Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste allemaal,

Graag zou ik jullie hulp inschakelen. We hebben 30 jaar oude stoofperen bomen in onze tuin. Vorig jaar hebben we 8 jonge fruitbomen erbij gezet (4 appel, 3 pruim en 1 kers). Dit jaar zie ik bij mijn jonge bomen allemaal zwarte vlekjes in de bladeren. Met name aan de rand, maar ook over het hele blad. 

Toen ik vervolgens bij de oude perenbomen keek, zag ik dat die vlekjes daar ook in zitten. Daarnaast zijn bijna alle peren eraf gevallen, en degenen die nog aan de bomen hangen hebben zwarte vlekjes of zijn al aan het mummificeren. 

Kunnen jullie mij helpen wat dit is? En wat moet ik er mee doen? Is het bijv. een schimmel afkomstig van de oude perenbomen? Zou ik die bomen eruit moeten halen?

Ik heb nog maar zeeeeer weinig verstand van fruitbomen, ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken :-)

Hierbij de fotos van de bladeren; de 1e foto is van 1 van de oude perenbomen, de rest is van de jongere bomen.

alvast heel veel dank!

X Dominique

spacer.png

spacer.png

spacer.png

spacer.pngspacer.png

Posted

Waarschijnlijk schurft.  Wordt veroorzaakt door een schimmel die goed gedijt in warm, vochtig weer.  Het ene fruitras kan er wat beter tegen dan het andere, wat heb je staan?

De infectiedruk is vrij hoog dit jaar.  De schimmel overwintert o.a. in het afgevallen blad, dat zou je evt. weg kunnen halen komende herfst. Er is verder weinig tegen te doen, in een droger jaar heb je er (veel) minder last van.

• Like 2
Posted (edited)

Is dit in mijn peren ook schurft? Ziet er veel donkerder uit dan de bruinverkleuring in het blad van appels. Had gelezen dat peren ook vatbaar kunnen zijn voor schurft.  Een van de jonge boompjes is het grootste deel van zijn bladeren hierdoor al verloren. Kan het zo helaas niet thuisbrengen, gelukkig geen bacterievuur zo te zien.

20230907_201107.jpg

20230907_201112.jpg

20230907_201251.jpg

20230907_201628.jpg

Edited by Stan W