Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kan nergens vinden dat getopte planten werkelijk sneller de vruchten afrijpen?

Je ziet in de kas wel bij de oude heirloom vleesrassen dat die stoppen met vruchtzetting zodra ze een max aantal vruchten hebben. deze bloempjes blijven groen en gaan pas groeien zodra de eerste vruchten geoogst zijn. ik zie dit bij Brandywine pink, Brandywine Cowlick, Cherkoo Purple, Teton de Venus. Misschien dat bij deze rassen door toppen de bloemen eerder uitgroeien tot een vrucht?

Maar bij mijn tomaten buiten zie ik zoveel groeikracht dat alle bestoven bloemen direct tot vrucht omgezet worden en dan vraag ik mij sterk af of toppen werkelijk zorgt voor snellere vruchtvorming en rijping.

Zeker omdat rijpingssnelheid vooral bepaald wordt door temperatuur. (20 tot 25C is ideaal) 

• Like 2
Geplaatst:
Op 28-7-2024 om 14:30, Frans zei:

Als ik naar deze Nightshade kijk moet ik steeds aan een treurwilg denken.

Ik zag het ook wel maar ik wist niet precies hoe en waar. En nu weet ik het ineens wel! Het doet me vooral denken aan oude grafstenen waar zo'n  treurwilg op staat.

Begin 19de eeuw vooral, maar ook wel later.

Maar ze smaken vast goed. En dat sterretje onder het kroontje is prachtig.

Bij mij wordt zo'n tomaatje hoe dan ook een wild bosje. Vergeten te leiden en te dieven of veel te laat, dus niks mooie lange trossen, maar her en der een zwart tomaatje. Die dan vast ook goed smaken.

Geplaatst: (aangepast)

@Rookie je hebt  twee verschillende dingen in je vraag :

1, Over of getopte planten sneller afrijpen heeft @Roland een correct mooie omschrijving gegeven.  In principe top je alleen als je denkt dat in jouw geval je bijkomende vruchten niet meer kunnen volgroeien voor de winter , of je kan in jouw situatie  echt niet hoger gaan / of laten zakken of je hebt een probleem met teveel blad ziektes en vochtigheid. Een tomaat reguleert zichzelf  als hij het aantal vruchten niet meer aankan. Neem je alle bladeren weg dan gaat hij in noodrijping en dan versnel je het proces  en dit is iets heel anders al toppen , maar vind ik niet aangeraden.

2, Kan toppen  phyt vertragen, helaas niet, eigenlijk het omgekeerde, je probeert alle besmet blad te verwijderen en nieuw te laten uitgroeien om terug een goede verhouding bladgroen vruchten te krijgen. 

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Dank jullie wel @Rolanden @redzebra.

Het is me duidelijk.

Mijn redenering was meer: toppen geeft meer energie aan de overblijvende plant, die dan sterker is en minder snel vatbaar voor ziekte.

Maar inderdaad, als ik aangetaste bladeren verwijder, moet er wel nieuwe groei tegenover staan.

Weer iets geleerd!

Geplaatst:
Op 1-8-2024 om 15:14, woldistel zei:

Het geribbelde ding

Was de vrucht van zo’n gekke eerste bloem, koningsbloem? De tomaat zou een Costoluto Fiorentino of Genovese kunnen zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, was een koningsbloem.

Zaad komt uit een mix zakje van 15 geribbelde soorten, dus een verassing welke het geworden is. In ieder geval rood 😄

Deze zitten in het zakje

Screenshot_2024-08-07-08-59-54-468.thumb.png.604fb731b9456ef48791ffee3176fae4.png

Geplaatst:

@redzebra Interessant dat de tomaten sneller rijpen wanneer je alle bladeren van de plant zou halen. Heb je daar een bron van?

Ik probeer namelijk zo snel mogelijk rijpe zaden van een kruising te krijgen. Het lukt me om een vleestomaat in ca 50-60 dagen na de bloei rijp te krijgen door hem op 20 tot 25C te houden. Ik ben ook aan het proberen om de vrucht met bv 30-40 dagen te oogsten en het dan binnen sneller te laten rijpen door de vrucht in een optimale temperatuur te houden.

Het valt met op dat een vrucht met neusrot ook sneller rijpt, door de neusrot minder zaden heeft maar wel een aantal kiemkrachtige zaden geeft.

Het sneller rijpen bij de bovenstaande temperaturen is ook beschreven in diverse wetenschappelijke publicaties.

Geplaatst:

Voor de mensen die hier multiflora tomaten kweken een vraag, hoe voorkomen jullie dat de bloemtros knakt? Mijn ervaring is dat de vruchten dan niet meer groeien, soms mis ik zo heel veel vruchten.

Klopt inderdaad @Roland, temperatuur tussen 20 en 25 graden is het belangrijkst als je tot een sneller rijping wil komen, ik zou gewoon jouw manier volgen om zeker kiemkrachtige zaden te verkrijgen,  (bvhttps://www.nature.com/articles/s41598-022-12219-z) . Nu immature vruchten kunnen ook kleuren en dit volgens een ander proces, ik dacht dat ik ooit hier een referentie naar een studie had geplaatst, maar vind het niet direct terug. Bij een plant zonder bladeren stopt de groei van de tomaten, er vind nog nauwelijks fotosynthese plaats, ook bij een plant met bv erge wortelproblemen  kleuren de vruchten sneller, alsook een vrucht met neusrot kleurt sneller, maar ook bv als een hogere tros zo goed als afgescheurd is kleurt die eerder als lagere (dit alles is natuurlijk in vergelijk met de andere planten in dezelfde omstandigheden). Echter ik noem dat niet normaal rijpen, de structuur van die tomaat is anders als die nog immature was en de mature groene  kan je eigenlijk beter plukken, ik vermoed toch dat je alleen dan kiemkrachtige zaden kan krijgen als de tomaat voorbij een zeker groeistadium was en dan ben je beter af om ze gecontroleerd vroeger te plukken zoals je van plan bent en op een gecontroleerde temperatuur te laten narijpen.

