Jump to content

Recommended Posts

Posted

We hebben op de MTF dag al een paar keer een soort mini-workshopjes gedaan, wat ik zelf altijd erg leuk vind. Nooit te oud om te leren!  Als er voldoende belangstelling is, zouden we komende MTF dag met elkaar smudge-sticks kunnen maken? In dat geval neem ik katoen of hennepdraad mee. We hebben dan uiteraard ook kruiden nodig, wellicht kunnen we dit samen meenemen? Eerst maar zien of dit resoneert hier en daar. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Posted (edited)

Een smudgestick gebruik je formeel om een ruimte energetisch te reinigen, of eventueel een persoon. Je steekt de stick aan en loopt ermee door de ruimtes die je wilt reinigen. Het is een gebruik dat is afgekeken van de Native Americans, maar het schijnt ook in Europa een lange traditie te hebben. Traditioneel wordt er door de indianen salie gebruikt voor hun smudgesticks, hier in Europa (ook) vaak kruiden als bijvoet en lavendel. Het doet enigszins denken aan het effect van wierrook, dat je ook aansteekt en dan de vlam dooft maar de rook zijn werk laat doen. Veel mensen smudgen voordat ze gaan mediteren, bij wijze van ritueel. Ik houd zelf gewoon van de geur van de rook, net als wierrook of heilig hout. En anders dan in wierrook, of olie om te verdampen, of (nog erger) geurkaarsjes weet je hiervan zeker dat er geen meuk in zit. En de ruimte ruikt snel lekker, een beetje kampvuur-achtig. Als je het spiritueel inzet zijn er speciale gebruiken zoals een veer gebruiken om de rook te verspreiden of van de stick na afloop de resten in de grond begraven, maar dat gaat mij allemaal te ver. Ieder zijn ding uiteraard. 

Kijk bijvoorbeeld eens hier 

https://www.dekruidenschool.nl/smudgestick

of hier 

https://harmonycenter.nl/smudge-sticks-zelf-maken/

En zo kunnen ze er dan bijvoorbeeld uitzien:

6C1B8BC4-4AE9-4069-BD08-62FF53BF20AE.jpeg

Edited by Tanja65
  • Like 2

Posted

@jorieke dat klopt, het hangt ook een beetje van je rookmelders af. Hier gaan ze zelfs af als we gourmetten.

• 1 month later...
Posted

@Cupcakejehet ziet er naar uit dat er niet heel veel animo is voor de smudgesticks. Ik laat het gaan. Zal er wel een paar meenemen voor de liefhebber om te zien hoe zoiets er uitziet. Het is echt megamakkelijk zelf te maken! Het enige waar je goed op moet letten is dat je touwtje van (liefs ongeverfde) katoen is of van hennep, en dat je alles goed strak wikkelt. Een kind kan de was doen. 

Volgens mij gaan we yoghurtsoep maken 😉

• Like 1