekening gehouden, dat was meer geluk dan wijsheid dat dat wel was. Zoals eerder genoemd, ik vond het een leuk compact boompje met "op label" mooie peren en heb 'm mede met de gedachte van mogelijke kruisbestuiving gekocht.

Ik heb al langer geleden "ergens" gelezen dat communis en nashi zodanig familie zijn dat ze mekaar bestuiven maar ik kan dat niet meer terugvinden.

In bijgevoegde link wordt het aangehaald.

https://agriworld.nl/nashi-peer-varieteiten-planten-vermeerdering/

aangepast door Bertus
Taalfoutjes
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...