Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insekt in bloempotten

Featured Replies

Geplaatst:

hallo, onderstaand insekt in wording tref ik steeds aan in mijn bloempotten. k Zou graag willen weten welk diertje het is of zal worden na t volgroeien. Aan zijn kopje te zien lijlkt het mij een vretertje van de plantenwortels. Aangezien ik dit jaar groenten in dezelfde potten wil doen zou het gunstig zijn opvoorhand te weten hoe ik dit logetje kan kwijtraken.

Via tuinboeken en t net zie ik allerlei van deze onwelkome gasten maar nooit de eieren en de larven beschreven.

Wie weet iets over deze deugniet.

groet van Wilma

insect-130991332691301.jpginsekt-273471332691434.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

randje, hoe kom je daar op? in de hele buurt geen taxus te vinden hier.Ook als ik nieuwe potgrond gebruik is het weer na een tijdje aanwezig. En , als je inderdaad gelijk hebt, hoe kom ik daar van af?

Wilma

Geplaatst:

Ik had hem in de pot met aardbeien. Daar zitten ze ook graag in...

Dus na veel zoeken kwam ik 'm tegen en jouw beestje is precies mijn beestje:

img5827-b-aarbei-beestjes23711332693024.jpgimg5823-b-aarbei--beestje85621332693015.jpgimg5825-b-aarbei-beestje14591332693020.jpgimg5829-b-aarbei-beestje27741332693028.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

zo randje, dit lijkt me nu wel duidelijk , maar nu de vraag, waar komt het beestje vandaan en hoe kom ik er weer van af, Wat heb jij daar aan gedaan?

Ik heb inmiddels op t net gezocht en gevonden dat er een aaltjes soort te koop zijn om de beestjes te verdrijven. Maar daar heb ik niet zo veel zin in. Werk liever met een plant die het ook kan verhelpen.

Zelf gedacht aan knoflook of afrikaan, in ieder geval iets wat die larven niet goed bekomt.

O ja ik heb wel geen taxus maar wel rhododendrom struiken, zal die ook eens goed bekijken of ik daar iets aan zie.

Snap alleen niet hoe ze bij mij terecht gekomen zijn want op t net staat dat die kevers niet kunnen vliegen. hadden zeker parasjuutjes ha ha

maar alla, in elk geval nog bedankt voor je info

groet van Wilma

Geplaatst:

Ik had er maar een paar en die zitten in een bakje en hebben daarin zelfs de vorst overleefd.

Ook alleen in de aardbeienpot tegen gekomen, geen idee of ze ergens anders zitten.

Maar 't is geen beestje om blij van te worden, via googlen kan je wel het een en ander vinden.

http://www.tuinvragen.com/index.php?option=com_content&view=article&id=122:nieuwe-bestrijding-van-de-taxuskever&catid=39:artikelen-over-tuinzaken&Itemid=76

http://www.baaij-hoveniers.nl/informatie/taxuskever.htm

Geplaatst:

Misschien kan je de potten 10 minuten in een emmer water zetten, ondergedompeld. Weet niet of ze dat overleven, denk het niet.

Ron..

Geplaatst:

Beter is niet de potgrond van vorig jaar, nu weer voor je potten te willen gebruiken. Potcultuur, alle potten, hebben dit na een jaar buiten staan, althans, dikke kans. Zijn het niet deze, zijn het wel emelten, of andere zaken , mierennesten etc.

Gewoon een nieuw seisoen , nieuwe potgrond nemen. Kost wat, maar is de consequentie van potcultuur.

Geplaatst:
  • Auteur

Bit, daar heb je een punt. maar dat had ik ook al gedaan in2011 en toch weer die beestjes. Het gaat echt over de vraag ...waar komen ze vandaan. en wat kan ik er aan doen om te verhinderen dat ze in mijn potten willen wonen. Anders kan ik wel elke maand nieuwe potgrond halen.

Wilma

Geplaatst:

Een troost Wilma, mensen met volle grond hebben er ook last van hoor!

En die kunnen niet even makkelijk de aarde wisselen

Ook kan je als je iets gaat verpotten de pot leegstrooien op een stuk zeil en als er dan larven inzitten gelijk verwijderen. Er zitten dan wel eieren in waarschijnlijk die als ze uitkomen wel weer nieuwe larven geven...

Die kevers zelf kunnen minder kwaad, lees maar in de stukjes die ik linkte daarstraks en zoek even verder met google want je kan ze 's avonds evt. ook vangen De larven brengen schade aan bij wortels maar ze hebben wel voorkeuren. Dus de ene pot is gevoeliger om last te hebben dan de andere. Aardbeien vinden ze een fijne plek, dus de kans dat ze daar zitten is groter dan ergens anders. Zoek even op welke gewassen je hebt en welke voorkeuren de kever heeft om eitjes af te zetten.

Geplaatst:
  • Auteur

ja randje, ik ben alle struiken langs gegaan en inderdaad zijn alle blaadjes van mijn rhododendrom aangevreten door de snertbeesten.Mijn ega had een andere oplossing, ze door middel van een lasapparaat te executeren. Ja, die ouwe mannekes weten wel hoe je iets om zeep kan helpen.ben het er evenwel niet mee eens, ga gewoon die hint van jou opvolgen en voer de larven aan mijn goudvissen. hebben die ook eens een feestmaal.groet van Wilma

Geplaatst:

ik heb ze ook ieder jaar in mijn potten, voornamelijk in de aardbeien, en ook met nieuwe grond komen ze er toch weer in...heb 2 jaar geleden met aaltjes gegoten, maar ook dat heeft niks opgelost, en was best duur. Ik gooi nu elk jaar de pot op zn kop, pluk de larven eruit en doe die in een gesloten zakje in de kliko....soms gebruik ik het zand voor andere groente, want ze zitten eigenlijk alleen bij de fruitsoorten bij mij....geloof niet dat ik ze ooit bij de tomaten ofzo heb gevonden.

Ik haat ze !! dit jaar zet ik de aardbeien samen met kruiden, kijken of het scheelt...

Geplaatst:

mijn mama heeft een professionele vaste plantenkwekerij, er zijn jaren dat ze ook veel last had van taxuskeverlarven, wat dit wel zeker is

bij het verpotten zorgde ze ervoor dat de wortels uitgespoeld waren, om zeker ieder larve te vinden, in die gaf ze aan de kippen

nu heeft ze sierkippen die vrij loslopen, die eten niet aan de planten maar zoeken de beestjes

Geplaatst:
Beter is niet de potgrond van vorig jaar, nu weer voor je potten te willen gebruiken. Potcultuur, alle potten, hebben dit na een jaar buiten staan, althans, dikke kans. Zijn het niet deze, zijn het wel emelten, of andere zaken , mierennesten etc.

Gewoon een nieuw seisoen , nieuwe potgrond nemen. Kost wat, maar is de consequentie van potcultuur.

De naakt slakken vinden m'n potten een heerlijke verblijf/'broed' plaats ja.. maar dat is ook positief; heb ze nu wel sneller te pakken

Gelukkig heb ik nog nooit last gehad van die taxus larven.. hopelijk blijft dat zo

Zijn er manieren om ze preventief te voorkomen? omstandigheden die ze heerlijk vinden, en welke je dus moet vermijden?

Geplaatst:

Wilma schreef: waar komt het beestje vandaan en hoe kom ik er weer van af,

De gegroefde Lapsnuitkever (a.k.a. taxuskever) kan niet vliegen, rennen of springen.

Toch legt hij s'nachts enkele tientallen per nacht af.

Zo kan hij in bloempotten terecht komen.

De taxuskever is nacht actief.

Bij ontdekking blijft hij als dood liggen.

Verder eten de kevers bladeren en bloemen vanaf de rand aan.

En wel in boogjes , zodat het blad of de bloem er gekarteld uit ziet.

In een tuin valt de schadelijkheid van een taxuslarve wel mee, maar in bloempotten kunnen ze desastreus huishouden.

De favoriete wortels zijn voor de larve, die van de aardbei, rododendrons, coniferen en de fuchsia.

Zo rond de 10 cm diep zitten de larven in de grond.

Een ontdekte taxuskever kan je wellicht beter doodmaken, daar zo'n kever wel zo'n 600 nakomelingen kunnen krijgen.

Gezien het bepekte omveld waarin ze bewegen, is de kans groot dat die 600 nakomelingen allen in jouw tuin/bloempotten te vinden zijn.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Ik vond nog wat over de taxuskever:

Heel graag gegeten plantensoorten zijn o.a.:

Struikboontjes en Primula (sleutelbloem). Deze planten zijn geschikt als

signaalplanten.

Planten waar taxuskevers niet van

houden:Bieslook (Allium schoenoprasum)

Knoflook (Allium sativum)

Tomatenplanten (Lycopersicon esculentum)

Dit staat te lezen op: http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/taxuskever_schade_voorkomen.htm

10 Tips voor een tuin zonder taxuskevers

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:
Zijn het niet deze, zijn het wel emelten, of andere zaken , mierennesten etc.

Niet alleen van potcultuur hoor Bit. Ik heb allerhande beesten, larven en bewegende delen in mijn volle grond. Sommige ben ik blij mee, anderen minder. En die laatste groep gooi ik over de schutting als het even kan. Volgens mij is het meer een consequentie van 'grondcultuur', oftewel het hoort bij werken in de grond.

Ik denk alleen wel dat pottencultuur mensen er eerder onrustig en ongemakkelijk van worden, van al die beesten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Het fijne is van met je handen door je aarde woelen dat je allerhande insekten, larven, rupsen, emelten en wormen persoonlijk tegenkomt en desgewenst kan selecteren. Heb ooit op stukje van halve vierkante meter meer als 100 (ongeveer 1 jarige emelten, die kleine bruine) emelten uitgehaald. Als ik dit op afstand (via schoffel-spade ofzo) had gedaan en er daarna andijvie of sla o.i.d. had gezaaid hadden ze geheid groot deel van mij oogst leeggezogen. Is maar 1 emelt voor nodig om je prachtige kropje sla van onderaf leeg te zuigen.... Deze emelten zijn de bruine larven van de langpootmug (hebben 3 jaar nodig om tot langpootmug te mogen poppen) die graag net onder de wortels van graspollen vertoeven.... lijken op pieren maar zijn het niet!

Ik hou er erg van om gewoon al die aarde en zijn onkruidjes, kruidjes, onbeestjes, en beestjes door mijn handen te laten gaan... Leren we elkander goed kennen

Geplaatst:
Leren we elkander goed kennen

Heel verstandig als je een langdurige relatie aangaat samen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.