Super Druif Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 Beste leden van het forum, Al enige tijd heb ik twee Boskoop Glorie druiven in mijn tuin staan. Nou weet ik dat het snoeien belangrijk, alleen weet ik niet exact hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik heb per klimrek 3 draden gespannen met ca. 40cm ruimte tussen elke draad. Ik zou de druiven graag op de bovenste twee draden hebben. Hieronder is grof te zien wat ik precies bedoel. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag. Groet, Sander Quote
acpronk Posted October 2, 2023 Posted October 2, 2023 Als je dat met deze plant wilt bereiken, dan moet je dan het volgende doen: - zet een bamboe stok van 1,80m bij de druif - knip alle scheuten in de vroege winter op 1 of 2 knoppen - in het voorjaar de 2 sterkste scheuten uitkiezen, de rest heb je niet nodig. Die 2 scheuten recht omhoog leiden - in de vroege winter knip je deze boven de bovenste draad - in het voorjaar daarop de 2 ranken van elke stam / tak die bij de draden zit behouden, en langs de draad leiden. De andere zijtakken heb je niet nodig. - over 3 jaar heb je dan de vruchten aan de zijranken zitten. De takken die er nu aan de plant zitten zijn niet sterk genoeg om aan jouw plan te voldoen. 2 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Bertus Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Mooi plan .... Dit is wel hét moment waarbij nog kunt overwegen om, voor een paar tientjes, de Boskoops Glorie te vervangen door een moderner ras (of 2 rassen). Over een paar jaar is de eventuele ingreep veel groter. Boskoops Glorie is een relatief verouderd ras ... voor uitleg hierover zie: https://www.fruitlent.nl/verouderde-druivenrassen/ Op de site van Fruitlent staat veel informatie over mogelijke alternatieven. Veel succes gewenst. 1 1 Quote
Super Druif Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 acpronk, bedankt voor jouw advies. Ik ga begin deze winter de scheuten afknippen tot 2 knoppen. Daarna gewoon jouw stappenplan doorlopen. . Quote
Super Druif Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 Bertus, Ik had inderdaad al geleden dat de Boskoop Glory achteraf geen slimme keuze is geweest. Welk ras zou jij adviseren? Quote
Bertus Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 @Super Druif advies geven vwb ras is lastig. Zelf heb ik: Muscat blue (blauw ... augustus rijp), Rosette (rose ... sept rijp) Fanny (wit ... okt rijp). Wellicht zou ik nu 12 jr na aanplant andere keuzes maken. Je moet eerst voor jezelf enkele keuzes maken. # 1 of 2 rassen? # wit, rose, blauw? # met of zonder pit? # spreiding rijp of gelijk? Dan verwijs ik toch weer naar fruitlent.nl waar veel druivenrassen op duidelijke beschreven staan met een persoonlijk eindoordeel. Dus .... huiswerk Quote
Roland Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 Mijn favoriet : https://www.fruitlent.nl/vera-pitarm/ Je zou in het voorjaar een nieuw ras op de stam van je boskoop glorie kunnen enten. Quote
fre3ke Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Dat om-enten lijkt me van weinig nut bij een zo jonge druivelaar. Je kan een plant vervangen en een Boskoop laten staan. Dan kun je de smaak vergelijken. Mijn favoriet is Muscat Bleu en BV-47-11, maar die laatste is denk ik in NL niet te krijgen. Op het advies van @acpronkheb ik de kritiek dat twee stammen omhoog leiden geen nut heeft. Het maakt de plant instabieler, de stammen kunnen elkaar in de weg gaan zitten als ze dik worden en je hebt meer scheuten van de hoofdstam te verwijderen in het voorjaar. Één stam is beter. En dan gewoon dubbel Guyot als snoei aanhouden. Verder goed over de beginhoogte van de loofwand nadenken. Je moet er makkelijk bij kunnen voor snoei en oogst. Het is me niet duidelijk of je twee horizontale lagen/gesteltakken wilt creëren. Als je dat wilt, zul je er voldoende afstand tussen moeten creëren. Quote
acpronk Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 Zoals ik kan zien is de eerste laag op 1,40m en de tweede laag op 1,80.Ik heb geen ervaring met Guyot, maar als je 1 stam neemt, dan kun je het tweede jaar niet 4 zijtakken maken (2 op 1,40 en 2 op 1,80) van voldoende lengte en dikte. Dan ben je sowieso een jaar verder.In het geval van 1 stam, dan in het tweede jaar 2 zijtakken aanhouden (op 1,40 en op 1,80). Het jaar erop de 2 zijtakken per laag aanhouden.Maar TS kan er ook voor kiezen om de Gordon snoei aan te houden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
fre3ke Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 (edited) Ik denk dat vragensteller sowie moet kijken welke hoogte je gezond kunt bereiken het eerste jaar. Bij Cordon hoef je evenmin twee stammen omhoog te leiden. Ook vier gesteltakken kunnen uit één stam komen. Ik raad aan: kijk eerst hoe het werkt bij twee gesteltakken. Vier takken geeft veel gesnoei, en 40 cm ertussen lijkt mij te weinig. Gesteltakken op 1,80 betekent ook (voor mij, ik ben 1,82) dat je er snel niet meer bijkomt met de snoeischaar. Ik mis op de tekening ook de draden waar de vruchttakken worden aangebonden. Edited October 4, 2023 by fre3ke Quote
Recommended Posts