HansK Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Waar gaat jullie voorkeur naar uit scherp of rond zaad bij spinazie. Ik heb rond zaad gezaaid, maar dat komt beduidend minder goed op dan het scherpe zaad. Ik heb voor de gein een poll toegevoegd, maar als je gewoon wilt reageren met argumentatie: Graag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Wat mij betreft scherp zaad. Detail: Ik heb ze vorig jaar november gezaaid in de koude bak, met het doel dat ik er nog van zou oogsten vóór de winter. Nou dat werd hem niet, ze kwamen wel op, maar niet genoeg om te snijden. Nu zijn ze na de winter gewoon doorgegroeid en heb deze week dus geoogst... Niet dat dat snel is, maar het toont aan hoe sterk het is. En scherp zaad komt sneller op, en het heeft meer blad dan stengel. Maar ip gebruik ik in de loop van het jaar geen spinazie, maar Snijbiet. Voordeliger en de jongens vinden het lekkerder. gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Ik dacht dat rond zaad voor het voorjaar was en scherp zaad dus voor het najaar, soort winterreuzen. Ik gebruik enkel dus rond zaad in het voorjaar, spinazie is dan sappiger en lukt altijd tot najaarszaad-scherp zaad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Ik dacht andersom Bors: Rondzadige zaden zaai je beter in de zomer omdat deze minder snel doorschieten en snelgroeiende scherpzadige zaden zaai je in koelere perioden. Wie kan dit of dat van bors bevestigen? Ik zaai dus altijd scherpzadig in het voorjaar en najaar Dat is ook mijn antwoord op jou vraag hansk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted March 23, 2012 Share Posted March 23, 2012 Blijkt F1 zaad te zijn voor het voorjaar dat ik gebruik, komt van groothandel en kost bijna niks voor een zak vol.Is dus rondzadig en schiet minder vlug door. Trouwens heb nog nooit ander zaad gebruikt, scherpzadig dus nog nooit gebruikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 25, 2012 Author Share Posted March 25, 2012 Bedankt voor de antwoorden. Scherp zaad voorjaar, rond zaad zomer. Heb nu rond zaad gezaaid dus. Zal ook prima smaken, maar de opbrengst is gewoon iets minder. Je krijg wel veel voor weinig bij spinzie zaad inderdaad Hele baal zaad... Komt goed uit dat dit een van m'n faco groenten is. Maar snijbiet misschien dus ook eens proberen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 25, 2012 Share Posted March 25, 2012 Heb zeker wat opgestoken in dit topic want maakte eigenlijk nooit onderscheid tussen mijn spinazies qua vroeg/zomer/laat kwesties...Denk dat ik nu een verklaring heb voor het feit dat sommige spinazie het geweldig doet en anderen echt helemaal nix! Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts