Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onkruid vermijden na grondbewerking


Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik ben op zoek naar een alternatief om onkruid te voorkomen in mijn bedden in de moesttuin. Ik ben er nu pas in geslaagd om wormencompost op te halen en ik denk het niet te halen voor kerst om alles onkruidvrij te maken, compost in te werken en in te zaaien met groenbemester. Nu gebruikte ik tot nu toe antiworteldoek maar dat is niet zo milieuvriendelijk. Hebben jullie ervaringen met andere grondbedekking? Of gaat jullie voorkeur uit naar groenbemesters. Ps ik woon landelijk daar waait het flink en zo komen dus ook onkruiden in de tuin terecht.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Dario,

 

Voor groenbemester is het wat laat om dat nog te laten groeien, binnenkort zal de grond weer klaar moeten zijn voor het nieuwe seizoen.

Het is een beproefde methode om af en toe de moestuin te schoffelen.

Generaties moestuinders gingen je voor.

Doe dat in een droge periode en het liefst met wat wind.

Het kiemende of jonge onkruid zal snel afsterven en verdrogen, bij veel of hoger onkruid nog een keer herhalen.

Voordeel is dat zaad maar een keer kan ontkiemen en wortelonkruid uitgeput raakt als het geen groen bovengronds heeft.

Je tuin zal een stuk makkelijker te onderhouden zijn.

 

De methode is vriendelijk voor het milieu, werkt snel en goedkoop, geeft je wat beweging en je blijft in contact met je tuin.

Neem een goede scherpe (geslepen) schoffel met een handvat, de breedte van het blad kan je aanpassen aan je kracht of plantafstand.

 

Succes.

 

 

schoffel.jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...