@MH95 hier ondersteun ik die met een extra touwtje als het te zwaar dreigt te worden

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Blijft een mooie tomaat die Bolzano F1.

tom24_22.thumb.JPG.724d6515fb8ea76dce9b63c8b706ea15.JPG

Beide planten zijn Bolzano's.  De linker is wat jonger en heeft daarom nog gele vruchten . In dit stadium lijken ze op de Lorenzo F1 maar die vond ik vorig jaar dermate  tegenvallen (smaak) dat ik ze dit jaar niet meer heb gezet.

tom24_20.thumb.JPG.561ab64dd17b5531731312b133ccdc31.JPG

Nog eventjes een betere foto van de Nightshade F1 waarvan ik eerder zei dat hij ne aan een treurwilg doet denken.

tom24_21.thumb.JPG.bf80f52b6262d0d989a68642ec3ffe21.JPG

• Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bij mij ook een jungle. Ik vind kas tomaten heel lastig omdat ik toch altijd te weinig schud blijkbaar, maar dit jaar ga ik om de dag braaf even schudden. Ik was dus heel goed bezig, al zeg ik het zelf. Ook netjes alles bijgehouden. Tot die vakantie. De vakantie was kort, maar heeft er toch in gehakt… het was een jungle bij thuiskomst! Toen heb ik rigoreus dieven en blad weggehaald, maar toch niet genoeg. Ik zie door de jungle het bos niet meer en weet ook niet meer wat of hoe ik moet dieven… dus ik haal maar wat blad weg zonder dat het echt zinvol is… dat zie je ook wel aan het sneue aantal rijpe tomaten. Op dit soort momenten denk ik, zucht, maar 2 soorten zaaien is meer dan zat. Dan kun je het een beetje bijhouden. Maar volgend jaar gaan we weer lang op vakantie. Dus weinig zinvol

• Like 2
Geplaatst:

Nog steeds op vakantie in Frankrijk hebben we afgelopen week 1 van de allerlekkerste tomaten ooit gegeten. Een bio cocktailtomaat uit de supermarkt (de omstandigheden zullen ongetwijfeld een rol spelen 😊). Omdat ik die volgend jaar zelf wil proberen te kweken, voor het eerst zelf zaad gewonnen. Van het forum geleerd hoe te werk te gaan, dus een dag of 4 zaad in water te fermenteren gelegd. Nu ligt het te drogen op bakpapier. Wat me opvalt is dat de meeste zaadjes een puntje vertonen. dat viel me eerder niet op toen de gelei er nog omheen zat. Hoort dat of heb ik ze te lang op water laten staan en zijn ze al uitgelopen? 

IMG_6353.jpeg

IMG_6354.jpeg

Zojuist nog een soort in de super gekocht: grote sappige tomaat. Wat donker van kleur bovenop, wel goed rijp. Lekkere volle tomatensmaak. Zou dit misschien een ‘noire de crimee’ kunnen zijn? Die heb ik nog nooit live gezien, voor mij moeilijk te zeggen daarom. Er ligt al wat zaad in het water om mee naar huis te nemen. Deze ga ik zeker proberen volgend seizoen.

IMG_6362.jpeg

IMG_6364.jpeg

IMG_6365.jpeg

aangepast door Dahli
Spelfout
  • Like 1
Geplaatst:

Even een kleine klaag, ik heb mijn tomaten meegenomen op vakantie. Toen hier van de week een wespennest werd verdolgen stonden de tomaten onder de dakrand waar het nest was. Ik haalde de planten natuurlijk weg, maar werd gestoord door iets en een plant is blijven staan. De gele. Durf ze nu niet meer te eten😭

image.thumb.jpg.95bd0a0776bca3eb6f00436d2d9ee515.jpg

Geplaatst:

@appelvrouw bij ons is vorige zomer ook een wespennest onder de dakgoot verdelgd. Dat is gebeurd door zo’n profi figuur met spuit. Het gif was in poedervorm, wit. Daardoor zag je steeds als er activiteit in het nest was (is: zelfs nu nog. Ik denk dat nieuwelingen dezelfde plek willen gebruiken) wit poeder op de grond liggen. Als dat bij jou ook is gebruikt, zou je precies kunnen zien waar het terecht is gekomen. Het blijft zelfs zichtbaar in de regen. Dat zou je misschien goed kunnen wassen. Als het op de aarde is gekomen, zou ik ook geen vruchten meer eten omdat het gif dan misschien door opname in de plant is verspreid. Wel heel erg balen!

Geplaatst:
6 uren geleden, redzebra zei:

voor je gemoedsrust

Dat is zeker zo. 
Ik voer de plant gewoon maar  af dan hoef ik er verder niet meer over in te zitten. Ook aan zaadjes ga ik toch maar niet beginnen. 

Gelukkig waren de andere planten ver van het spuitgebied.

IMG_3647.jpeg

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...