Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben vorig jaar een walnotenboom gepland. Echter kwam er dit jaar nooit veel blad aan, wel hangen er 4 noten aan. Ik ben van de indruk dat de toppen van de takken ook dood zijn, of hebben walnoten zo donkere takken? Ook zit er in de stam een gat waar vocht in blijft staan, kwam zo van de kweker. Hieronder enkele foto's van de boom. 

Is deze boom nog oké?

IMG_20230924_153608.jpg

IMG_20230924_153623.jpg

IMG_20230924_153904.jpg

IMG_20230924_153940.jpg

Geplaatst:

Ik ben alles behalve een expert, maar vind deze boom er wel slecht uitzien… de walnoot die ik in een gemeenteperk heb geplant hier in de straat, ziet er veel steviger uit. Blad is nog volledig groen. Bovenste gedeelte lijkt ook dood? Klopt dat of is dat lichtinval? Moeilijk te zeggen qua kleur, maar er groeit ook geen blad meer.

Geplaatst: (aangepast)

Hoe kwam hij vorig jaar van de kweker ? in pot/blote wortel.  Normaal wordt zo'n boom niet getopt, bij walnoten snoei je ze zo weinig mogelijk, de wonden helen slecht (voorzie dus ook voldoende plaats voor zo'n boom)  In verhouding tot de grootte van de boom zal het wortelgestel nu waarschijnlijk klein zijn, bijgevolg weinig blad/groei het eerste jaar en eventueel afsterving sommige twijgen.

Er lijkt ook bacteriebrand op te zitten (omwille van verzwakking?), dus laat niks onder de boom van blad liggen. Als je wil snoeien is nu het moment, snoei het dode hout tot paar centimeter boven het gezonde anders krijg je weer zo'n wonde als in de top.

Maar om eerlijk te zijn als hij zo jong is, zou ik deze weg doen en beginnen met een nieuw gezond exemplaar.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Kwam in draadkluit van bij de kweker. Ik zelf heb er nog niet aanzitten snoeien. Aan de stam zijn er ontzettend veel snoei wonden, wss van bij de kweker zelf.

Boom koste een 200 euro, dus zomaar weg doen lijkt mij zonde.

Dat is inderdaad wel een stevige prijs (zeker met een blijvende zichtbare verminking in de top) en het redden waard, dus zoals gezegd alleen dood hout wegnemen en niks laten liggen onder de boom.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Ik zou ook klagen bij de kweker, zeker bij zo een dure boom. Je hebt vast nog wel de factuur? Stuur hem een mail met goede  foto’s en factuur en vraag je geld terug of een nieuwe boom. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oké ik ga dit proberen. Ik heb deze zomer al contact opgenomen omdat ik samen met de notenboom 2 appelbomen heb gekocht, maar deze hebben nu last van vruchtboomkanker. Voor deze ging ik 2 nieuwe krijgen. Deze waren natuurlijk niet zo duur als deze notenboom. 

Even een correctie,  het toppen wordt dus blijkbaar wel meer bij walnoten  gedaan om de boom compact te houden, persoonlijk blijf ik het  een verminking van een statige boom vinden, zoals eerder gezegd  ze helen slecht.  De slechte aanslag en aanwezigheid bacteriebrand is een andere verhaal de groei zou volgend jaar een stuk beter moeten zijn anders is er toch een probleem met de wortels.

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...