Geplaatst: 25 maart 201213 j Vandaag in Oirschot naar de Groenmoes markt geweest, erg leuk! Peter Bauwens was er ook met een stand, van de vergeten groenten website, heb een lezing gevolgd door hem gegeven over het nieuwe moestuinieren, erg leuk! Verder biologische Frieslander pootaardappels gratis meegekregen om eens in pot te proberen en zaden van de Palmkool gekocht, lijkt me ook heel bijzonder. Heb me reuze vermaakt op deze markt, 37 kramen allemaal regionaal en allemaal over de moestuin. Groetjes Annemiek
Geplaatst: 25 maart 201213 j Klinkt leuk en inspirerend, Annemiek. Maar dan maak je me nieuwsgierig naar het concept van het nieuwe moestuinieren.... Vind je het vervelend om een korte impressie/samenvatting van die lezing te geven? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 25 maart 201213 j Auteur hmm het ging een beetje over diversteit in kleur en soorten, eens wat uitproberen, bv soorten uit te laten bloeien / door te laten schieten en kijken wat er gebeurt. Geen standaard rijen planten maar wat groepsgewijs bij elkaar, vreemde groente en kruiden proberen, zoals ijskruid en wat japanse soorten die hij had. Verder was bv leuk de soja tuinboon, deze moest je kort koken en dan als soort delicatesse op je bord uit de peul eten (deed me aan mosselen denken) het schijnt een super gezonde boon te zijn. Dan veel soorten in kleur combineren, dus bv de stokbonen diverse soorten( kleur bloem) door elkaar op te laten klimmen om zo meer kleur in de moestuin te krijgen.Hij legde ook uit dat veel groente in diverse stadia te eten zijn, van bv de topjes van tuinbonen kun je salade maken, daarna de jonge tuinbonen met schil en al koken en eten en daarna de volwassen tuinboon doppen en eten. Zo had hij dus wel leuke dingen bij elkaar in zijn lezing en daarbij alles in beeld. Groetjes Annemiek
Geplaatst: 25 maart 201213 j Aha... bedankt voor de uitleg. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 25 maart 201213 j Ja bedankt ook weer iets geleerd.tuinbonen 3x verschillende keer eten. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 26 maart 201213 j Hallo Annemiek, Ik ben gister ook in Oirschot geweest en ben laaiend enthousiast. Ik was vooraf niet goed geinformeerd; groot was dus de verrassing Peter Bauwens daar aan te treffen met een mooie verzameling zaden en een prachtige en kleurrijke uitleg over zijn moestuingedachten. Op het tomatenforum, waar ik me vanmorgen heb aangemeld, ga ik een vraag voorleggen die ik aan P. Bauwens stelde: over het water geven bij de tomaten.Hij adviseert nl. om buitentomaten alleen bij het planten een flinke emmer te geven en dan verder niet!!!! meer.De tomaten in tunnel of kas krijgen een emmer bij het planten en dan een emmer per 14 dagen!!! Hij zegt dat alleen dan de tomaten zeer diep gaan wortelen wat goed is omdat ze dan in allerlei grondlagen diverse soorten voedsel tegen komen.Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die hier (goede) ervaringen mee hebben. Voor nu ga ik werken/genieten in mijn moestuin. Vandaag gaan de voorgezaaide tuinbonen en peulen de grond in. Groet, Elisabeth Groet, Elisabeth
Geplaatst: 26 maart 201213 j Zou dit niet ook te maken hebben met op wat voor grond je zit, of je mulcht, etc? Als het lang droog is bij mij op het zand dan droogt het toch echt decimeters diep uit. Ben de humus nog aan het kweken. Dat duurt nog even voordat die grond echt goed is. Voor de rest vind ik het wel een sympathiek idee. Ben niet zo water-geverig... Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 26 maart 201213 j mulchen is altijd goed voor voeding en uitdrogen. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 26 maart 201213 j Leuk topic..jammer dat ik niet in de buurt was.@ tuinboon: de jonge toppen van de planten afbreken tegen luis en dan deze topjes stoven in wat boter. Lieven David van het lusthof propageert ook het (zeer) weinig water geven aan de tomaat. Hij plant ook de tomaat door hem schuin, plat in het plantgat te leggen. Zo vormt de stengel nog extra wortels. Hij geeft alleen water in de vorm van gier. Het is zowiezo van belang de tomaat zo diep mogelijk te planten.Ik probeer in de kas altijd erg weinig water te geven..maar laat me toch verleiden in de loop van de zomer door slappe bladeren..ik plant altijd zo`n fles in de grond naast de plant om er water in te geven..dat is ook wel uitnodigend als je een gieter bij je hebt staan.Ik vind het leuk om het hier ook weer te lezen, ik zal het weer eens proberen van de zomer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november 201213 j Update m.b.t. watergeven in tunnel Het tomatenseizoen is voorbij, de planten geruimd en nu is het tijd voor een terugblik. Op advies van Peter Bauwens (de Nieuwe Tuin) heb ik mijn tomatenplanten 4x water gegeven: 1x veel bij het planten, 2x water met 1/10 deel gier en nogmaals 1x water. Dit met als doel de wortels diep de grond in te sturen (tot 1,5 mtr.) waar zij dan op allerlei lagen diverse soorten voedsel kunnen nuttigen. Ik had 28 planten staan welke zeer goed groeiden, geen ziekten kregen en een opbrengst gaven van 71 kilo (2,5 kg. gemiddeld).Of dit beter is dan vorig jaar weet ik niet, ik woog enkel dit jaar. Ik zet mijn planten altijd in emmers waarvan de bodems verwijderd zijn, geef water in de emmer dus blijft de grond rondom droog. Toch groeide hier vanalles:oost-indische kers, basilicum, onkruid helaas ook en toch kreeg dit geen water. Volgend jaar ga ik dit weer doen, de tunnel blijft veel droger en het scheelt enorm in water halen (wij moeten een eindje voor de dichtsbijzijnde pomp). Groet, Elisabeth
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.