Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi moestuinierders,

Bij het kopen van onze woning zat een mooie druiven struik bij. Leek mooi: de druif zelf was niet eetbaar en er zat een ziekte in die niet weg te krijgen was. 

Nu heb ik de oude druif weggehaald. Ik heb liever op die plek een nieuwe druif die wél eetbaar is! :)  Dan kan ik er zelf ook van genieten (naast de vogels en insecten). 

Is het mogelijk om op dezelfde plek van de oude druif een nieuwe te planten? Of is de kans op slagen slecht + dat de nieuwe direct ook geïnfecteerd wordt met evt. ziekte? 

Alvast bedankt voor jullie reacties! 

Groetjes Annelies (beginnend (moes)tuinierder. 

Geplaatst: (aangepast)

Ik denk (valse) meeldauw? Bladeren gerimpeld met allemaal bobbels, met witte uitslag aan de onderkant. 

aangepast door AnneliesR
Geplaatst:

Dan zou het moeten kunnen. Ik weet er niet alles van, maar dat zijn schimmels die altijd wel aanwezig zijn.

Maar het kan ook dat de druif ziek werd omdat de standplaats ongeschikt is, bijvoorbeeld de grondwaterstand te hoog. Dat merk je dan vanzelf wel als de nieuwe druif kwakkelt 

Geplaatst:

De galmijten trekken zich in de winter terug tussen de schorsdelen, en als de plant ontwaakt gaan ze naar de bladeren toe. Maar wellicht dat ze ook elders overwinteren, zoals in de grond of tussen spleetjes in de muur.
Maar volgens mij reizen ze ook door de lucht (verspreiding). Dus ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Preventief spuiten met spuitzwavel en een ras kiezen die daar meer tegen kan.

Ik heb een ras die daar erg gevoelig voor is, en 4 andere rassen staan er 2-3m vandaan en daar kan ik me niet van herinneren dat die het hebben.

Geplaatst:

Je had zelfs de nieuwe op de oude kunnen enten. Dan had je de nieuwe als een speer aan de groei gehad volgend jaar. Maar dat is dan voor de volgende keer dat je iets wilt wisselen voor een vergelijkbaar iets!

Geplaatst:

Bedankt iedereen voor alle tips! 

Ik ga inderdaad dan op zoek naar een ras die er niet gevoelig voor is Acpronk, en wel heerlijk eetbaar voor onszelf. :) Mocht die het alsnog krijgen weet ik nu wat het is en kan ik behandelen met spuitzwavel. 👍

Gelukkig heb ik de oude nog niet volledig weggehaald aangezien de groene kliko te vol werd van het eerste stuk al weghalen, dus ga proberen om het te enten Dennis! Klinkt goed dat de nieuwe dan als een speer gaat 😉 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...